SweetPanther

Trådstartare
Min häst har haft, vad jag trodde, en ledgångsgalla, på ena framknäet, och en påbörjad på det andra framknäet. Det visar sig att hon inte alls hade detta, men att det är bara vätska under huden, pga slag och dylikt. (hästen slår väl i knäet när hon vll ut på morgonen). böjprov på alla fyra u.a. röntgen på båda fram, absolut ingenting, jättefin var hon. tänderna blev kollade, allt var okej, småjustering med raspning. Vätskan blev tömd, och det sprutades in kortison. Kortison och 10 naproxen tabletter ordinerades i 20 dagar, tillsammans med 10 dagars boxvila, bandagebyte var 3e dag tillsammans med ingnidning med celeston vet. liniment 3 min/ben. Nu har det gått 12 dagar sen vet.besöket, och min kära lilla sto har redan lyckats med att få tillbaka det delvis..
ngn som har nåt tips? nåt bra knäskydd eller liknande.. helst neopren... var man kan få tag på det... bor i halland.
Kanske borde tillägga att detta är bara ett RENT skönhetsfel, absolut ingenting som påverkar varken hennes hållbarhet eller styrka eller böjlighet!
Hon har tyvärr 12 dagars boxila kvar, varav 5 dagar leda och 7 dagar skrittas, sedan får hon komma ut i hagen tillsammans med lätt travmotion under ryttare i 2 veckor, och sedan är hon normal...
Hoppas ni orkar läsa allt detta...
 
Vet du var hon slår i är det väl bättre att madrassera där eller hindra henne från att komma åt att slå sig? (Om det inte går att ändra rutinerna så hon inte blir så stressad!) Står hon med huvudet ute i stallgången och slår i? I så fall kanske du kan pröva att stänga till så hon inte får ut huvudet. Antar att du fodrar något innan du släpper ut henne och skulle kunna stänga till då om du vill slippa ha henne instängd hela tiden hon står i boxen. Kolla också om hon slår i underkanten på krubban när hon äter.
 
Tyvärr så är det så att jag står i ett stall med en tjurig stallägare, så man får inte göra NGNTING med boxinredningen...
Kan inte heller få honom till att ge henne tillräckligt med hö så att hon inte gör det... däremot så jobbar jag på att flytta... kanske nästa stallägare är vettigare...
Boxen är "helstängd", alltså galler hela vägen. Hon ställer sig snett mot boxdörren och slår till med vänster framknä, på utsidan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp