Superlågt energivärde i höet, fet häst

Aureola

Trådstartare
Jag undrar lite hur ni skulle göra i mitt fall. Stallet har fått in ett hö som visade sig ha väldigt låg energihalt (knappt 2MJ/kg foder). Men relativt högt i protein (42g smbrp/kg foder).
Jag har läst otalet artiklar som besvarar detta med överskott av protein, och överallt står det att det är inte farligt sålänge det kommer från grovfodret.
Men problemet är ju att jag MÅSTE lägga till kraftfoder för att komma upp i energi, och då tillkommer ju extra protein från kraftfodret också - det finns ju inget kraftfoder som bara innehåller energi. :crazy:

Jag löser det nu genom att ge 11kg av höet och 3kg halm, vilket ger 36MJ, och fattas nästan lika mycket. (räknar att behovet för min häst är 70; underhåll +arbete + kyla -bantning).
Han behöver ju gå ner något i vikt också. Men jag kan ju inte bara halvera hans energiintag, då orkar han ju inte med träningen... Hur hade ni gjort?
(Jag har i min foderberäkning fått upp MJ/Rp-kvoten genom tillägg av 0,5 kg havre, 0,5kg färdigfoder med 12,5MJ, 80g rp, samt 30g olja) och är ändå 11 Mj under och med ett proteinöverskott på 122g/dag.
 
Sv: Superlågt energivärde i höet, fet häst

Jag tror du inte behöver oroa dig så mycket över proteinöverskottet.
Däremot får du hålla hårt i höet när vågen av fånghästägare kommer springandes :D

Det låter VÄLDIGT lågt faktiskt, aldrig hört talas om så lågt mer energi, trodde inte det var möjligt.
Är det ni som gjort analysen? Annars hade jag nog skickat in ett nytt prov.
 
Sv: Superlågt energivärde i höet, fet häst

Jag hade nog för enkelhetens skull köpt in lite annat hö att blanda ut med men med hög energi, kan finnas hö med 10-11 MJ /kg foder. Tre-fyra kilo av det så löser det sig snabbt.
 
Sv: Superlågt energivärde i höet, fet häst

Eller hur! Jag trodde knappt mina ögon heller! Men så står det i analysen..... :/ Jag vet inte vem som skickat in analysen, stallägaren eller den hon köpt det av.
Ja det där lät ju vettigt, att blanda ut med hög-energi-hö, problemet är bara att komma åt färdiganalyserat hö.. men visst finns det. Jag ska kolla runt lite.
 
Sv: Superlågt energivärde i höet, fet häst

Hur stor är hästen? Vad väger den? Varför bara ge 11 kg? Kan den inte äta mer eller varför ger du så lite hö? Om det är en stor häst så bör den ju kunna äta mer. Jag hade gett fri tillgång och skrattat och jublat :D Ett sådant hö får du bara en gång i livet. Ska din häst dessutom banta så kan den göra det och ändå få tugga tillräckligt. Det kan inte bli bättre. Säg att hästen äter 25 kg på fritillgång så har du bara 20 Mj kvar som du behöver ge. 2-3 dl olja och 1kg betfiber så är du i hamn.

Jag undrar precis som föregående om det är ni själva som har tagit analysen? Jag har aldrig hört talas om ett så energifattigt hö. Jag menar halm innehåller ju mer energi. Jag hade faktiskt tagit om analysen för jag tror ärligt talat inte på att svaret är korrekt.
 
Sv: Superlågt energivärde i höet, fet häst

Det är en liten storhäst av lättfödd ras (PRE). Bör väga runt 470 kg, väger just nu runt 520. Den får så "lite" eftersom höet innehåller gigantiska mängder protein och jag måste på något sätt balansera upp detta överskott med andra fodermedel.
Nej som sagt jag vet inte vem som skickat in analys, om det är den vi köpt höet av eller om det är stallägaren.
Ja det lutar kanske åt att ta en ny analys.
 
Sv: Superlågt energivärde i höet, fet häst

Nix, bara det vanligaste. MJ, Rp, Smbrp, kvot, kalcium, phosphor.
 
Sv: Superlågt energivärde i höet, fet häst

42 g smrp/kg foder är väl inte MYCKET?? Ja, kvoten blir konstig förstås OM det nu stämmer att fodret innehåller så lite energi som analysen säger, men det kan väl inte bli något proteinöverskott? Hästen borde väl kunna äta precis hur mycket hö den vill utan att det blir överskott på protein? Eller är jag helt vimsig?
 
Sv: Superlågt energivärde i höet, fet häst

Nä, det är inte mycket. Jag brukar ha grovfoder med åtminstone dubbla mängden protein, och ibland mer än så. :)
 
Sv: Superlågt energivärde i höet, fet häst

Jag hade nog faktiskt ringt till labbet och dubbelkollat om det faktiskt är möjligt att få så lågt energiinnehåll i ett hö, speciellt när proteinvärdet är så pass högt samtidigt.

Vet inte hur de fyller i rapporterna, men kan det bli felskrivningar kanske det är så i det här fallet?

Om det stämmer så hade jag nog glatt gett fri tillgång och förhoppningsvis sett hästen ändra kroppsform under vintern. :p
 
Sv: Superlågt energivärde i höet, fet häst

Jag håller med här...och dessutom blir ju överskott av protein från grovfoder till energi har jag för mig. Sedan finns det faktiskt en hel del foder som innehåller energi men nästan inget protein....betfor är väl det enklaste
 
Sv: Superlågt energivärde i höet, fet häst

Det är en liten storhäst av lättfödd ras (PRE). Bör väga runt 470 kg, väger just nu runt 520. Den får så "lite" eftersom höet innehåller gigantiska mängder protein och jag måste på något sätt balansera upp detta överskott med andra fodermedel.
Nej som sagt jag vet inte vem som skickat in analys, om det är den vi köpt höet av eller om det är stallägaren.
Ja det lutar kanske åt att ta en ny analys.

Men du behöver inte balansera upp något. Det du behöver göra är att fylla behovet av energi och fylla behovet av protein. Om det råkar bli ett proteinöverskott ifrån grovfodret gör absolut ingenting. Proteinöverskott ifrån grovfodret är inte farligt på något vis. Det enda du får se upp med är att hästen inte blir för fet eftersom även protein omvandlas till energi även om den omvandlingen även kräver energi så blir det ju trots allt för mycket energi om du uppfyller hela behovet av energi och dessutom ger så mycket protein. Hade det varit min häst så hade jag lagt den på 60 Mj eller möjligtvis 65 MJ istället för 70 Mj och då gett den energin som grovfoder om den äter så mycket som 30 kg/dygn (din häst kommer tro att den har kommit till himmelriket :D). Äter den inte mer än t. ex. 20 kg så hade jag gett resten som några dl linfröolja och betfiber. Du ska alltså inte försöka balansera upp proteinet för då får du ge alldeles för mycket energi och din häst kommer bli ännu fetare utan räkna kallt med att överskottet blir ca 10 Mj och sedan känner du på hästen och mäter den. Skulle den gå ner för fort så får du öka energin men jag tror att det är ganska lagom att ligga där. Energi till träning kommer den ha ändå men den kommer förhoppningsvis inte ha energi över att lägga som fett. Går hästen inte ner så får du minska ytterligare 5 Mj men det tror jag inte att du behöver.
 
Sv: Superlågt energivärde i höet, fet häst

Vill du byta hö med mig? Låter som ett drömläge för min häst!
 
Sv: Superlågt energivärde i höet, fet häst

Det verkar konstigt.
Är det hö eller hösilage?

Jag hade kollat en gång till. 2 MJ per kg foder verkar orimligt såvida det inte är ensilerad halm. Men då borde väl proteinet vara lägre?
 
Sv: Superlågt energivärde i höet, fet häst

till TS - är det blött hösilage ni har? Annars skulle jag inte tro på den analysen...
Proteinöverskott från grovfoder är ofarligt, så det behöver man inte fundera särskilt mycket på. Utan bara fodra på!! Har du en häst som är lite överviktig så är det ett idealiskt hösilage eftersom du kan ligga i underkant på energin och ändå veta att proteinbehovet är täckt.
Jag håller med här...och dessutom blir ju överskott av protein från grovfoder till energi har jag för mig. Sedan finns det faktiskt en hel del foder som innehåller energi men nästan inget protein....betfor är väl det enklaste
Nja, en del av proteinet blir det energi av, men den andelen brukar redan vara inräknad i den omsättbara energin så det är inget extra man ska räkna med.
 
Sv: Superlågt energivärde i höet, fet häst

Jag håller med här...och dessutom blir ju överskott av protein från grovfoder till energi har jag för mig. Sedan finns det faktiskt en hel del foder som innehåller energi men nästan inget protein....betfor är väl det enklaste

Nja betfor innehåller en del protein runt 70gr/kg, men olja gör inte det.
 
Sv: Superlågt energivärde i höet, fet häst

Hur hög TS är det?

För det första, RING labbet!
Om siffran stämmer skulle jag ta ny analys. Inte för att jag på någotvis är biolog men det låter sjukt lite om ni inte har extremt blött silage (och då är det sjukt mycket protein).

Eller oavsett hade jag faktiskt tagit ny analys :p

Olja innehåller inget protein, du kan lätt ge 3 dl/dag om du har några mål att dela upp det på och efter tillvänjning såklart. Betfibrer/betfor innehåller inte heller så mycket protein och inte heller havre som du nog märkte. I första hand hade jag gett rena betfibrer (räknas som grovfoder) och lite linfröolja.

Visst kan du ge halm upptill men ffa så ge inte en massa kraftfoder till en rund häst pga vad övriga svarat utan ge höet och halm om du inte vill ge fritt på höet och se vad som händer (under tiden som du reder ut om analysen stämmer/tar ny analys). Är du rädd hästen ska tappa i hull om det faktiskt är så extremt lite energi i så börja vänj in betfibrer och olja under tiden.
 
Sv: Superlågt energivärde i höet, fet häst

Försöker svara alla så gott jag kan. Det är blött, TS 50%.
Mitt problem, och fråga, är: överskott av protein från hö är ok, men eftersom jag måste tillsätta någon form av kraftfoder också så kommer ju till viss del proteinöverskottet att också orsakas av kraftfodret. Det är det jag undrar över huruvida det blir konsekvenser av.

Jag pratade just med labbet och de bekräftade att det var orimligt lågt. Så pass orimligt att de tar om provet. Och jag fick lov att skicka in ett nytt prov kostnadsfritt! :) Grejt!
 

Liknande trådar

H
Foder & Strö Fick analysen på hösilaget eller det inplastade höet (pressen gick sönder så pressades 1 1/2 dag för sent) och det är väldigt bra...
Svar
16
· Visningar
1 360
Senast: Ridi
·
A
Foder & Strö Mitt hö har högt MJ- och proteinvärde, och pållen skulle egentligen klara sig på bara hö! Men det är så lågt i Ca och P... Vilka...
Svar
2
· Visningar
1 295
Senast: anja
·
Foder & Strö Ett lyxproblem kanske: Vi har väldigt proteinrikt hö (8,2 MJ & 61 g smb rp/kg foder). Det är ju bra, småhästarna äter i princip bara...
Svar
1
· Visningar
708
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp