Lågt kalcium/fosfor värde i höet!

A

anja

Mitt hö har högt MJ- och proteinvärde, och pållen skulle egentligen klara sig på bara hö! Men det är så lågt i Ca och P...

Vilka mineraler ska jag använda? Hur mycket vågar jag ge? Måste jag ge kraftfoder bara för att få i henne mineraler? Testade att lägga till havre och betfor, men då får jag jätteöverskott på energi och protein...Det blir ännu mer problematiskt senare då Ca/P-behovet ökar ännu mer pga dräktighet.

Kalcium kan jag ju ge som kalk, men hur täcker jag fosforbehovet? Finns det något fodermedel som ger fosfor utan att öka energi/protein? Snälla hjälp mig någon som kan!!

Höet:
8,7 MJ (kg foder)
64 g smb rp
Ca 1,9
P 1,5
Mg 0,7

Behov:
68 MJ
405 g smb rp
Ca 27,2
P 20,4
Mg 10,2

8 kg hö ger:
69,6 MJ
512 g smb rp
Ca 15,2 (saknas 12 g)
P 12 (saknas 8,4 g)
Mg 5,6 (saknas 4,6)
 
Sv: Lågt kalcium/fosfor värde i höet!

Du kan t ex ge 100 g miner vit och 1 mått dikalciumfosfat.

28 g ca
21 g p
10,5 g mg

ca/p: 1,4
ca/mg: 2,7

Rör ut det i någon dl betfor eller vetekli, det gör varken till eller från i foderstaten.

Lycka till!
 
Sv: Lågt kalcium/fosfor värde i höet!

Vad bra! Men vad är dikalciumfosfat? Var köper man det?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: maddie202
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 448
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
959
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp