Suck... trött på sk hästmänniskor phu...

Sv: Suck... trött på sk hästmänniskor phu...

Har någon tips på lättöverskådliga fakta om utfodring? Jag har baskoll, men behöver nog utöka lite.

SLus häfte "Utfodring och fodermedel" finns att beställa från deras hemsida. Innehåller mycket information om hästars behov (och mycket mer).
Christina Plancks bok "hästens utfodring" är också bra.

Tack tack för svar och förlåt TS för att jag stjäl din tråd.....

Det här med B vitamin undrar jag över, han får det för pälssättningens skull men jag fick nu reda på att b vitamin tillskott främjar aptiten och ofta ges till hundar som äter dåligt???:( Alltså inte något men egentligen vill ge till en redan lättfödd ponny?

Han får alltså b vitamin för att inte bli så påverkad av pälssättningen men om han nu ska producera det själv, borde jag alltså inte ge det? Han verkar inte ha ngn mag/tarm störning men vad kan jag då göra istället?

SÅ HÄR gör man när man inte vet; FRÅGAR FRÅGAR FRÅGAR :)

Har försökt leta på SLU men hittar inte var man kan beställa den? Om någon vet får dom gärna pm:a länk till mig.....

SLUs hemsida rekomenderas, på Agrias hemsida går också att läsa en del, Krafft ger ut 2 st abc böcker om foder och mineraler. Hästens näringsbehov och utfodring av Christina Planck o Margareta rundgren är prisvärd och bra:laugh:

Vad man ska göra om fodret är slut i butiken tja jag vet inte, ibland har vi missat ibland får vi inte hem pga brist på lagret men tyvärr så är det också många hästägare som kommer in och vill ha foder för det tog slut igår;) och har man som jag bara leverans en gång i veckan så kan man bara rekomendera närmsta grannbonde;)

Men nu fattar jag inte?!?

ALLA hästar ska äta max 8 kg hö om dagen och alla ponnyer ska äta 4.
Hö som hö liksom. Det kan liksom inte skilja på näring, hö är hö. Och
räcker inte hö så ska dom äta 1/2 kg korn eller havre beroende vad
som finns.

Min häst har ALLTID ätit 7 kg hö, och det SKA han alltid göra!

(:devil:)

som finns.

:rofl::rofl::rofl::banana: ;) Ja PRECIS så är det tänka vad enkelt allt blev nu...

Fel av dig! ALLA hästar MÅSTE ha tillskott av betfor, havre, korn, lucern och a,b,c,d,e,f,g vitaminer för det ju ALLA att det inte finns i gräset!

Så hö (vilket som helst går bra, hö är hö som sagt) all kraft som finns på marknaden, sen mår dom tip topp! :angel:

Tack tack för svar och förlåt TS för att jag stjäl din tråd.....

Det här med B vitamin undrar jag över, han får det för pälssättningens skull men jag fick nu reda på att b vitamin tillskott främjar aptiten och ofta ges till hundar som äter dåligt???:( Alltså inte något men egentligen vill ge till en redan lättfödd ponny?

Han får alltså b vitamin för att inte bli så påverkad av pälssättningen men om han nu ska producera det själv, borde jag alltså inte ge det? Han verkar inte ha ngn mag/tarm störning men vad kan jag då göra istället?

SÅ HÄR gör man när man inte vet; FRÅGAR FRÅGAR FRÅGAR :)

Ge lite bakjäst, ca 10 gram om dagen istället för b-vitamin. Det är billigare och ger bättre effekt. Våra hästar har inte haft ont av pälsfällning/sättning alls sedan jag började ge dem bakjäst. Din plånbok kommer jubla om du ger bakjäst istället för b-vitamin ;)

Vad mycket du ger. Bakjäst för pälssättning/fällning ger jag också med väldigt bra effekt, men det räcker med ett halvt paket om dagen. (till häst på 600 kg)

Vad mycket du ger. Bakjäst för pälssättning/fällning ger jag också med väldigt bra effekt, men det räcker med ett halvt paket om dagen. (till häst på 600 kg)

10 gram är 1/5 dels paket ;) Jag ger mina ett halvt paket om dagen om de inte är dåliga i magen eller då jag vänjer in nytt hö, då får de ett helt paket.

Vad ska man göra när fodret är slut?? Det har hänt mig ofta att fodret jag behöver är slut i butiken och inget nytt väntas in närmaste tiden.
Då brukar inte jag byta ut mot nåt annat, utan försöka lösa det på annat sätt, men hur är det tänkt?

Som djurägare kan man t.ex. vara förutseende och köpa mer foder innan det man redan köpt tagit helt slut. Då har man också lite marginal OM det skulle råka vara slut i butiken. :idea:

Som djurägare kan man t.ex. vara förutseende och köpa mer foder innan det man redan köpt tagit helt slut. Då har man också lite marginal OM det skulle råka vara slut i butiken. :idea:

Det hade funkat om stallägaren hade någonstans där man kunde förvara fodret... :idea:

Aha!

Men hur gör du nu, har du ingen fodertunna för t.ex. havre eller vad du nu ger. Som kan fyllas på efterhand? Eller hur förvaras fodret?

Så gör jag.. vi har dåligt med plats i själva stallet dock..Men en säck foder går ju alltid att knöla in någonstanns..Vi har en gäststuga på gården som sällan används..Så jag ställer säckarna där helt enkelt. Bara för att det står hästfoder på påsen behöver den ju inte förvaras i stallet.

Jag råkade ut för att det var slut hos levernatören en gång på en fredag och det jag visste att det jag hadde hemma inte skulle räcka över helgen. Ä väl så jäkla petig med mina hästar så jag åkte 10 mil till en annan leverantör den fredagen. hästarna ska inte behöva lida för att jag har dålig framförhållning.

Senast ändrad:

Jag håller med. Jag blir ledsen när folk inte ens kan de mest grundläggande sakerna med att räkna foderstat och vilka fodermedel som är de mest vanliga. Att folk tror att alla hästar måste ha kraftfoder och inte kan förstå att hö som ser lika ut kan innehålla helt olika saker.

Jag tycker att det är ens förbannade skyldighet att se till att ge hästen foder som den mår bra av.

Jag tycker också lite synd om alla de som tror att färdigfoder är vägen till en sund häst när de i själva verket hade kunnat ge enbart hö. De kastar ut massor av pengar helt i onödan och det är hästens mage som får lida.

Jag kan verkligen inte heller allt men jag ser till att ta reda på så mycket jag kan och behöver från säkra källor.
Jag tänker och resonerar precis som du. I bland blir jag helt förstummad över den okunskapen och oviljan att lära sig nya saker innom hästvärden :crazy:
Det värsta som finns är de som faktiskt haft häst ett tag och går efter novisen "så här har jag alltid gjort och det har alltid funkat" och vägrar ta till sig någonting annat.Sådant gör mig galen.
Just hur en del resonerar kring grovfoder och färdigfoder gör mig både beklämd och nästan förbannad.
Har många gånger påtalat vikten av höanalys tex och man kan få de mest underliga svar i bland :eek:
Som tex.
"Vi har gett hö från samma val i flera år så vi behöver ingen analys.och det har alltid gått så bra och så ger vi fri tillgång.och står sig inte hästarna ger vi färdigfoder så dom får ALLT dom behöver."
Sen undrar dom varför hästarna ser ut som spjälstaket fram åt våren ena året och får fång året därpå. Dom har ju inte ändrat någonting.
:eek:wtf lixom!!!:crazy:

Eller en annan.. som tog höanalys för 3 år sedan..Vallen måste ju innehålla samma sak även nu eller hur??

utan tvekan är ordspråket sant..
Okunskap är hästens värsta fiende.

Senast ändrad:

som finns.

Men gud då måste jag ju ändra till min D-ponny :eek:
han åt förra vintern 14kg hösilage, 1l havre, 2l korn och 3dl betfor +mineraler.
du säger att han ska ha 4kg hö? låter vettigt :angel: :idea: :rofl:

Alltså ingen är fulllärd men NÄR ska folk lära sig att ta saker i rätt ordning...:confused:

Verkar som om merparten av dem som skaffar häst för första gången gör det i tron att just de är jätteduktiga och inte behöver lära sig ngt mer men de har glömt att lära sig vad och hur hästen ska fodras, skötas hållas mm.

Jag ska väl inte gnälla här men borde det inte vara SJÄLVKLART att hästen får bra mat och tak över huvudet, finns det NÅGOT annat djur man skaffar sig utan att ta reda på vad som gäller eller tror folk att det är som när man skaffar katt, lite mat från ICa så löser sig allt... :devil: Jag kan förstå att det som nybörjare är svårt att veta vad eller hur med alla självutnämnda experter men det gör det bara ännu viktigare att man inser att man är ett blåbär och att man ska ta bra kontakter tex SLU, länstyrelsen och veterinären är jättebra att ha god kontakt med och att inte lita blint på sin "hästkunniga" väninna som lovat hjälpa till, även om denne oxå är bra att ha... Har arbetat med foder några år och blir fortfarande förvånad över att folk inte förstår att korn och havre inte är samma sak med samma egenskaper eller går att byta ut mot varandra hur som helst... Dessutom verkar vissa fodermedel tex korn vara på mode och då ska alla hästar få det...

Suck förlåt var bara tvungen att gnälla av mig lite, blir lite mycket hästfolk i foderbutiken ibland men det är utvecklande det med...på sitt vis

Ser ju mig själv fortfarande som ett blåbär och då blir det lite mycket ibland med sådant som känns självklart men tydligen inte är det för många...:angel:

Eller när djursjukhuset man akut kört in hästen till svarar "Nej vi har så bra hö här" när man efter hemskomst (utan häst och hästen ska bli kvar några veckor) kommer på att man glömt lämna med grovfoder i paniken. Jaha, det var det snabba foderbytet till den redan sjuka hästen :confused:

Behöver jag skriva att hästen självklart kom hem som ett spjälstaket efter 2 veckor. Det blev ju knappast bättre av två direkta foderbyten :mad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 567
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 463
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 956
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka