Bukefalos 28 år!

supertips! för att vattnet ej ska frysa i hagen...

Sofian

Trådstartare
Hemma har vi inhandlat en värmeplatta för att ställa hinken i hagen på. Har nu provat den här plattan två vintrar och den fungerar kanon! Vattnet fryser inte förrens det blir riktigt kallt ca 10-15 minus.

Vi har skickat efter plattan från en katalog där de säljer allsköns grejer till jordbruk m.m. Vad jag vet är plattan till för höns egentligen...
;)
Prova, ni kommer inte att ångra er! ;)
 
håller me, vi har minst 25 minus å 1,10 me snö alla vintrar!! bor ändå i södra sverige...
 
håller me, vi har minst 25 minus å 1,10 me snö alla vintrar!! bor ändå i södra sverige...
 
Fy vad ni är tråkiga! Här vill man bara tipsa om en bra grej å så gnäller ni bara!

Personligen så tycker jag och mina hästar förmodligen med att det är skönt att kunna dricka ur en vattenhink som inte är frusen när det är minusgrader. Att det sen inte hjälper när det är jättekallt så kan det väll vara men så kallt är det ju kanske inte jämt. Jag bor i Dalarna och har stor användning av värmeplattan under stor del av vintern . Jag kan tänka mig att den är suverän för folk som bor ännu mer söderut och inte får fullt så kallt som vi.

Som sagt var ville jag bara hjälpa och vill man dissa min idé innan man provat den så fine. Men varför gnälla?

Besviken tipsare :(
 
jag tycker den verkar jättebra :)
det är ruggigt att knacka is i hagen om vintrarna!
ska genast framföra idén i stallet :D
 
Hej hopp!
Har kollat upp det, och vi skickade efter den från Nordpost. Som sagt var så är den inte tänkt till hästar från början utan höns.

MVH
Sofia
 
Har ju köpt den till mina höns. Hade inte en tanke på att den kunde funka till hästarna. Kanonbra tips :banana:
Men hur stor hink/bunke/kar har du? Klarar den 90 liters tex?
 
Har endast två hästar här hemma på gården så de samsas om två hinkar. Sådana här normalstora svarta vattenhinkar, vet ej vad de rymmer. Men i och med att plattorna är runda så har jag alltså två elplattor.

Kul att ngn förstår att det här är super! :) alltid roligt att hjälpa andra!

/Sofia
 
Hur gör du med sladden då? :confused:

Kollade på www.nordpost.se och de finns under "Fjäderfä" oc sedan "Stalltillbehör", sid 2. Kostar 225 och 385 kr, finns 2 modeller- den ena är med termostat.
 
Är den verkligen godkänd för utomhusbruk? Och som någon sa, hur gör du med sladden? En häst som trampar på alt biter i en elkabel kan dö. Hur har du löst det?
 
kan säkert fungera för er som bor på lite sydligare breddgrader. För oss upp i norr blir det knivigare, -10 grader är rena värmeböljan här mitt i vintern! ;)

Nirak
 
Jag har sån tur så att jag har ett litet uthus vars ena sida utgör en del av hagen (fattarn ni?) Ett hål är sågat i väggen och därigenom drar vi sladden. Plattan står sen uppe på en bänk så att hästarna omöjligt ska kunna trampa på sladden el plattan. Det kan säkert bli lite lurigt om man har väldigt lååångt till hagen och inte har möjlighet att dra en kabel på ngt sätt genom luften exempelvis.

Sen har vi köpt plattan med termostat så den drar alltså ingen ström nu när det är plusgrader.

I vinter ska vi även isolera hinkarna med ett liggunderlag som viras runt dem. Då håller troligtvis sig vattnet ofryst längre.

Hoppas ni kan komma på ngn smart lösning så att ni kan använda plattan!
/Sofia :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 699
Senast: Lavinia
·
S
Anläggning Det är så att jag är inhyrd i ett stall där det tidigare varit ett sågverk. För ett tag sedan hörde jag om en uppfödare vars valpar...
Svar
9
· Visningar
2 348
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp