Sv: Sunda hundar?
Jag tycker min ras Pumi är en sund ras. Rasen är ju relativt ung så den har inte ändrats mycket.
Kroppen är kvadratisk och ganska kompakt, nosen är mittemellan-lång, huvudet är lika långt som nosen. Ryggen är rak, halsen, svansen och tassarna är lagom stora.
Valpningar brukar gå bra och det brukar bli lagom många valpar för den storleken på hund, säg mellan 4-8 i genomsnitt. Själv hann jag inte hem med bussen förrän alla fem valpar hade kommit ut, det gick hur smidigt som helst och tiken skötte ALLT trots att det var första gången.
Sjukdomar finns det inte många, höftfel finns men i och med att rasen inte väger mycket så är det inte säkert att dom har ont av c-d höfter. Självklart är det synd ändå när dom får det.
Mentaliteten är i stort sett samma och de flesta hundarna kan arbeta och klara det som dom är gjorda för, att valla, vakta gården mm. Man har även haft dom till jakt men det är nog inte lika mycket jakt i dom nu helt enkelt för att dom var bättre på att valla och göra annat.
Huden och pälsen brukar det aldrig vara problem med, familjens förra hund hade lite exem som försvann när vi bytte foder.
Pumin är aktiv och kan springa och även arbeta med huvet läänge utan att bli trött. Dom kan även slappna av ibland och är inte extrema åt något håll varken med utseendet eller sättet vilket känns bra!
En väl fungerande aktiv allround- och familjehund