Bukefalos 28 år!

"Sur/kittlig häst"

G

Godis

Hej, har precis köpt en arabvalack som är trevlig att ha att göra med på alla sätt förutom när man borstar honom. När man har honom uppställd i gången och borstar, så vägrar han stå stilla utan går fram och tillbaka och i sidled och lägger öronen bakåt, han kan också lyfta hovarna som om han hotar att sparka då man borstar benen! Han sparkas dock aldrig och bits eller nafsas inte utan hotar bara..
I övrigt är han jättesnäll i hantering, går bakom eller vid sidan av en när man leder och stannar när jag stannar o.s.v. Han är heller inte sur när man sadlar utan just bara vid borstning. Är det bara att han är kittlig? Finns det något jag kan göra åt det eller är det bara att acceptera? Vet inte för jag har aldrig haft en häst som inte gillar att bli ryktad tidigare. Vill ju att han ska tycka att det är mysigt att bli pysslad med! :confused:
 
Sv: "Sur/kittlig häst"

Reagerar han på alla olika typer av borstar eller är det bara en? Kan ju vara så att just den borsten kittlar, gör ont eller är obehaglig för honom. Kan också vara så att du tar i för mycket eller för lite när du ryktar. Annars är det bara att fortsätta borsta trots att han springer omkring men så fort han står still så ska du sluta borsta för då har han, så att säga, gett upp och att du slutar blir hans belöning. Se också till att du är lugn och harmonisk i dina rörelser när du ryktar. Är du stressig och snabb när du handskas så smittar det av sig på hästen. Araber är överlag mer känsliga för människors sinnesstämning och humör än vad andra hästar är.
Hoppas det löser sig för er!
 
Sv: "Sur/kittlig häst"

Hej låter precis som min häst va förut,
Men jag kom på att jag va tvungen att ta i mera när jag borstade så det inte kittlades.
När hon hotade med att bita så sköt jag min fot på hennes hov klickade till henne lite,sen när hon hotade med bakbenen s¨å tog jag och höll i svansen hela tiden när jag borstade bakbenen
och detta fungerade för mig,
Men vist hon är lite sur i dag med men gäller och hitta på lite kneo.
men sen ska man ju tänka på att hästen kan ha ont när den beter sig så
 
Sv: "Sur/kittlig häst"

När jag köpte min arabvallack för lääänge sedan, gjorde han precis likadant.
Fick utesluta att det inte var mitt sätt att rykta, att det inte var obehaglig borste osv
Jag tror att han "testade" mig just vid borstningen, man ville ju reda ut vad det kunde vara & tog det givetvis lugnt, men sen när jag bara borstade på trots hans tramserier så slutade han med det...
Det som har varit effektivt för min herre har varit att "aktivera huvudet" på honom, så han inte får tid att stressa upp sig eller spela Allan ;)! T ex är han alltid lös så han måste "kolla" med mig vad som är ok osv (är inte ranghög, men han vill gärna tro det själv ibland!)

Nu får jag säga att han är en riktigt glad skit! :banana:
 
Sv: "Sur/kittlig häst"

Säger som de andra, prova olika borstar, olika tekniker att borsta på och se vad han gillar :)
 
Sv: "Sur/kittlig häst"

Säger som de andra, prova olika borstar, olika tekniker att borsta på och se vad han gillar :)

Och att det kan variera hur känsliga de är beroende av årstid.

Man måste oxå se om hästen bara testar eller är illa berörd.

Få hästar gillar att bli borstade i flanken.
 
Sv: "Sur/kittlig häst"

Håller han på o fäller som bäst? Då kan min häst bli lite mer känslig och retlig när man borstar henne, även om det självklart inte är ok att hotas eller hoppa runt hur som helst! Araber har ju ofta tunn hud och päls, så de är säkert mer känsliga än andra hästar. Använd mjuka borstar, men borsta ändå rätt stadigt och bestämt så att det inte kittlas. Använd inte borstar av syntetmaterial, de ger mer stötar.
 
Sv: "Sur/kittlig häst"

Så var min häst också förra året. Upptäckte att hon njuter mer av massage än borstning. Så det var ett steg att få henne att acceptera min beröring. Sen vill hon hellre ha en hårdare borste. Ex piggborste som riktigt river. Hon flyttade sig gärna också i stallgången. Har varit superkonsekvent att flytta henne bakåt med hjälp av två fingrar i i bringan så fort hon rör sig. Och...nuförtiden kan hon slappna av under borstningen:)
 
Sv: "Sur/kittlig häst"

*kl*

Svarar till alla nu! Tack för alla svar :)
Ja, han fäller just nu, massor, typ en perserkatt per sida morgon och kväll ;)

Jag har även märkt att hans beteende förvärras när han är ensam i stallet.
Frågade förra ägaren och enligt henne är han lite kittlig men hon tror att det mest är som han testar då han inte gjort likadant med henne, bara ibland då han varit på lite jävligt humör (hon har haft honom i tolv år så hon borde känna honom).
Jag ska försöka vara konsekvent med honom och tillrättavisa då han hotar, men bara ignorera då han trampar runt och berömma då han står stilla!
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 489
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 316
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
505
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp