Summera 2018

Jag har blivit vuxen i år, 29 år gammal :p Inledde året boende i ett garage och med ett tidsbegränsat vikariat. I augusti skrev jag kontrakt på en bostadsrätt efter att ha fått fast jobb i april. Det var en läskig mängd vuxenpoäng som ramlade in på kort tid och jag håller fortfarande på att smälta det hela. Nya arbetsplatsen känns äntligen riktigt bra, efter en lång inkörningsperiod där jag vacklade en del. Lägenheten är så fin och stor att jag knappt vågar peta på den. Jag satte själv ut antidepressiv medicinering helt utan bakslag. Jag har testat på skärmflygning och teater och blivit hög på båda. Teatern är lite lättare att få in i vardagen i en storstad. Vänner och familj har förblivit trygga, stabila och friska. Vilket jag givetvis är väldigt tacksam för.

Kort sagt, ett rätt omvälvande år som jag fortfarande smälter.
 
Jag har haft rätt mycket förändringar det här året.

jag lämnade ut ena hästen på foder
Jag gifte mig
Jag blev uppsagd
Vi flyttade hem
Jag fick nytt jobb

Början av året var lugnt, allt hände på hösten.
 
Det jag kommer ta med mig är det extrema vädret.
Först all snö som höll sig ända till maj! Och då bor jag i uppland så inte extremt långt norrut. De ännu längre norrut... stackars människor :crazy:
Och flera gånger jag fick hjälpa med att ta upp människor från dikerna, hoppas hag slipper det framöver. Nu är det iaf väldigt många stolpar uppsatta längs vägen så BORDE inte bli lika många avåkningar.
Ja efter en extrem snövinter får vi en ÄNNU mer extrem sommar :crazy:
Har ALDRIG i mitt liv under så lång tid fått åka hela tiden och fylla vatten flera gånger om dagen. Varit så rädd att vattnet skulle ta slut som hos så många andra. Det klarade sig här :bow:
Och sen sån extremt dåligt skörd. Vet inte hur många tårar jag fält pga denna överjävliga sommar.
Kommer även ta med mig duktiga ekipage som utvecklats något enormt!
För egen del hade jag hoppats på högre siffror generellt, men med tanke på omständigheterna är jag ändå helt ok med det.
Och tillsist: nya friska tag mot 2019!!
 
Jag har äntligen sökt och fått hjälp för min sömnapné och har kunnat sova ordentligt för första gången på runt 5 år, sedan mitten av november. Vunnit 3 vakna timmar per dygn. Det är som ett slags pånyttfödelse i energi och mående. Vaknar pigg som en lärka efter ca 6 timmars sömn. Innan kunde jag ”sova” 10 timmar och vara inte alls pigg vid uppvaknandet.

Annars är det torkan, eldningsförbuden och bristen på foder som gjort året unikt i mitt minne. Och att sonens problem i skolan äntligen verkar tas på allvar - tråkigt att det krävdes diagnos innan man ens behagar försöka.
 
Jag har tagit tag i vikten och gått ner 12 kg, även om det är mycket kvar är jag nöjd över att jag tog tag i det till slut, det har inte gått fort men jag har njutit på vägen.
Mycket resor - hälsat på vänner och ställt ut hundarna.
Måendet går upp och ner. Jag är bättre än för ett år sen, men hjärntröttheten finns alltid där och lurar och ibland känner jag mig bara såå orkeslös, blöh. Men det blir ju iaf bättre.
Haft min första praktik och läst snart 3 terminer på utbildningen. Känns fortfarande bra.
Maken har fått jobb. :love:
Vi har renoverat lite inne men framförallt grejat med tomten ute och byggt en hundgård. Jag älskar fortfarande vårt hus och att vi flyttade hit! :love:

Du glömde RUT :heartlove:
 
2018 är ett år jag inte kommer sakna.
Inledde året med att sonen, då 4månader, drabbades av RS-virus och vi fick ligga inlagda.
Mycket drama med en sambo som mådde mkt dåligt psykiskt.
Lång flytt - visserligen positivt att få flytta ”hem”, men ingenting med det blev som jag hoppats.
Fick ta bort min älskade gammelhäst, 27år gammal, i maj. Gråter fortfarande varje gång jag tänker på honom. Han vad one of a kind, hästen i mitt liv.
Sommaren från helvetet.
Sambon blev särbo och flyttade tillbaka till ön för att studera, distansförhållande med få tillfällen att ses och plötsligt blev jag ensamstående mamma till en ettåring.
Ekonomi som inte alls går ihop. Sökt nytt boende i snart 6mån utan att hitta nåt billigare för oss, nuvarande var liksom baserat på två inkomster..
CSN/tidigare komvux som gjort fel och vägrar rätta till det.
Trasslig inskolning på förskolan. Sonen har varit sjuk mycket under hösten och vi har åkt skytteltrafik till akuten.
Ligger efter med ALLT pga sonens sjukdomar och förskoleinskolning som inte funkat.
Magsjuk/matförgiftad precis dagarna innan jul.
Julen blev skit.
Ekonomin är superkass utan något nära utsikt till bättring.
....

Nej, 2018 kommer jag inte sakna. Alls.

Positivt är dock att få vara med och se min lilla son växa och utvecklas med raketfart!
 
Fick pojkvän i oktober 2017.
Flyttade i princip in hos honom i början av 2018.
Köpte gård tillsammans i maj 2018.
Flyttade in i juni. Sa upp min lägenhet.
Så det är ju en positiv sak som bara blir bättre o bättre.
Det tråkiga som hände 2018 är att jag fick avliva min älskade Attack som jag hade haft i 19 år (han var 26).
”Alla” som hörde att vi köpt gård sa ”åh då flyttar du hästarna dit då” och jag bara mmm de blir de. Men jag visste att Attack inte skulle få flytta.
Tog bort han och hans bästa vän samtidigt 6 september.

Nästa år ser jag fram emot att fixa iordning stall och hagar och flytta hästarna hem (måste bara köpa en till ;))
Och att vi får gjort klara mera i huset :)
 
Tja var ska jag börja? Leveransavtal med ett byggvaruhus som genererat galet mycket byggvaror till ett "bra" pris milt sagt. Nytt leveransavtal för 2019 klart också. :up:

Råkade få återförsäljarstatus hos DeLaval och blev guldkund med bättre rabatt än "vanliga" återförsäljarna. Fick mer gjort på nybygget än vad jag hade hoppats på och hann installera ny vedpanna också och ska strax dra igång golvvärmen i nybygget så jag kan bygga vidare trots att vintern kom.

Det här året har varit ett väldigt bra år då väldigt mycket gått min väg.
 
Jag började året med att bariatrin remitterade mig vidare till kirurg vid årsskiftet. Körde igång med träning och provade efter några turer till fysioterapeut att gå till friskis och svettis. Gruppassen visade sig vara skitkul så jag har således hittat en träningsform som passar mig på så många sätt.

Fick min första bilburna sommar - heeelt underbart, har aldrig badat så mycket i hela mitt liv! Dessutom kunde jag åka till kommunens highland cattle oftare och skaffa två bffs i form av två kalvar som jag lagom inofficiellt döpt till Arnold och Irma :love:

I augusti fick jag äntligen styra kosan till Mora för en heldag med kirurg, narkosläkare, dietist osv inför operation. Kom även med i en studie som innebar en hel del nålar i fingrarna som jag fick en månads Modifast för att delta i, så jag har i stort sett fått betalt för att köra hemmaterapi för min (fd!) nålrädsla :D

Ett par dagar senare upptäckte jag ett kryp på väggen... Vägglus. Flyttade hem till mamma och bor sen dess på hennes soffa i väntan på att Anticimex ska få bort skiten.

Gastric bypass gjordes i oktober, vilket gick fint. Mitt tidigare höga blodtryck gick ner ganska snabbt och att sova på en soffa fick plötsligt fördelar - naturlig upphöjning i huvudändan och nånting att ta tag i för att kunna kravla mig upp och ner :p Att ta Fragmin-sprutor själv var rätt läskigt, men jäklar vad stolt jag var när jag, till skillnad från mamma (som ger sprutor i jobbet), lyckades utan ett enda blåmärke, och över att jag faktiskt lyckades ta sprutorna - för några år sen hade jag helt enkelt bölande tagit risken för blodpropp istället liksom :angel:
 
2018 var okej.
Inga sprudlande toppnoteringar, och bara några bottennapp i form av dödsfall i vänkretsen. Inga personliga milstolpar, inget av omvälvande personlig betydelse. Litet transportsträcka liksom.

Jag är glad att min häst (och för den delen jag själv och de flesta av mina nära och kära) är frisk och relativt pigg, även om ridningen legat på all time low i år pga bristande inspiration efter byte av stall.
 
2018 har varit ett händelserikt år.
Första halvan kämpade jag på med jobbet, var gravid och ville helst bara få gå hem från jobbet. Till slut stod jag inte ut mer och tog tjänsteledigt 8 veckor innan lilla Nora var beräknad.
30/6 2018 är ett datum jag kommer bära med mig resten av livet, lilla Nora kom!
Dygnen efter var nattsvarta, inte pga Nora, men fick lov att ta bort min hund som jag älskade typ mest i hela världen, han var min bästa vän :cry:
Jag var naiv som trodde att det skulle funka med honom och barn.
Sommaren blev jobbig, saknaden efter hunden och det absolut alldeles för varma värdet med en nyfödd gjorde att vi fick isolera oss i huset.
I Sep tog det tvära kast, från en dag till en annan hade vi köpt ett radhus inne i stan, och i Nov efter lite renovering flyttade vi och lämnade hästgården efter 13 år, såklart med visst vemod, men det kändes lite som att komma hem igen då vi flyttade in på samma gata jag är uppvuxen på och bodde på i 13 år innan vi flyttade till gården.
Fick även nu innan jul veta att jag ska bli moster till en liten tjej nu i vår :heart
Så himla perfekt. Det kommer bara skilja 9 mån mellan kusinerna, och vi bor bara 10 min gångavstånd från varandra.

2019 kommer bli ett spännande år!
 
2018, känns som det har gått fort utan att så mycket har hänt.
Köpte min underbara lilla irländare i februari och haft ett fantastiskt år med honom. Har äntligen kommit igång och tävla fälttävlan vilket är galet roligt.

Fick under hösten ta farväl av min fina gamla läromästare. Ingen har lärt mig så mycket och gett mig så många roliga minnen. Alltid saknad och aldrig glömd!

Haft många roliga stunder med fina vänner. Lite för lite skåne men hoppas på mer tid där detta året.

Kärlekslivet har varit som vanligt. Rörigt och trassligt men det är jag van vid. Hoppas lite naivit och drömmigt att prince charming dyker upp 2019 😁
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 575
Senast: Whoever
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 903
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 209
Senast: jemeni
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 299
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp