Hösilage - för bra värden

H

hästig

Fick analysen på hösilaget eller det inplastade höet (pressen gick sönder så pressades 1 1/2 dag för sent) och det är väldigt bra värden. Behöver nog inte ge något kraft foder denna vintern som kommer. Vad tycker ni om denna analysen?

TS 83%
Smb. rp. 68 g/ kg foder
Energi 8.9 MJ/ kg foder

Gjorde foderstats uträkning och om jag fodrar med 10 kg hösilage (8.3 kg TS) så får hon redan för mycket protein och energi. Behöver inget kraftfoder i alla fall.
 
Sv: Hösilage - för bra värden

Oj, det var ganska energirikt...

Om hästen blir fet av det så kan du kanske byta några kg mot halm och ev. något proteinkoncentrat för att hålla nere energinivån.
 
Sv: Hösilage - för bra värden

Jag undrar jag om ditt inplastade hö kommer att klara en lagring. Risken med så hög TS halt (det är ju hö) är att du kan få oönskad bakterietillväxt i balen. Ni skulle hellre låtit bli att plasta.
 
Sv: Hösilage - för bra värden

Jag jublar och slår volter över såna värden:):bow:

Mumma för min svårföding. Jag vill ha högt med både energi och protein då hon kräver mkt av båda.

Värre kankse om man har en häst som lätt lägger på sig, men det kan funka det med. Våra flickor har under året haft fri tillgång på hö med 8,8 mj och 54 smrp och inte ens den lättfödda lilla b-ponnyn har rullat fram. Lite trivselhull, men det tycker jag inte är fel. Hon har tom hållt sig finare i kroppen än när hon stått på begränsade antal kg (men ändå rejält tilltaget).
 
Sv: Hösilage - för bra värden

Jag hade varit JÄTTEglad för dom värdena!
 
Sv: Hösilage - för bra värden

Sånna värden skulle verkligen min sticka hemma i hagen behöva i vinter! Även jag skulle varit jätte glad över dom värdena :bow:
 
Sv: Hösilage - för bra värden

När det är så torrt som hö så händer ingenting i balen, det är hö i lyxförpackning. Det är värre när det är för torrt för att vara hösilage men för blött för att vara hö. Då kan det hända saker. Har tidigare haft 84% TS och det var faktiskt helt underbart. Var lika fint fast balen varit öppnad i 10 dagar.
 
Sv: Hösilage - för bra värden

Jo det gör det. Det sker dels ingen ph sänkning och risken för jäst och mögel ökar eftersom det inte finns något konserveringsskydd i form av mjölksyra. I torra balar finns det gott om näring som gynnar skadliga microsvampar. Så visst händer det grejor i torra inplastade balar.
 
Sv: Hösilage - för bra värden

Då får vi väl hoppas på det bästa för sist jag hade så torra balar var det faktiskt perfekt foder hela vintern.
 
Sv: Hösilage - för bra värden

Jag undrar jag om ditt inplastade hö kommer att klara en lagring. Risken med så hög TS halt (det är ju hö) är att du kan få oönskad bakterietillväxt i balen. Ni skulle hellre låtit bli att plasta.

Fast har man inte möjlighet att eftertorka tycker jag man ska vara försiktig med hö i rundbale. Lätt att det tar värme annars.
 
Sv: Hösilage - för bra värden

Det är inte sant. Där är ju omkring 15 % fukt kvar fortfarande i hö. Lägg hö i en tätslutande plastpåse, vänta en vecka, öppna och andas in. Eftersom jag är astmatiker så innebär det lilla exprimentet några dagar på sjukhus. För hästen kan det bli värre än så.

Jag skyr ts över 70 % när det gäller plastat material, helst runt 55-60 % för optimal smaklighet och hyfsad konservering.
 
Sv: Hösilage - för bra värden

Det är inte sant. Där är ju omkring 15 % fukt kvar fortfarande i hö. Lägg hö i en tätslutande plastpåse, vänta en vecka, öppna och andas in. Eftersom jag är astmatiker så innebär det lilla exprimentet några dagar på sjukhus. För hästen kan det bli värre än så.

Jag skyr ts över 70 % när det gäller plastat material, helst runt 55-60 % för optimal smaklighet och hyfsad konservering.

Ja den fukt som finns kan börja kondensera på insidan av plasten och balen är som sagt inte konserverad.

Jag vill inte heller ha så hög TS-halt.
 
Sv: Hösilage - för bra värden

Dessutom är ju risken så mångfalt högre att det torra materialet sticker hål på plasten och släpper in ännu mer syre...

Nä, ska det vara plastat ska det vara fuktigt.
 
Sv: Hösilage - för bra värden

Vi fick följande värden:

TS 62 %
smrp 56 g/kg TS
energi 10.7 MJ/kg TS
Ca 4.9 g/kg TS
P 2,3 g/kg TS

Jag tycker det verkar vara bra värden
 
Sv: Hösilage - för bra värden

Ja den fukt som finns kan börja kondensera på insidan av plasten och balen är som sagt inte konserverad.

Jag vill inte heller ha så hög TS-halt.

Vad gör man när maskinstationen körde sönder sina grejor? Kan man göra dem skadestånds skyldiga om det skulle bli dåligt foder? Det blev plastat nästan 2 dagar försent. Har ingen möjlighet att förvara hö så var tvungen och plasta.

Som tur är står mina balar inomhus och inte rakt i solen så förhoppningsvis hjälper det.
 
Sv: Hösilage - för bra värden

Vad gör man när maskinstationen körde sönder sina grejor? Kan man göra dem skadestånds skyldiga om det skulle bli dåligt foder? Det blev plastat nästan 2 dagar försent. Har ingen möjlighet att förvara hö så var tvungen och plasta.

Som tur är står mina balar inomhus och inte rakt i solen så förhoppningsvis hjälper det.

Vad kan du göra? Be en bön kanske?

Nej allvarligt talat så blir det inte alltid som man tänk när det gäller skörden. Jag tror inte du kan eller bör kräva skadestånd heller. i så fall kan du få svårt att hitta någon som vill pressa nästa år.

Om maskinstationen hade dåliga maskiner bör du välja någon annan nästa gång. Fast kanske hade de också bara otur? Du kanske kan hitta en större maskinstation som har fler maskiner att tillgå?

Vi har också råkat ut för för torrt ensilage pga haveri tidigare år men vi hade tur och fick bra kvalitet ändå. Vi får hoppas att ni också har tur!
 
Sv: Hösilage - för bra värden

Det är en stor maskinstation med 2 pressar och de underhåller grejorna bra men de hade otur. Får väl be en bön och hoppas att det blir bra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 490
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 636
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 017
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp