Lämpligt kraftfoder?

majola

Trådstartare
Ett lyxproblem kanske:

Vi har väldigt proteinrikt hö (8,2 MJ & 61 g smb rp/kg foder). Det är ju bra, småhästarna äter i princip bara hö, plus lite skrammelhavre+betfor att blanda mineraler etc i.

Halvblodsstoet som behöver lite mer mat har jag lagt på 9 kg hö, 1,5 kg havre och 280 g betfor, vilket jag också var nöjd med. Men nu äter skrället inte upp sitt hö! :( Hon lämnar alltid lite av nattmaten (svårt att uppskatta hur mycket, eftersom hon roar sig med att sprida det över hela boxen).

Det är ju ingen mening med att ge henne hö som hon inte äter, så nu har jag dragit ner till 8 kg.

Om hon tappar hull nu så blir jag ju tvungen att fodra på med mer kraftfoder, och då är frågan vad jag ska välja. Jag vet ju att det inte är farligt med proteinöverskott från grovfoder, men går det inte åt extra energi att förbränna överskott på protein? Bör jag välja ett proteinfattigt kraftfoder, och vilket rekommenderar ni i så fall? Det känns ju ganska naturligt att börja med att öka på betforen, är det bra?

Smb rp/MJ är (med 8 kg hö) idag 7,54.
 
En skvätt olja kanske? Bara MJ och inget protein alls, och bra för hullet. 1 dl är ca 3 MJ.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 383
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 791
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 369
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 128
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp