PiperGarden

Trådstartare
konstaterade nyss att jag måste köpa ytterligare ett vintertäcke till pållen... Förra året klarade jag mig utmärkt med ett 300gr vintertäcke som tjockast, men då stod han också längst in i stallet. Bor utanför Halmstad, så det är ju långt söderut. I år har jag redan fått lägga på 300 gr, vad ska jag då ha sen??? Nu står han i utebox och jag var lite sen med att täcka upp honom med 300 gr (hade 100 gr innan) och han har satt liite päls samt tappat hull och muskler :(
Hur hade ni gjort, köpt ett stalltäcke att lägga under eller satsat på ett TJOCKT vintertäcke? täckena med mer än 300 gr är ju bara så svinigt dyra, plånboken är ju inte överdrivet tjock precis... :cry: Fast å andra sidan skulle jag gärna vilja ha ett täcke med halvhals... :love: :o Pållen är travare och har smala bogar med lätt för skav, därför funderar jag lite på om det verkligen går att ha dubbla täcken på? :crazy:

Sv: suck...

Jag köpte ett 400grams eventtäcke från hansbo, gå in o kolla deras hemsida för där kan du se deras sortiment! mitt kostade 1100:-

Om du tror att du har användning av de i framtiden, så kan du ju faktiskt investera in ett dyrt och bra täcke som du kan ha några år framöver. men du kan ju egentligen lika gärna lägga ett stalltäcke eller ett riktigt ylletäcke under vintertäcket? Men är han verkligen så frusen? jag har typ 300grams täcke på min helklippta pålle nu och det får han ha över vintern (eller jag har andra täcken då, som ex. eventäcket) Köp ett med hals? Se till att han har mat med så borde han inte frysa =)

Han står på halm + fri tillgång på bra hösilage, så mat har han. Har kännt honom i 3½ år och vet av erfarenhet att han är frusen av sig, har tidigare gått in i vintrarna med något underhull (fick honom som min egen förra sommarn och hade svårt att få upp hullet) vilket har bidragit till frusenheten. Nu var han fin i hullet tills förra veckan... :cry:
jo, det får nog bli att investera i ett dyrt bra utetäcke. Han är inte sån så han tar sönder täckena heller... bara min plånbok... :crazy:

www.ridsportshopen.com har ett Shires thermotäcke 375 gr för 539.- nu.
Men det kanske inte var thermotäcke du var ute efter?

sh70edxc.jpg

Du skulle ju isf kunna ha detta inne och ett tunnare(100-200 gr)vintertäcke utanpå ute?

Senast ändrad:

hmm, problemen blir väl om det är nederbörd, då hans andra täcken inte har hals... Men det täcket var fint! :love:
Fast det är väl mest på nätterna han behöver ha ett tjockt täcke + att det inte finns möjlighet till byten... :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr...
Svar
13
· Visningar
1 781
Utrustning Pållen önskade sig visst ett nytt vintertäcke i julklapp, har nu tagit sönder det älskade gamla tjocka täcket :cry: Visserligen har det...
Svar
16
· Visningar
1 831
Senast: Magica
·
Utrustning Jag har alltid haft hästar med lite bredare hals och bog vilket gör att trots att min nya stjärna har samma storlek som änglahästen han...
Svar
15
· Visningar
2 042
Senast: Totola
·
Utrustning Sliter mitt hår snart! Min häst fryser när det blåser, och blåser gör det mycket här. Han har mat, han är frisk, han är inte... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka