Supertjock/hårt sadelöverdrag

Ackio

Trådstartare
Pga katt som bosätter sig på sadlar letar jag nu ett bättre överdrag.

Helst i betong eller liknande så hon inte kommer igenom med klorna. Har fula klösmärken på min dressyrsadel trots överdrag och allt :devil: (ska tas upp detta på stallmöte). Så söker överdrag som passar både hopp samt dressyrsadel med längre kåpa.

Samt tips på hur man trollar bort klösmärken :angel:

Testa att lägga stora tjocka filtar över dina sadlar, gärna dubbelvikta. Kanske går det att putsa sadlarna på något sätt så att märkena blir mindre tydliga?

Hoppas de andra lyssnar på dig på stallmötet så att ni kan hålla kissarna borta från ert sadelutrymme i fortsättningen. De kan kanske få en egen mysig liggplats på ett säkrare ställe :)

Testa att lägga stora tjocka filtar över dina sadlar, gärna dubbelvikta. Kanske går det att putsa sadlarna på något sätt så att märkena blir mindre tydliga?

Hoppas de andra lyssnar på dig på stallmötet så att ni kan hålla kissarna borta från ert sadelutrymme i fortsättningen. De kan kanske få en egen mysig liggplats på ett säkrare ställe :)

Haft schabraken mellan. Är rätt tight mellan varje så kan inte ha hur mycket som helst. Tyvärr kommer hon åt ändå för saker rivs ner när hon drar sig upp osv :( Kissens plats är i vår sadelkammare. En plats jag personligen ALDRIG skulle ha som kattens hörna.

Vad har katten i sadelkammaren att göra? Fixa en egen plats till katterna eller ha sadlarna i garderober istället är mitt tips.

Mina stallkatter har en box som är bara deras. Där står det en rundbal med halm som de gräver sovplatser i och de har bra utsikt därifrån. Dessutom har de en upphöjd bädd med en massa gosiga varma plädar och fällar i med en grislampa över om det skulle bli riktigt kallt. Det är bara kattoaletten som är på ett annat ställe för det känns inte så fräscht att ha den så nära deras mat och sovplats.

Dubbla överdrag med filt eller vojlock emellan kanske? Har du en bred gjord kan du lägga den också emellan så får den "ta smällen" lite...

Åh vad tråkigt!! I mitt stall är katterna bannlysta i sadelkammaren, de får inte ens vara där inne då en katt gjort märke på någon sadel förut!
Av de sadelskydd jag sett har alla varit tunna.. Men de finns väl sånna sadelväskor? Tror de är tjockare men är ju betydligt meckigare att packa in sadeln i den efter varje ridpass... Att sy ett eget verkar enklast...

Jag hade blivit absolut vansinnig på stallägarna! Vad f-n har katten i sadelkammaren att göra? Ramlar sadlar alltså regelbundet ner på varandra för att katten härjar runt?

Horze har ett tjockt vattentätt sadelöverdrag som borde hålla mot kisseklor. Kör vanligt mjukt under, det över. Jag hade nog sprayat sadelöverdraget med fy-spray också. Och skaffat sadelhängare med lås så att sadeln åtminstone inte riskerar att trilla ner på golvet.

jag hade lagt fårskinnspad på sadeln sen ett galon sadelskydd som hag limmat fast folie på. katter tycker inte om folie ;)

Om du kan få tag i lite kraftigare ullfilt (alltså inte en filt/pläd, utan materialet :p), gärna kanske 1cm tjock, så skulle du kunna skära till en bit som täcker sadelns ovansida + lite marginal och ha under sadelöverdraget. Det bör stå emot eventuella klor.

Jag vet inte varför vår privatsadelkammare blivit stallkattens plats (med lucka och allt). Stallchefen bryr sig inte men han har ju inga saker där inne. Däremot har jag krävt att styrelsen tar upp det på mötet (de som driver anläggningen) i morgon. Så får man se. Hade det varit mitt stall hade den aldrig kommit in i en sadelkammare. Toaletten är varm och där finns plats för den.

Folie var bra tips. Ska leka foliehatt med sadeln!

Skulle tänka i banorna att kisse inte ska trivas på din sadel, så inget mjukt.
Katter gillar inte citronellagräs, finns att köpa som essens, blanda ut i blomspruta och spraya där man inte vill ha katt.
Funderar på vad du kan lägga på sadeln som är kattovänligt, men som inte förstör sadeln. Sån spikmatta tyckte jag var en bra ide.

Jag har katter i min sadelkammare eftersom de är utmärkta råttfångare och jag slipper skador från de otäckingarna.

Tyvärr upptäckte jag att den ena katten (av två) uppskattade min dressyrsadel alldeles för mycket. Så för att det inte ska bli värre har jag löst det genom att lägga en padd över sadeln och sedan en stabil lädergjord. Jag har också fixat iordning ett ställe där katterna kan vara istället för på sadlarna.

Katter gillar att ligga högt, så jag köpte en "kattigloo" och placerade denna högst ovanpå ett skåp. Denna plats uppskattas nu mer än mina sadlar av kissarna.

/Lizzie

Överdrag i galon kommer inte kattklorna igenom; men jag tycker de är så osmidiga att hantera så jag har lagt ett schabrak ovanpå de vanliga sadelöverdragen. Katterna föredrar ju tyvärr att ligga på sadlarna istället för i sina kattbäddar. :)

Hööks har ett sadelöverdrag i bävernylon som är teddyfodrat på insdan, känns som att det borde kunna skydda bra.. Funkar bra på dressyrsadel också.

Har beställt. Märkesöverdrag från Prestige som var i tjockt material, fleecefoder och dessutom fickor för gjorden att vila i :) !
Hoppas de ska göra susen :D Orkade inte med foliehattarna ;)

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka