Superhö! Men mineralkvoterna blir ändå fel?

Kassiopeja

Trådstartare
Har ett hö med följande värden:

smb protein/kg foder: 69g
energi/kg foder: 7,7MJ
Vilket ger en kvot på ca 9 = GLAD matte! :)

Kalcium: 3,5
Fosfor: 1,4
Magnesium: 1,4
Vilket ger både Ca/P- och Ca/Mg-halt på 2,5
alltså.. lite högt på Fosforbalansen och lågt på Magnesium.

Alltså borde jag både öka OCH minska Kalciumet för att fixa mina mineralhalter? Eller? :confused:

Sen undrar jag också - man ska ju räkna på behovet utifrån hästens vikt. Men om man har en häst som är på tok för tunn, ska man ändå räkna från den vikt den har idag då?
Eller ska man utgå från den tänkta idealvikten?
 
Om du vill ha ner ca/p kvoten så e det mer fosfor som ska till. Och ca/mg kvoten ska ju som du själv vet vara på minst 2,7 coh då e det mer kalcium som behövs.
Men räkna ut hästens behov av allt först och sen hur mycket det sammanlag blir med grovfoder och kraftfoder om du ska ge det också och så får du se vad kvoterna hamnar på då och så ser du om du behöver tillsätta något fosfor eller annat.
Du ska utgå från den vikt du vill han ska ha.
ps. Ett överskott av kalcium via grovfodret är ej farligt.
 
Jag börjar så smått inse att jag nog inte behöver lägga till något kraftfoder alls...
inte med MITT hö.... :)
 
Försökte nu räkna på en foderstat för en 6 månaders fölunge där jag lägger till någon form av kraftfoder. Funkar inte alls. Antingen går mineralöverkottet i taket (Breed), eller så går SRP/MJ-kvoten ner under 9 = inte bra?

Höet är ju bra, men jag känner mig osäker på om han verkligen kan få i sig de 6,5kg/dag som krävs för dagsbehovet?

Hjälp? :confused:
 
Som sagt
5 kg hö
1 kg havre
0.2 kg breed
0.75 mått dikalciumfosfat

51.5 MJ 465 gr SRP 27.8 Ca 16.3 P och 9.8 Mg

SRP/MJ-kvot 9
Ca/P-kvot 1.7
Ca/Mg 2.8

Då kan du använda upp din säck breed, och utnyttja havre som du har fritt i stallhyran.

Du får överskott på mineralerna, men inte världens värsta så det är okej.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
950
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Acto
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 594
Senast: Jiovedi
·
Hundhälsa Hej! Finns det någon foderkunnig här? Sitter och kollar foder till min valp som kommer i veckan. Jag gillar egentligen att ge rå mat...
Svar
6
· Visningar
1 241
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp