Super nervös vid tävling *HJÄLP MIG*

Horse_power

Trådstartare
*Vet ej om denna tråd ligger rätt.. Flytta gärna den isåfall!*

Jo, nu är det så här att när jag ska tävla så blir jag jätte nervös och det går då ut över hästen och den blir då spänd, vilket gör att jag blir ännu mer nervös = så blir det en ond cirkel :crazy: Jag har försökt och andas djupt och ta det lugnt osv. men det hjälper inte mycket..
Till andra klassen brukar det värsta ha släppt och då kan jag slappna av lite mer.. men om hästen då hetsar upp sig lr inte går bra, blir jag nervös igen och då även arg.. :cry:
Och om någon tittar eller framförallt om det är hemmatävling blir allt mycket, mycket värre!! Snälla hjälp mig, ge mig alla tips ni kommer på!

Fölåt om det blev lite virrigt och kluddrigt...
//Hore_Power ;)

Sv: Super nervös vid tävling *HJÄLP MIG*

Vet EXAKT hur du känner dej. Inte roligt. Ska ju vara kul att åka ut och tävla:) Mitt problem är att jag nu inte har tävlat på ett helt år, så det gör mej nervös att våga ut igen. Men som en mkt vis person här på buke sa till mej:planera inte så mkt!
Så det säger jag till dej med. Låt det gå som det går. Ha inte stora krav på dej själv. När jag blev så där hysteriskt nervös innan en tävling, så fick jag helt enkelt säga till mej själv:skärp dej, det blir bara värre av att du hetsar upp dej osv. Jag liksom övertalar mej själv om att jag ska ta det lugnt, blir nästan arg på mej själv, om jag inte lugnar mej. Koncentrera dej på t ex att läsa programmet, startlistor, rid "som vanligt" på framridningen, som om det vore hemma du satt och red. För mej är det bara nervöst innan jag kommit iväg/upp på hästen. När jag väl är på framridningsbanan/banan koncentrerar jag mej bara på ridningen, då finns inte plats för nervositet. Och går hästen dåligt under framridningen så försöker jag att ta det lugnt, och rida igenom det, det håller tankarna sysselsatta, ist för att hetsa upp sej o tänka att eftersom häster "går dåligt" på framridningen, så kommer allt skita sej.
Detta inlägg blev lite snurrigt och konstigt. Inte direkt ngt bra tips heller för den delen, men det funkar för mej.

Lycka till! Hoppas ngn kan ge dej ett bättre tips än detta, så du kommer ut på tävlingsbanorna och har ROLIGT!!:) :bump:

försök att inte tänka så mkt - sjung en sång istället :D

har du ngn som kan hjälpa dig på framridningen?
jag var sjukt nervös på mina första dressyrtävlingar, och hästen gick som ett gammalt skrälle på framridningen. det var dessutom allsvenska - som tur var :p, för min tränare var på plats och hjälpte mig på framridningen - helt ovärderligt :bow: i den situationen - jag blev lugn och började rida mer som vanligt.
ta det lugnt och rid övergångar vad som än händer. skritt - trav - skritt - trav tills det känns bra igen :) övergångar är nyckeln till allt!

och ju mer man tävlar desto bättre ridning hittar man inne på banan och på framridningen :bump:
och som sagt, att ha med någon som du känner och litar på - det är grymt bra. då kan man diskutera vad som var bra och inte, få både peppning och beröm :)

Lycka till med tävlandet, och jahåller tummarna för att du hittar glädjen i tävlandet! :)

För mig hjälper det att tänka att det inte är så viktigt ändå att lyckas bra, bara jag och hästen vet hur bra det kan gå. På tävlingen ska du bara visa upp hästen liksom, om du inte lyckas bra kommer ingen komma ihåg dig (vilket betyder att om du misslyckas kommer inte heller någon ihåg dig :D).
Så brukar jag tänka iaf, har hjälpt mig alla gånger utom en gång när jag glömde bort programmet :D

Varför har det blivit så här?Är det ngt speciellt som hänt?

Jag skulle råda till att sätta klara mål i början av året tillsammans med din tränare.Sen måste du utarbeta en plan.........
En plan som börjar redan dsgen innan......som ett körschema.
Gör alla saker i samma ordning,rida,tvätta hästen,packa grejer.Ha en plan för hur du ska ta dig till tävlingsplatsen (lägg in en punkteringskvart).
Gör allt i samma ordning på tävlingarna,vacckort visande, sekretariat,kolla listor osv.

Försök att få med tränaren på banbesiktning (är ni flera från klubben kan ni lägga ihop pengar för att denne följer med.)Har du inte möjlighet ta kontakt med ngn du vet är rutinerad som du ser som du kan gå banan med.Fråga ut banbyggaren om distanser san antal galoppsprång.Gå banan med en plan........gena inte!!!Utan gå verkligen de vägar du ska rida försök känna in känslan i banan.

Man måste absolut ha en plan.......men man måste också förstå att den kan komma att ändras.Diskutera med din tränare vad du ska göra om ngt oväntat dyker upp....en vägran eller en bakutspark eller liknande.
Hitta dina klubbkompisar och peppa varandra.....titta på varandra på framridningen.All respons är bra när man är nervös.

Hitta ett bollplank som du kan diskutera tävlingen med efteråt. Hitta ngt som var bra och ngt du vill förbättra. Att bli filmad i klubben på tävlingkan vara en ahaupplevelse och kan bli ett roligt och givande pass.

Sen är det viktigt att ha en strategi........hur förhåller jag mig till det som händer?Är jag maktlös eller kan jag påverka.

Sen är det bara att tävla tävla tävla:D :D

Hoppas du fick nåt råd som var användbart.Lycka till

Nej det är inget som har hänt.. Jag tänker liksom "Nu måste det gå helt perfekt för annars vet man aldrig vad de andra tänker" tex. och så tittar jag på de andra och hur bra deras hästar går, och då blir det värre och värre... :crazy:
Min tränare kan tyvärr inte vara med, men jag har mamma med mig, men henne blir jag bara arg ´på när jag blir nervös... :mad: och det är inget bra...

Tack för alla tips :bow: Gärna fler också ;)

Tävlar mest dressyr och det är då jag blir nervös.. När jag tävlar hoppning är det inte på så stort allvar typ, så då blir jag inte nervös. Det är så jag vill ha det i dressyren med. :p Och när jag inte blir nervös går det bra och det är roligt, men sen kan jag oroa mig för att jag ska bli nervös också :crazy: inte bra...

Äh skit i andra...förmodligen har dem mycket mer rutin än du..man ska ALDRIG jämföra sig med andra, du tävlar mot en människa och det är dig själv. Ta saker och ting som dem kommer och andas...jag brukar sitta och lyssna på min iPod och strunta i alla andra runt omkring jag tävlar för min skull och för att jag och hästen tycker det är kul! Ifall någon annan tycker det ser ut som skit får dem tycka det, inte mitt problem!!

jag har funderat på att ha en mp3 lr nått sånt när jag rider fram.. För att jag ska kunna koncentrera mig mer :p men jag vet inte om man får det.? kan ju vara värt att testa för det ska ju vara ROLIGT! och det är det sålänge jag inte blir nervös :crazy: :d

Jag vet att man ska tävla mot sig själv och skita i andra.. men det är lättare sagt en gjort för mig :confused: Nån som har ett bra tips om det? :angel:

Nej det är inget som har hänt.. Jag tänker liksom "Nu måste det gå helt perfekt för annars vet man aldrig vad de andra tänker" tex. och så tittar jag på de andra och hur bra deras hästar går, och då blir det värre och värre... :crazy:
Min tränare kan tyvärr inte vara med, men jag har mamma med mig, men henne blir jag bara arg ´på när jag blir nervös... :mad: och det är inget bra...

skit i alla andra (lätt att säga, svårare i verkligheten jag vet)! de är inte så himla perfekta de heller när man tänker efter...
tänk när du tittar på andra på vad du skulle kunna göra bättre istället!

försök lura med dig nån kompis eller nåt då som kan få dig på andra tankar :idea:
jag vet hur det är med mammor - de säger alltid fel saker och gör fel saker när man är på tävling - vad de än gör. men kom ihåg att hon faktiskt ställer upp för dig :bow: så försök att inte vara alltför otrevlig ;)
ett tips är att prata med henne om hur du vill ha det, men gör det inte när du är på tävling och irriterad utan ta det nån gång hemma när du är lugn

även om din tränare inte kan vara där kanske ni kan ha kontakt ändå - ring eller smsa :idea: så kan du få lite uppmuntran och påminnelse av tränaren :)

Tack för alla tips :bow: Gärna fler också ;)

Tävlar mest dressyr och det är då jag blir nervös.. När jag tävlar hoppning är det inte på så stort allvar typ, så då blir jag inte nervös. Det är så jag vill ha det i dressyren med. :p Och när jag inte blir nervös går det bra och det är roligt, men sen kan jag oroa mig för att jag ska bli nervös också :crazy: inte bra...

fokusera stenhårt på det du har framför dig - nämligen att du ska rida ett program (inte på hur det ska gå eller vad andra ska tycka, utan bara på hur du ska rida). gå igenom för dig själv varje halvhalt, varje ridväg - precis hur du ska rida varenda steg i hela programmet, då har du inte tid att tänka på annat :D

Okej tack :bow: hehe jag vet att mamma bara vill vara snäll, men så blir allt fel, brukar prata med henne efteråt om jag blivit arg för jag får dåligt samvete :angel:
Ska försöka koncentrera mig på BARA mig och hästen till 110% nästa gång, eller inte försöka SKA haha :D

Senast ändrad:

Kan tyvärr inte säga att jag vet hur du känner dig;) Scenmänniska i grund och botten:D

Jag föreslår att du inte tänker så mkt på hur hästen går, dressyr går ju faktiskt ut på att du ska se bra ut också, koncentrera dig på det istället, hur du sitter hur du håller händerna, vägarna osv.
Inte bara får du bättre koeff, hästen lär sig förmodligen att slappna av samtidig, när du tänker på annat.

Tycker inte du ska tänka på bara hästen och dig, tänk på lite annat också, studera de andra hästarna m.m. Om du är för koncentrerad på hästen kommer du aldrig bli nöjd, för hästen kommer aldrig gå så perfekt som man vill att den ska, så är det med tävlingar.

Försök ta dig ut på mer tävlingar så du får rutin på det hela, numera är jag inte alls nervös när jag tävlar.

Ska försöka koncentrera mig på BARA mig och hästen till 110% nästa gång, eller inte försöka SKA haha :D

Fokusera på bara dig och din ridning, inte så mkt på hästen.
För rider du bra kommer hästen så småningom att slappna av och gå bra :)
Rider du bra har du gjort allt _du_ kan och det är det som är viktigt, och det är då man kan vara riktigt nöjd!

Dagen innan, så intalar jag mej själv, att jag ska drömma att jag rider banan, och att jag gör det perfekt. Sen om jag har tur , så drömmer jag att jag rider den perfekta ritten på banan. Jag ser framför mej hur allt går bra över varje hinder och att vi kommer i mål, och är bäst av alla ekipage.

När jag sen går banan, så lägger jag den på minnet, försöker komma ihåg vilka färger hindren har osv. Sen intalar jag mej, att detta bara är ett jobb, precis som alla andra jobb. Jag låtsas att jag arbetar med detta alla årets 365 dagar. Sen när det är min tur, att rida fram, så gör jag bara mitt jobb! Fast helst ska jag göra det med lite extra glans just idag.

Om jag ändå blir nervös, trycker jag mina tummar mot pekfingrets första led på utsidan, så att det gör riktigt ont. Det gör att det utsöndras hormoner som gör dej lugn. Jag försöker också tänka på en färg, som gör mej lugn, till exempel, gul, rosa eller grön. När jag är inne på banan och tävlar, tänker jag på den röda färgen, för att få upp adrenalinet.

Dagen innan, så intalar jag mej själv, att jag ska drömma att jag rider banan, och att jag gör det perfekt. Sen om jag har tur , så drömmer jag att jag rider den perfekta ritten på banan. Jag ser framför mej hur allt går bra över varje hinder och att vi kommer i mål, och är bäst av alla ekipage.

När jag sen går banan, så lägger jag den på minnet, försöker komma ihåg vilka färger hindren har osv. Sen intalar jag mej, att detta bara är ett jobb, precis som alla andra jobb. Jag låtsas att jag arbetar med detta alla årets 365 dagar. Sen när det är min tur, att rida fram, så gör jag bara mitt jobb! Fast helst ska jag göra det med lite extra glans just idag.

Om jag ändå blir nervös, trycker jag mina tummar mot pekfingrets första led på utsidan, så att det gör riktigt ont. Det gör att det utsöndras hormoner som gör dej lugn. Jag försöker också tänka på en färg, som gör mej lugn, till exempel, gul, rosa eller grön. När jag är inne på banan och tävlar, tänker jag på den röda färgen, för att få upp adrenalinet.
:eek: ;) ..

Jag fick höra talas om något lugnande medel på hälsokostbutiken, det hade tydligen hjälpt många ryttare. Man förlorar heller inte koncentrationen :idea: Något för dig?
Vet inte vad det heter men fråga efter något som man blir lugn av vid tävlingar och dylikt.

Får man värkligen andvända sånt då? :crazy: Låter ju lite lustig ;) men om det funkar så varför inte :devil:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 470
Senast: zarmino
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne... 2
Svar
22
· Visningar
4 915
Senast: Exotizc
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
20 172
Senast: mackan
·
Ridning Hejsan, Jag behöver era kloka råd och hjälp... NU.... Har en dressyrhäst som jag fått ett STORT problem med......enbart på...
Svar
7
· Visningar
2 320
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejting
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur