Sv: *sucka*

Det är väl klart att en amstaff biter hårdare än en foxterrier är det någon som påstått någonting annat?!

Det är synd att seriösa uppfödare får ta den skit som de oseriösa för med sig men jag tycker fortfarande att det är fel att jämföra dessa hundar med t. ex. schäfer och golden. Hunden är avlad för god bit teknik och det ska man ha klart för sig om man bestämmer sig för att skaffa en sådan hund.

Om sedan hunden låser käkarna fysiskt eller mentalt tycker jag spelar mindre roll. Det överstiger i alla fall hundens eget förstånd eftersom det krävs verktyg för att få loss den stackare som kommit mellan.
Själv hade jag nog föredragit en hund som bet tio gånger, då har man i alla fall en chans att komma loss.
 
Sv: *sucka*

Det är väl klart att en amstaff biter hårdare än en foxterrier är det någon som påstått någonting annat?!

Vad jag menade var att det är inte specifikt för just amstaff att kunna bita så hårt, utan att det hör ihop med storleken.


Hunden är avlad för god bit teknik och det ska man ha klart för sig om man bestämmer sig för att skaffa en sådan hund.

Jag har läst en del om amstaffens historia och jag har aldrig läst något om att de skulle ha avlat på just bittekniken. Källa? Däremot att de avlat på bland annat mod och uthållighet. Om det nu var så att man avlade på bittekniken förr så är det ingen seriös uppfödare idag som avlar på hundar för bitteknikens skull. Och har inte varit på länge heller med tanke på att det var ett bra tag sedan hundslagsmål blev förbjudet.

Jag tycker det verkar konstigt om de hundar man hade till kamp "låste" käkarna. Människorna skulle ju klara att gå in och avbryta. Men jag vet inte, de kanske alltid använde breaksticks?


Om sedan hunden låser käkarna fysiskt eller mentalt tycker jag spelar mindre roll. Det överstiger i alla fall hundens eget förstånd eftersom det krävs verktyg för att få loss den stackare som kommit mellan.

Jag uppfattade det som att du menade att de låste käkarna fysiskt. Men det håller jag med om, spelar inte så stor roll om det är fysiskt eller mentalt.
 
Sv: *sucka*

Jag var inne på svenska amstaffklubbens hemsida och där stod det, jag rättar mig, inte bitteknik utan bitförmåga. Där står även att aggressiva hundar ej får prisbelönas vilket jag tycker visar att den typen av beteende ej är "normalt" för rasen. De djur av den här terrier typen som jag varit i kontakt med har alla varit mycket stabila även i situationer där många andra ex. schäfer (i alla fall min)förmodligen inte skulle ha varit det.

Men som sagt med de egenskaper som nu i detta fallet amstaffen har och sedan korsat med t. ex. schäferns förmåga till retning och reaktion så är det stor risk att konsekvenserna blir förödande. Många korsar ju rottis/schäfer och ännu har jag inte träffat en stabil blandis av dessa raser.
 
Sv: *sucka*

Okej. :)

Jag känner inte många blandraser men en av dem är just korsning mellan rottweiler och schäfer och jag skulle kalla henne stabil. Men som sagt, det är väl stor risk att det blir dåligt och i det fallet var det nog bara tur att det gick så bra som det gick.
 
Sv: *sucka*

Jag måste ju bara som novis få säga att min amstaff va en underbart snäll hund mot både folk o fä. Vet inte att han visade agg mot vare sig hundar eller människor.. eller andra djur heller för den delen. :)
O jag har då både barn o andra hundar då.

Däremot hade han glädje o kärlek så det räckte o blev över för alla han träffade!

Även om det va mer eller mindre välkommet att få en stor kluss i knät av vissa då dom satte sig i soffan :angel:
 
Sv: *sucka*

glee skrev:
Nej, ingen hund kan låsa sina käkar. Varifrån har du fått det?
Däremot har de ju styrka, som du skrev, och kan hålla väldigt hårt.. men det finns inget som gör att de fysiskt låser fast käkarna.

På vissa raser ( nämer inga namn ) kan det bli en psykisk block som gör att de inte kan öppna sina käkar, utan man får helt enkelt "bryta" upp dem..
 
Sv: *sucka*

så har min schäfer också gjort, vägrat släppa och det fanns inte en chans att jag kunde bända upp käkarna. jag fick strypa henne. tror de flesta raser kan bita sig fast ganska ordentligt om de vill.
 
Sv: *sucka*

Ja, jag skrev kanske lite otydligt där. Jag menade att de inte kan låsa fysiskt.
Några inlägg nedanför det du citerade har jag försökt förtydliga.
 
Sv: *sucka*

jag var i kontakt med en amstaff el apbt uppfödare för ett par dagar sen,och denne avrådde mig att köpa valp av denna ras när jag redan hade en hund, han trodde absolut inte att någon av hans alla valpar skulle kunna leva ihop med en annan hund i framtiden. Vad säger det då? tycker det låter VÄLDIGT underligt.
 
Sv: *sucka*

Sa han inte varför? Låter ju konstigt.

"Amstaff ELLER pitbull"? Vet han inte själv vad han föder upp?
 
Sv: *sucka*

jo, det va jag som inte mindes vad det var.
Nej han sa inte varför, utan att det bara var så.
 
Sv: *sucka*

???

Det var ju konstigt. Våran amstaff tik bor tillsammans med två shelties (en tik och en hane) och det är inga problem. Möjligen att hon plågar ihjäl dom med sina leksaker som hon envisas med att kasta på dom när hon tycker att dom känns lite tråkiga :smirk:

Tycker att det låter väldigt underligt. Personen i fråga borde kunna ge en mkt bra förklaring till detta påstående.
 
Sv: *sucka*

beda skrev:
Royal Canins så kallade "raslexikon" är bara skräp. Läs vad som står om border collie till exempel :crazy: . Ingenting stämmer, det är fel på massor av raser...

"Min ras" - Puli, finns inte ens med i RC:s lexikon. Det kanske är bäst så för det var med skräckblandad nyfikenhet jag kollade. Med tanke på vilka fel i deras lexikon ni påtalat här om flera raser är det nog bara att vara tacksam över att dom inte klantat till våra Snör-nallar oxå.

/Råttan
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp