Super nervös vid tävling *HJÄLP MIG*

Sv: Super nervös vid tävling *HJÄLP MIG*

Får man värkligen andvända sånt då? :crazy: Låter ju lite lustig ;) men om det funkar så varför inte :devil:

Sure... ge det inte till hästen bara... he he...

Jag tror iof att du skulle kunna få sockerpiller istället för de riktiga tabletterna... och om du bara trodde att tabletterna skulle funka så skulle du känna dig lugn. Psyket har ju enorm kraft över kroppen.

Ta tävlingen som en lek, det brukar jag göra.. Tänk att nu ska du och hästen ut och ha skojj, ni behöver inte alls vinna, bara ta er igenom banan. Sen så gör det ju inget om hästen går fint, men huvudsaken är att ni bara tar er igenom. Brukar även hjälpa att försöka tänka på annat. Vad du ska göra imorgon osv :)
Nu vet inte jag hur stora eller viktiga tävlingarna är, inte heller vad du tävlar, men det här är mina bästa tips. Jag var ASnervös i början när jag tävlade, men sen började jag bara ta tävlingarna som en lek. Det går ofta piss, men jag är glad att jag kommer igenom. Orka bry sig om det går bra eller ej så länge.. De första tävlingarna är träning, sen när jag vet att både jag och hästen är redo så kan jag börja tänka på hur det går.

I höstas skulle jag tävla fyrgång (Har islandshäst). Min häst var helt spänd, testade mej osv och jag var nära att skippa tävlingen, men blev övertalad och tävlade iallafall. Kom bland de sista, men och? jag tävlade, och det var huvudsaken. Vi fick hyffsade poäng och tog oss igenom utan att göra bort oss.

Dessutom så har jag blivit diskad två gånger när jag har tävlat (Under samma säsong :crazy: ) så jag brukar tänka att det kan ju omöjligt gå sämre än då!
Hoppas att tipsen hjälper, de hjälpte mej när jag var skitnervös!

En sak du kan göra är att åka på lite clear rounder å inte hoppa så höga klasser, då kommer ni ut på lite träning i tävlingsform. Det är bättre att du hoppar lite lägre klasser några gånger så får du lite rutin på tävlandet utan att det blir för allvarligt.
Jag brukade också vara nervös innan men det var för att jag tävlade ganska höga klasser så jag va nervös att jag skulle komma fel tex i kombinationer å kanske kracha eller nåt sånt, men så gick jag ner nån klass å tävlade lite mer även om vi hade kapacitet till att hoppa större banor, men sen när jag kände mig mer säker gick jag upp i klasserna igen och då gick det mycket bättre och jag kände mig mer säker och var inte lika nervös.

Jag tävlar mest dressyr, hoppning vågar jag inte ens ge mig ut på :confused: är lite hopprädd och när jag dessutom blir närvös så känns hindren JÄTTE höga trots att det bara är Lc :o och resultatet blir att jag nästan bromsar upp pållen så vi stannar ut oss :(
Och i dressyren tja.. :crazy:

Puman 91: Tack för tipsen ;) jag VET att jag ska ha skojj!! det är det jag vill men nervositeten tar över, det är det som jag tycker blir så jobbigt... :crazy:

Men vill du tävla då? Det ska ju vara roligt att tävla! Visst lite nervös ska man kanske vara, så man skärper sig lite, men inte så det känns obehagligt.

Håller med om allas tips vad du kan göra. Sen att få rutin på tävlandet hjlper också mot nervositet (tycker jag) och det kommer ju på köpet! :)

Jo, det är klart jag VILL tävla ;) Annars hade jag inte startat tråden överhuvudtaget för då hade det inte vart något problem :p hehe

Då är det ju bra! :)
Det jag menar är att många tävlar för att deras föräldrar tycker det tex.

Nej då :D Visst mamma tkr det är kul, och hon red och tävlade själv innan, men jag har själv valt hästar och att tävla så ;)

Jag har samma problem som dig, kan hålla mig lugn fram till framridningen sen blir jag jätte nervös, mår illa och blir spänd. Men jag vill verkligen tävla och tycker det ska bli jätte kul innan jag blir nervös.
Jag är ändå en riktig teaterapa :D och har stått på scen inför över 1000 pers och sjungit, spelat teater :banana: , bjudit på mig själv ordentligt. Under dessa tillfällen har jag inte varit allt för nervös..

jag fick tipset att försöka koppla bort allt i omgivningen och bara koncentrera mig på det jag gör för tillfället. När jag sätter på mig stövlarna ska all min fokus vara pp det och samma sak när jag sitter upp och spänner sadelgjorden.. sen ska jag fortsätta så genom tävlingen.
Har nu inte hunnit prova det på tävling ännu :crazy: men jag kan tänka mig att det kan hjälpa. Lycka till!

tänk att du sa att du ska ha roligt!!!:) och sen om du har kommit runt bannan så har det ju gått jätte bra:p

det ska stå ska istället för sa:crazy:

*Vet ej om denna tråd ligger rätt.. Flytta gärna den isåfall!*

Jo, nu är det så här att när jag ska tävla så blir jag jätte nervös och det går då ut över hästen och den blir då spänd, vilket gör att jag blir ännu mer nervös = så blir det en ond cirkel :crazy: Jag har försökt och andas djupt och ta det lugnt osv. men det hjälper inte mycket..
Till andra klassen brukar det värsta ha släppt och då kan jag slappna av lite mer.. men om hästen då hetsar upp sig lr inte går bra, blir jag nervös igen och då även arg.. :cry:
Och om någon tittar eller framförallt om det är hemmatävling blir allt mycket, mycket värre!! Snälla hjälp mig, ge mig alla tips ni kommer på!

Fölåt om det blev lite virrigt och kluddrigt...
//Hore_Power ;)

äntigen nån som har samma problem som jag:) de e skit jobbit:( men ja blir oftast lungn bara ja kommer upp på hästen men så "bra" verkar de mu intevara i ditt fall...

Nej det är inget som har hänt.. Jag tänker liksom "Nu måste det gå helt perfekt för annars vet man aldrig vad de andra tänker" tex. och så tittar jag på de andra och hur bra deras hästar går, och då blir det värre och värre... :crazy:
Min tränare kan tyvärr inte vara med, men jag har mamma med mig, men henne blir jag bara arg ´på när jag blir nervös... :mad: och det är inget bra...

de där med mamma känner ja igen så blir de för mig med men de e sååå svårt att behärska sig:( men försök bara att göra tävlandet till nått kul:) ...de e ju trotts allt därför man tävlar :love: igentligen, även att de e som roligast när man hör speakern som ropar "...och till prisutdelning vill vi ha "rebecca .j. andresson och datanyang""

tävlandet sk va kul så försök glömma din oro!!!LYCKA TILL

Tack :bow: :bump:

Just nu känns det bra och jag VILL verkligen ut och tävla, och det känns som att det kommer gå bra :D och att jag inte kommer bli sååå nervös som jag vet att jag kan bli...

Tyvärr är det långt till jag ska tävla, nu när det känns som Ja, ut och tävla och ha roligt! :rofl: :p

Tack :bow: :bump:

Just nu känns det bra och jag VILL verkligen ut och tävla, och det känns som att det kommer gå bra :D och att jag inte kommer bli sååå nervös som jag vet att jag kan bli...

Tyvärr är det långt till jag ska tävla, nu när det känns som Ja, ut och tävla och ha roligt! :rofl: :p

de e bara å behålla den inställningen :idea: :banana:

Åh, nog är vi alla nervösa - mer eller mindre! "Min" ponny kom på (efter något år) att så fort vi kom in på tävlingsbanan (dressyr) så hade jag slängt iväg spöt och kunde inte gå på henne lika hårt som man kanske gör annars (menar inte sitta och piska som en idiot, utan kanske en liten snärt när de inte lyssnar som de brukar). Det fick mig att fokusera på annat, ett tag, sen gick det bättre igen.

En bra - och skön! - sak, är att "meditera" dagen innan eller på morgonen. Om du ska rida tex. LB:1-programmet, så lägg dig där det är lugnt och tyst, och så tänker du genom hela programmet - som tredje person. Att du ser dig och hästen och hur ni gör, som att du är i en egen bubbla. Den bubblan ska man sedan hitta tillbaka till när man rider fram och tävlar. Inte lika närvöst när man går in i sig själv och hästen. Och som de andra har sagt så är det ju allra allraq viktigast att man har roligt! Och så är känslan jätteviktig också. En bra känsla och ett stort leende så går nog allting alldeles utmärkt! :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 470
Senast: zarmino
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne... 2
Svar
22
· Visningar
4 915
Senast: Exotizc
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
20 172
Senast: mackan
·
Ridning Hejsan, Jag behöver era kloka råd och hjälp... NU.... Har en dressyrhäst som jag fått ett STORT problem med......enbart på...
Svar
7
· Visningar
2 320
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka