Suck... trött på sk hästmänniskor phu...

Sv: Suck... trött på sk hästmänniskor phu...

Bästa boktipset är helt klart Hästens näringsbehov och utfodring av Rundgren och Planck!

Söksidor:
http://www.bokfynd.nu/9127356019.html (adlibris är aldrig med och ofta bland de billigaste)
http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=65693

188 kr
http://www.bokextra.se/artikel.php?isbn13=9789127356016&ref=bokfynd
207 kr
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127356019
211 kr
http://www.bokus.com/b/9789127356016.html

Begagnad 120 kr.
http://www.bokextra.se/artikel.php?isbn13=9789127356016&ref=bokfynd

Vissa av priserna är inklusive och viss exklusive frakt. Men runt 200 kr är ju likvärdig EN träning/ETT träns/EN flugspray/NÅGRA FÅ småbalar hö tex, så jag ser inte motivet till att inte införskaffa den eller liknande bok om man har minsta tvivel om sin kunskap.

10 gram är 1/5 dels paket ;) Jag ger mina ett halvt paket om dagen om de inte är dåliga i magen eller då jag vänjer in nytt hö, då får de ett helt paket.

:rofl: ja jag insåg efteråt att jag tänkt helt fel. Fick för mig att ett paket var 5 gram. (och inte 50) Jag var nog inte riktigt "vaken". :o

Eller när djursjukhuset man akut kört in hästen till svarar "Nej vi har så bra hö här" när man efter hemskomst (utan häst och hästen ska bli kvar några veckor) kommer på att man glömt lämna med grovfoder i paniken. Jaha, det var det snabba foderbytet till den redan sjuka hästen :confused:

Behöver jag skriva att hästen självklart kom hem som ett spjälstaket efter 2 veckor. Det blev ju knappast bättre av två direkta foderbyten :mad:

Det här tycker jag också är väldigt märkligt! Visst borde de ha mer kunskap än så på ett djursjukhus :crazy: Jag har fått precis samma svar som dej, jag hade med mej hö men fick inte lämna...

:rofl: ja jag insåg efteråt att jag tänkt helt fel. Fick för mig att ett paket var 5 gram. (och inte 50) Jag var nog inte riktigt "vaken". :o

Ja jag tänkte nog att det var något sådant :D Ibland är det dumt att man inte kan ändra i sina förvirrade inlägg när man inser vad man har skrivit :o

Det här tycker jag också är väldigt märkligt! Visst borde de ha mer kunskap än så på ett djursjukhus :crazy: Jag har fått precis samma svar som dej, jag hade med mej hö men fick inte lämna...

Ja verkligen. Jag hade varit liiiite mer nöjd om de sa något i stil med "Vi har tyvärr inte möjlighet att ta emot andra grovfoder pga rutiner/plats/what ever". Men när den man pratar med inte ens fattar att det är det snabba foderbytet (*2 eftersom hästkraken ju ska hem sedan oxå...) man syftar på så blir man ju helt, ja, matt? :crazy:

Ja verkligen. Jag hade varit liiiite mer nöjd om de sa något i stil med "Vi har tyvärr inte möjlighet att ta emot andra grovfoder pga rutiner/plats/what ever". Men när den man pratar med inte ens fattar att det är det snabba foderbytet (*2 eftersom hästkraken ju ska hem sedan oxå...) man syftar på så blir man ju helt, ja, matt? :crazy:

Ja precis!
Faktum är att det var så mycket som var så fel på den kliniken att jag inte åker dit igen. Kom dit med en häst som varit sjuk i drygt ett år och oridbar pga av sjukdommen. Helt plötsligt kunde hon inte gå och jag åkte in akut. De provred henne! och menade att jag ska ta på sporrar och använda spöt för hon var bara lat :crazy: Några månader senare fick jag ta bort henne för då var hon så dålig att hon inte kunde leva längre... så något förtroende för dem har jag inte.

Ja precis!
Faktum är att det var så mycket som var så fel på den kliniken att jag inte åker dit igen. Kom dit med en häst som varit sjuk i drygt ett år och oridbar pga av sjukdommen. Helt plötsligt kunde hon inte gå och jag åkte in akut. De provred henne! och menade att jag ska ta på sporrar och använda spöt för hon var bara lat :crazy: Några månader senare fick jag ta bort henne för då var hon så dålig att hon inte kunde leva längre... så något förtroende för dem har jag inte.

:eek:

Jag har varit med om liknande saker (dock inte på långa vägar så illa!) här oxå och äker bara dit vid direkta sårskador (som detta var).

Fast egentligen alltså. Varför ska man som hästägare acceptera att när man tvingas lämna bort hästen för en akut skada så måste man automatikst utsätta den för ett direkt grovfoderbyte? Borde det inte vara bland den högsta prion (efter att sy ihop kusen o kunna ge rätt spruta) när man vet att hästen är så beroende av en fungerande tarmflora??

Är det egentligen svårare än att ha ett utrymme där de förvarar strö (dvs brandcell skilld från hästarna) med ett mindre utrumme för varje boxnumer dit ägarne kan lämna x-antal kg av hästens grovfoder? Hade hästägarna varit villiga att betala den lilla extra kostnaden det tar att väga upp hästens eget foder och inte bara från deras egen hög?

:eek:

Jag har varit med om liknande saker (dock inte på långa vägar så illa!) här oxå och äker bara dit vid direkta sårskador (som detta var).

Fast egentligen alltså. Varför ska man som hästägare acceptera att när man tvingas lämna bort hästen för en akut skada så måste man automatikst utsätta den för ett direkt grovfoderbyte? Borde det inte vara bland den högsta prion (efter att sy ihop kusen o kunna ge rätt spruta) när man vet att hästen är så beroende av en fungerande tarmflora??

Är det egentligen svårare än att ha ett utrymme där de förvarar strö (dvs brandcell skilld från hästarna) med ett mindre utrumme för varje boxnumer dit ägarne kan lämna x-antal kg av hästens grovfoder? Hade hästägarna varit villiga att betala den lilla extra kostnaden det tar att väga upp hästens eget foder och inte bara från deras egen hög?

Nej det borde verkligen inte vara så svårt. Jag tror att det är okunskap bakom. Kanske borde de lära sig den grundläggande foderkunskap som finns...
När vi fick en häst som fick fång på den ridskola jag arbetade på så fick vi rådet att köpa fjolårshö, inte nog med att han inte skulle få vitaminer, han skulle dessutom utsättas för ett foder byte helt i onödan.
Jag tycker att veterinärer borde ha mer kunskap om foder, så svårt är det inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 567
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 463
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 956
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka