Sugen på att testa, men...

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare sthu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 393

sthu

Trådstartare
Hur "öppen" är den klassiska ridningen?

Jag har inte ridit lektion sen jag slutade på ridskolan för sex sju år sen. Sen dess har jag mest lullat runt ute i skogen och testat allt möjligt strunt med min fjord/island. Har tävlat lite western, ffa pleasure och trail, och pysslar med bruksridning och -körning. Men ingen högre ambitionsnivå direkt, vi trivs bäst med skog runt öronen både jag och kraken.
För något år se försökte jag mej på att ta en westernlektion, men fick mest bannor om min häst (!), hur tjock han var, tjurig, dålig attityd, ingen action och så vidare. Det sporrade inte direkt att fortsätta, och jag har haft lite distansierat förhållande till träning och ridbanor sen dess. Har ringt runt och hört mej för om olika westerntränare i omnejden för att hitta någon som kan tänka sig ta emot en liten ponnykorsning och en förvuxen ponnyryttare, båda med fasta principer och åsikter. På många hörs det hur de riktigt rynkar på näsan när jag berättar om vilken ras hästen har..

Hur är det inom den klassiska världen, rent generellt? Är det accepterat att bara vilja träna för skoj, med westernutrustning, på sidepull, med en liten småsurig fjord/islandkorsning?

Jag förstår att det beror mycket på vad man hittar för en tränare, men nu ska vi generalisera!

Sv: Sugen på att testa, men...

Kan tillägga att jag bor utanför Skara, om någon har tips på tränare :angel:

Jag har ridit för kanske 4 olika Ar-tränare, och ingen av dessa har någonsin fällt en elak kommentar om någon typ av häst. Alla är välkomna, både ryttare och häst. Det märks ofta på kurserna också- det brukar vara en salig blandning av ponnies, kallblod, varmblod, araber, spanskt.. you name it.

Hur kinkigt är det med utrustning? Har ju inte tänkt att byta bara för att testa :p

Ah, brabra :) Där fick jag några svar.
Nu är det bara att leva på knäckebröd och vatten en månad eller två så jag har råd med en lektion :crazy:
Luskat ut att den ende i närheten är Dahlgren, och han är inte direkt gratis.. Ska visserligen dit och ta en lektion för hans Rebecka i trickträning någon gång i framtiden, kanske kan passa på att snoka lite på honom med om han är hemma.

En av de bästa detaljerna med AR :bow:
Särskilt för såna som mig som envisas med att skaffa oskolade travare! :p

Generellt är det en himla go stämning på AR-kurserna! Här förekommer inte rasism eller andra dumheter, här är vi ett glatt gäng som har det trevligt med våra hästar!

EN gång har jag stött på en tråkigt kommentar. Det var min mor som skulle rida sin första kurs på sin fjordvalack. Tränaren inledde med den genomtänkta kommentaren: "Jag har en allergi, och det är mot fjordingar".

Skitkul ridpass det blev sen då:cool:

Men det är som sagt ett undantag, har aldrig mött det hos någon annan tränare:bow:

Jag brukar höra det om alla grejer jag vill testa, men när jag väl kommer till skott verkar folk undermedvetet titta snett på oss.. Eller så har jag haft enorm otur med allt jag testat och bara träffat rötäggen inom allt :crazy: Det har gjort mej väldigt skeptisk mot tränare tyvärr..

Va gla jag blev när jag hörde det, ska på min första kurs 8 nov troligtvis :p
Nej men nämnde för den tränaren att jag hade fjord och det var nog inga problem.

H*n är inte längre aktiv tränare, och jag tror knappast det finns fler med så dålig kundvård/grunduppfostran faktiskt:)

Lycka till hörrni och varning för att man blir fast:angel:

Min erfarenhet är att det är hur öppet som helst. På våra kurser finns ryttare och hästar med väldigt olika bakgrund och erfarenhet. Mängder av olika utrustning. Alla tränar på sin nivå och med sina egna mål i sikte. Prova!

Min erfarenhet är att det är hur öppet som helst. På våra kurser finns ryttare och hästar med väldigt olika bakgrund och erfarenhet. Mängder av olika utrustning. Alla tränar på sin nivå och med sina egna mål i sikte. Prova!

Vissa tränare vill väl också gärna ha variation på kurserna för att det är intressant för ev. åskådare.? Har för mig att jag hört någon tränare kommentera det. Det är ju lärorikt att se någon öva på grunder om man själv är nybörjare inom disciplinen och intresserad av hur man kan komma igång, sen är det väldigt inspirerande att se dom som redan kommit en bit! :)

En grej till jag vill kommentera:
Av -alla- AR-tränare jag ridit för (inte jättemånga men 4 olika iaf med väldigt olika metoder/personligheter) så har det alltid varit samma sak - om man kommenterar en svaghet i hästen eller ekipaget så är det för att samtidigt förklara hur ekipaget ska jobba för att ta sig över problemet. Man jobbar utifrån individen/ekipaget.
Inom tävlingsdiscipliner blir det ju lätt så att man diskuterar hur pass lämpad hästen är för grenen vilket kan vara nedslående och sårande för den som bara vill göra något roligt med sin älskade häst.

Det är sant, alla tränare jag ridit för tidigare har mest hakat upp sig på att jag inte har några tävlingsambitioner :angel: Förstår inte vad det är för fel med att vilja träna för skoj skull och ha häst för skoj skull. Och vad har "mina" tränare emot skogsridning egentligen?
Nej, ska ringa Hällekis och höra om jag kan komma dit och snoka lite. Får passa på sista veckan jag har bil. Sen får vi se om ekonomin tillåter några lyxutsvävningar :crazy: Studiebidraget räcker ju inte ens till hus-hyran, ligger på minus ca 3000 varje månad. Det känns i plånboken kan jag säga..

Ja jag håller med dig. Det är ju mera upplyftande att fokusera på vad hästen har för fördelar först och sen ta sig an de svårare bitarna. Med mindre fördelaktig exteriör är ju behovet av dressyr ännu större. Det blir en fantastisk utveckling när man ser det så tycker jag. Hästarna får liksom "blomma ut"

Nu blev jag jättenyfiken på hur din häst ser ut! Du har inga bilder som du kan visa?:)

Jag har inte upplevt någon rasdiskriminering inom AR/Klassiskt. Men det har jag heller aldrig inom vanlig TR-dressyr.
Jag har en korsning Islandshäst/New Forest. Han har inte direkt exteriören för sig om man säger så, och psyket var inte alls roligt förut heller. Men jag har snarare upplevt att folk tycker det är himla roligt och väldigt sött när han rids dressyr.
Vi tävlar inte och har aldrig gjort. Det är ju ingen idé med en sån häst. Men vi tränar och har jätteskoj ihop.
Självklart har tränare kommenerat hans(och mina;)) brister, vilka inte är få. Men de gör det ju för att hjälpa oss att ta oss förbi de fysiska och psykiska hinder vi har. Min tränare brukar poängtera att man lär sig rida väldigt bra på en sån här häst som man stöter på de flesta problem som finns.
Hon tycker man ska göra det bästa av det man har. Vill man ha en gammal korsningsponny, som jag, så gör man det bästa av det. Man ser till att den hästen håller sig frisk, glad och lever länge. Hon anser att tävling är en läggning hos ryttaren, att hästen inte bryr sig om den tävlas eller ej. Och att inget skäl att ha häst är bättre eller mer rätt än något annat.

Jag tror att en del hästrasism som många säger sig uppleva även kan vara det att det ibland är hårt att höra sanningen och att man är för okunnig för att förstå riktigt.
Sen är det väl självklart att man vill ha roligt på jobbet. Samt att det tar mycket mer energi att träna vissa ekipage än andra. Ibland orkar man bara inte om man jobbar väldigt mycket, vilket en hel del tränare gör. Då kanske man väljer lättare ekipage(både baserat på ryttare och häst) som tränare om man kan.

Jag tror att en del hästrasism som många säger sig uppleva även kan vara det att det ibland är hårt att höra sanningen och att man är för okunnig för att förstå riktigt.

Fast när tränaren -eller vad det nu kan vara- bara ger en tung suck när man säger att man har en viss ras så är det ju hästrasism.

De allra trevligaste kommentarerna jag har fått är:

- *suck* ja, åsnor kan ju också lära sig piaffera.
- din häst kan inte arbeta rätt för då styps den

Den första när jag skrittat ett varv runt banan, den andra när hästen stod i stallet och jag småpratade med tränaren innan.

Man blir lite luttrad efter ett tag och kollar gärna upp tränaren innan man vågar ta med hästen, alltså var den får för reaktioner när man pratar om vissa raser, för så kul är det inte att bli utdömd innan man ens visat sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 893
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit... 2
Svar
34
· Visningar
7 786
Senast: akleja
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i... 2
Svar
33
· Visningar
10 415
Senast: Lisa2014
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 151
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur