Svartfot

Trådstartare
Min sambos föräldrar har två katter. Två syskon en hane o en hona. Köpta till barnen när dom var små, vilka givetvis tröttnade ganska snabbt. Dom här två katterna är mer eller mindre vilda. Vill knappt gå in i huset för att äta. Vi fick gå o mata hanen i somras eftersom dom inte lyckats fånga den när dom skulle åka iväg till sitt lantställe.

Ska bara tillägga att jag inte har den bästa relationen till min sambos föräldrar.. Antar att en hästmassör inte vad dom ville att deras son skulle falla för.

Så åter till storyn:
Honan har några gånger haft ungar.. O min nyfikenhet väcktes o jag började förhöra min sambo. O då visade det sig att hon fick ungar i bland som såldes eller skänktes bort genom annons på gula sidorna. Katterna kastredares o steriliserades inte pg. av att min sambos lillebror ville att honan skulle få ungar för det e ju så mysigt.

Nu har honan fått ungar igen. Familjen är jätte glada för dom kommer ju vara sådär "mysigt stora" till jul.

O så fick jag reda på en annan sak. Som jag väl anat men inte velat ta till mig. Att fader till alla barnkullarna är deras andra katt. Alltså honans broder. Mamman i familjen har som hon utryckte det "närvarat" vid produktionen.

Jag behövde mest skriva av mig.. Vet inte hur jag ska göra i situationen.
Men några frågor har jag.
Oh, kanske ska tillägga. jag har en del katt vana, men inte så mkt erfarenheter med katt ungar. Tar mest hand om äldre vanvårdade katter eftersom jag är stödhem åt en katt organisation. O kattungarna e det ofta lätt att hitta hem till. Men inte dom som är något el några år gammla. Där e ju oftast mer jobb för att få dom att lita på en oxå.


Jag skulle vilja veta vad dom viktiga hållpunkterna med kattungar är? När ska dom vaccineras avmaskas o vilket foder? Jag har nämligen tänkt att försöka få dom att göra lite rätt. O om dom måste lägga ut lite pengar så kanske dom tänker efter lite innan nästa gång. Men tänk på att ta dom allra viktigaste hållpunkterna.. För jag lär väl inte änns få dom att göra hälften av det.

O vad kan inaveln ge för resultat? Nu brukar det ju behövas ett antal generationer innan innavel märks. Det som skrämmer mig allra mest är att föräldrarna är läkare o reagerar inte änns.
 
Fy f*n vilka äckligt oansvariga människor :mad: :mad: :mad:

Kan du inte försöka kidnappa katterna därifrån och kastrera dem så att det inte blir några fler ungar.
 
Stackare som behöver att se ett sånt elände :cry:...

Jag har inga svar på dina frågor. Det ENDA de här :devil:-a människorna behöver fatta är: KASTRERA!!!

Det är ju totalt ansvarslöst att producera kattungar på löpande band - av två syskon! Sa du inte att de var välutbildade :mad:.

Heder åt dig som i alla fall försöker göra något.

mandalaki
 
Vi kan inte ha fler katter här... Vår nuvarande akuthems katta börjar kissa om det kommer någån annan katt hit..

Annars så hade jag så gärna gjort det.
 
Hej du!
Man grundvaccinerar kattungarna när de är runt 2 månader gammla, och sen gör man ungefär samma sak som man grundvaccinerar en häst...Två sprutor och sen årligen. De ska vara avmaskade när de är runt 6-veckor gammla.
Du tänker väldigt bra, att försöka göra något åt saken!
Lycka till!

Kanske prata med dom om detta, bara för att lillbrorsan tycker det är så mysigt med en stor kull till jul är helt knäppt! :devil:

Hoppas det blir nån ändring på det! ;)
 
Jobbig sits du hamnat i! Det är inte alltid det lättaste att konfrontera släktignar, speciellt inte på sambons sida...

I alla fall, här är några viktiga hållpunkter angående kattungar och kattuppfödning:

*De ska vara minst 12 veckor när de flyttar hemifrån. Är de yngre så kan de dels få problem med infektiosnsjukdomar, pga att deras immunförsvar inte är fullt utvecklat (borde en läkare fatta!), och de kan även få psykiska problem, pga av att de inte riktigt blivit fullt avvanda. Kattungarna måste få uppleva att bli avvisade av mamman, det är mkt viktigt i deras sociala utveckling.

*De ska vara grundvaccinerade, dvs vaccinerade två ggr mot kattpest och kattsnuva. Första sprutan brukar man ge vid 8 veckor, andra vid 12 veckor. Både kattpset och kattsnuva är allvarliga sjukdomar, särskilt för en liten kattunge.

*Kattungar och mamma katt ska avmaskas minst tre gr. Detta för att kattungarna infekteras av spolmask via mjölken.

Angående risker med inavel så är det som du säger att det bruka int emärkas i första generationen, såvida inte bägge syskonen bär på någon defekt gen. om kattungarna blir "normala" så är inaveln ingen som påverkar dem. Om man skulle fortsätta avla på dem och man parar dem med en obesläktat katt så är inaveln så att säga "nollställd" igen.
Men fortfarande så är ju inavel inget att rekommendera, speciellt inte hso huskatter där man inte har en aning om vad kattena har för anlag.

Lycka till!
 
Gud vilka oansvariga människor!:devil:
Har du din sambo på din sida förresten för då kanske det blir lättare för dig att konfrontera hans familj?
 
Tror inte att det e så bra att dra in min sambo idethär för mkt.
Han e ganska konflikträdd o inte så stark mot sina föräldrar.. Fast jag vet ju vilken sida han e på. :devil:
 
Re: Suck... fortsättningen

Pratade med sambons far i telefon igår.. Dom vill att vi ska ta hand katterna när dom åker iväg...
O då började han prata om hur söta katttungarna var nu när dom börjar bli lite aktiva...
Jaha sa jag då e det dags för vaccinering snart då??
Ässhh!!! var svaret jag fick.
Men ni har väl avmaskat mamman?
Jaa det har vi gjort. Då drog jag i alla fall en liten suck, men så kom fortsättningen:
Det gjorde vi någon gång för ett par år sedan.
 
Re: Suck... fortsättningen

Det är smidigt att avmaska kattungar med Axilur oral suspension tycker jag.
/P
 
Re: Suck... fortsättningen

fast dom tycker inte att det e nödvändigt.... så jag har ingen aning om hur jag ska få dom att göra det
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
928
Senast: Bison
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 370
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 500
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 399
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp