Bukefalos 28 år!

Sur unghäst...

Cesar

Trådstartare
Hej!

Jag har en femårig halvblodsvalack som jag haft i snart två månader.Jag har ritdit för tränare en gång och sedan jobbat med de saker vi tränade på, att få hästen att mjukna i bogarna och inte gå "passgång" genom att skritta på små volter och att se till att hästen håller sig på volten och inte bryter ut mot utgången.

De första ridpassen hemma gick det jättebra när jag jobbade vidare med det vi gjort på träningen. Hästen kändes mjuk och fin och vi fick till volterna riktigt bra. Men de sista gångerna jag har ridit har det inte alls funkat bra utan jag har haft en häst med attityd som har kickat och varit ganska ovillig och sur. Jag har ridit på framåt och rett ut det hela och vi har slutat när det gått bra och jag fått igenom det jag tänkt utan att vi varit "osams". MEN det känns ju inte bra "i magen" efter ridpassen när det blivit så här de sista gångerna, jag vill ju att träningen ska vara positiv och utan bråk.

Jag är inte så jätterutinerad på unghästar och fattar ju att det inte alltid går som på räls med dom och att det kan vara lite unghästtrots för att det börjar bli jobbigt och att jag har ställt högre krav på riktning, form osv. än tidigare ägaren kanske gjorde under grundridningen. Det jag undrar nu är vad jag ska göra?... Hur ska jag gå vidare?

Har det blivit för mycket krav på en gång med nytt hem/ryttare/ridstil osv så att jag ska backa och minska kraven eller är det helt fel? "Vinner" hästen då? Ska jag fortsätta ställa krav men hålla mig på rätt sida av "ribban". Problemet är ju för mig att veta var den ligger...

Tacksam för svar! Cesar
 
Sv: Sur unghäst...

Hur ofta rider du?
Hur ofta rider du ut?
Hur ofta gör du annat än bara rider, till exempel tömkörning?
I vilket fysiskt skick är hästen? Dvs. är den i god kondition och muskulatur?
Hur långa ridpass rider du och då framför allt slutar du när det går som bäst eller fortsätter du?
När hade hästen en längre sammanhängande vila senast?

Sen de obligatoriska frågorna:
Har hästen ont någonstans?
Passar utrustningen?
 
Sv: Sur unghäst...

Hej!

Här kommer svar på dina frågor:

Hur ofta rider du? Ca varannan till var tredje dag. 3-4 ggr per vecka.

Hur ofta rider du ut? Inte så ofta som jag skulle vilja på grund av att det känts lite osäkert att rida ut i mörkret då han inte är så mycket riden ute och jag inte alltid har sällskap.

Hur ofta gör du annat än bara rider, till exempel tömkörning? När jag ser tillbaka har det inte blivit ofta nog. Jag har longerat en gång. Han är inte tömkörd innan, så även där är jag beroende av medhjälpare.

I vilket fysiskt skick är hästen? Dvs. är den i god kondition och muskulatur? Den är i bra kondition, men kunde nog ha mer muskler över rumpa, rygg och hals.

Hur långa ridpass rider du och då framför allt slutar du när det går som bäst eller fortsätter du? 20-30 minuter. Har varit mån om att det ska vara roligt och positivt och vi slutar alltid "med flaggan i topp..." ;-) Men det är ju MIN uppfattning. För honom har det kanske inte känts så...

När hade hästen en längre sammanhängande vila senast? I somras, två månader hos förra ägaren.

Sen de obligatoriska frågorna:
Har hästen ont någonstans? Vet bes ua vid köp. Inte vad jag vet alltså.

Passar utrustningen? Har inte utprovad sadel, det står näst på tur, men jag vill inte åka någonstans för att prova ut en sadel till hästen innan jag känner honom bättre, svårt att läsa av om hästen trivs med sadeln om den är superuppstressad över allt annat. Ett alternativ är ju att ta ut en utprovare till stallet då. Jag har en sadel som är ok har tidigare ridit med lammskinnspad, men tagit bort den de senaste gångerna, han kan ju ha reagerat på det också.

Kom gärna med en analys av mina svar!
 
Sv: Sur unghäst...

Testa och skriva vart du finns först! :D ;)

:o:D Jag bor i Örebro län, så det bör ju vara nån som finns i Närke, Västra götaland, Östergötland, Värmland, Sörmland osv.

Vet ju att det finns en firma i Östergötland som åker på turné med buss full med sadlar, men vill ju som sagt att de ska komma hem till mig. :p
 
Sv: Sur unghäst...

Tack tack :D

Det enda jag tycker direkt så är att ni kanske borde lämna paddocken/ridhuset och komma ut för att skritta en långrunda och släppa kraven lite ibland. Antar att du jobbar när det är ljust på vardagarna (prisa gud för delade pass ;) ) men om du är ledig på helgerna ta då lördag + söndag till att rida ut och träna i veckorna :) Sen hade jag som de andra sagt sett över sadeln, hur upplever du att den ligger?
 
Sv: Sur unghäst...

Unghästtrots är ju egentligen ingen trots utan hästen försöker förmedla att det är något som inte fungerar för den. Du kan ha gått för fort fram så att hästen inte förstår, hästen kan ha träningsvärk för att du har ridit på ett annat sätt än tidigare, du kan ha för lite variation så att hästen tycker att det är tråkigt osv. En häst trotsar inte för att jävlas lika lite som ett barn gör det. Den kan givetvis testa och se om det är det där du menar att den ska göra men den kan ju också lägga ned helt genom att inte vilja gå fram eller börja kicka och/eller bocka för att visa att det här är inte okej.

På dina svar skulle jag säga direkt att du rider ut alldeles för lite. Alla hästar behöver få naturlig framåtbjudning vilket de ofta får när man rider ut och speciellt en unghäst behöver det ännu mer för att hålla motivationen uppe. Att harva på ridbanan hela tiden är inte kul för någon häst men en unghäst behöver få motivationen ännu mer. Träna på nya saker när du rider ut så får du den naturliga framåtbjudningen och allt blir mycket enklare.

Rid ut de dagar du är ledig även om det skulle råka bli två dagar i rad på helgen och rid en eller kanske två gånger på ridbanan med vilodagar emellan resten är mitt råd.
 
Sv: Sur unghäst...

Tack för era svar!

När jag analyserar själv känns det som om det finns två orsaker som ni så korrekt påpekar:

1) För lite variation = för höga krav

2) Sadel

Jag tror att det är så att jag nog fått en "råare" häst än vad jag trodde. Förra ägaren har nog inte ställt några direkta krav på honom. Han är nog mest riden på fyrkanten i alla gångarterna (men inte "pressad" på något sätt. t.ex. inte riden så mycket på volten) och lite hoppad uppsutten. Han kanske därför är mer att betrakta som en tre/fyraåring än en femåring...

Därför blir min plan från och med nu:

Uteritt lördag, söndag. Annat arbete en vardag onsdag eller torsdag. T.ex. löshoppning, longering, tömkörning, ridning på ridbanan/ridhus.

Jag har träning inbokad nästa helg för instruktör, min magkänsla säger nu att jag ska avboka den och backa med träningarna för att ta upp dem efter vintern igen när han byggt upp sig mer, jag har hittat ny sadel och motivationen är tillbaka. Vad tycker ni?
 
Sv: Sur unghäst...

Jag tycker att det låter som en bra ide :)
Det är nog inte heller fel att ge honom några veckor över jul att smälta allt han lärt sig sedan i somras och börja om igen i mitten på januari med ny energi. Kanske bara ta härliga skrittpromenader vid hand eller uppsuttet om du känner att det är okej men i övrigt låta honom vila ifrån några krav. Hellre lite mer vila och att de hinner smälta allt än att det blir korvstoppning och att det blir dumt.
 
Sv: Sur unghäst...

Ja ett jullov är nog aldrig fel. :-) Jag har nog varit lite rädd att det ska bli massor av överskottsenergi så jag ska åka i backen om jag inte ridit 3-4 ggr/vecka, men nu när jag känner honom bättre vågar jag nog låta honom stå flera dagar i rad. Måste bara tillägga att han ju inte alls är nån suris utan jättemysig och snäll förutom det här sista, därför ville jag ha hjälp direkt! Och fick massor av bra råd! Tack!! Anledningen till att jag skrev tråden är att jag vill att han ska fortsätta vara så fin som han är! :heart
 
Sv: Sur unghäst...

Är du rädd för överskottsenergi så longera honom en liten stund innan du sitter upp
 
Sv: Sur unghäst...

Låter som om du har en bra plan :)
dock tycker jag inte att du behöver avboka tid med tränare. Tränade finns där för att hjälpa en att utvecklas och komma vidare. Med min förra häst som jag red in själv började jag rida för instruktör redan efter han var riden 1 vecka (då på hemma plan), bara för att få coachning. Spelar ingen roll hur mycket/lite hästen kan egentligen, man kan alltid behöva stöttning :)
Förklara och prata med instruktören, vad du känner och vad du tror att problemet ligger i.
Tränare finns där för att stötta och få en att komma vidare :)
 
Sv: Sur unghäst...

Kl
Lite ledigt låter bra, men det känns onödigt att ge ledigt över julen när man själv är ledig och har tid att rida ut när det är ljust!!
Låter som att du har en bra inställning, lycka till med din häst!
 
Sv: Sur unghäst...

Prova med skogen!
Träning på böjt spår har du utefter varje rådjursstig du kan följa. Och framdelsvändningar, rygga osv kommer automatiskt i terrängen.
Som fler har skrivit: låt hästen smälta!
Jag har sett så många gånger hur moment faller på plats under tiden då hästen INTE rids och tränas.

Men skogen, glöm inte skogen!
Den innehåller gymnastik, sysselsättning, dressyr och gud vet vad!
:D
 
Sv: Sur unghäst...

En så ung häst ska inte behöva mjukas upp i bogarna. De är inte stela så som felridna, äldre hästar. De har inte de problemen av vare sig ålder eller felridning.

Sen finns det ett skäl till varför små volter kommer så sent i dressyrprogrampå tävling: Det är svåååårt!
Tänk lite på vad din häst åldersmässigt skulle få tävla för klasser. Kolla sen när det blir små volter på tävlan. Det är långt, långt fram.

På små volter måste hästen kunna hålla balansen i sidled. Den måste klara av att vända och bära på bakbenen mer än att den blir i framvikt och vänder genom att häna på frambenen, så som unghästar gärna vänder. Din häst är alltså inte redo för det än. Så unga hästar tappar framåtbjudningen och viljan till att arbeta då man ber dem om så svåra saker.
Ett barn kan tycka det är kul att "hjälpa mamma städa" om det innebär att den får larva runt lite med en sopborste, skura lite halvdant och spilla vatten etc. Men skulle man be ett litet barn städa kliniskt rent a la flyttstäd så hade barnet börjat grina eller skrika och protestera.
Det är samma med hästar. De måste lära sig att arbete kan vara kul!
Det din häst måste lära sig är först och främst att gå fram och få en vilja att röra sig. Och sen att hålla balansen i lite mer runda linjer. Och sen kanske lite flytta någon kroppsdel etc. Men det måste hållas lätt och roligt och på en nivå hästen klarar.

Tyvärr hade jag funderat både en och två gånger på val av tränare.
Jag är själv dressyrtränare och jobbar även en hel del som problemlösare. Måna av de lite yngre hästar jag kontaktas till i problemlösarsyfte har man just gjort så här med. Man har forcerat dressyrutbildningen innan hästen eg är inriden.
Det är absolut inte ditt fel! Du har ju tagit hjälp av proffs för att göra rätt. Men alla proffs är tyvärr inte lysande på allt. Vissa kan inte unghästar, vissa kan det men kanske inte GP tex. Din tränare verkar inte riktigt förstå unghästens träning. Det där ska man kunna läsa som tränare tycker jag, vad hästen är redo för, oavsett fysisk ålder etc.

Jag tycker du gör helt rätt som rider ut mer nu. Kanske löshoppar du lite etc med.
Jag tycker dock du gott kan fråga runt lite bland andra tränare, framförallt de som är erkänt duktiga med unghästar, hur de skulle lagt upp träningen.

Det GÅR att tvinga igenom små volter på unga hästar. Det går att tvinga igenom mycket. Men det är inget jag tycker känns just. Och är man inte proffs med lång vana kan man misslyckas betydligt lättare med tvång. Man får en större rekyl/retur ju mer kraft man försöker använda och ju mer man forcerar. Är man lite försiktig man får man sällan samma lika svår retur då det skiter sig.

Lycka till!
 
Sv: Sur unghäst...

Tack för ditt svar!

Så här skrev jag i mitt inlägg: "Jag har en femårig halvblodsvalack som jag haft i snart två månader.Jag har ridit för tränare en gång och sedan jobbat med de saker vi tränade på, att få hästen att mjukna i bogarna och inte gå "passgång" genom att skritta på små volter och att se till att hästen håller sig på volten och inte bryter ut mot utgången".

Behöver kanske förtydliga det här med volterna. Min häst hade enligt tränaren tendens att gå över i passgång i skritten, något som jag inte tidigare tänkt på, därför fick jag rida på mindre volter i skritt för att han skulle hitta tillbaka till en normal skritt. Vi red inte volterna för att han skulle mjukna i bogarna. (Uttryckte mig oklart). Det är alltså INTE små volter i trav jag ridit utan i trav har jag ridit volter på 20-30 m i diameter. I de stora volterna Ville han bryta ur i volten mot utgången. Då jobbade jag med att få koll på bogarna så att jag skulle kunna få honom att gå kvar på volten och inte "lämna banan". ;-) Dels med ledande tygeltag, dels med trängande beroende på var på banan vi var då han ju drog åt samma håll.

Det du skriver är mycket intressant, för jag har nog inte tänkt på att volten kräver så mycket som det gör av honom (även om den är större i storlek). För när vi ridit på volten har jag ju dels tränat på att följa spåret, dels gå fram i ett bra tempo och dels i hyfsat rätt form. Det är ju ganska många krav samtidigt jämfört med att förut kanske bara gå fram och ta stöd på tygeln.

Kan tillägga att jag varit i kontakt med hans tidigare ägare nu på morgonen (som är dressyrtränare) och hon har inte märkt denna attityd hos honom tidigare, så det är ju helt klart något som blivit fel. (Får sååå dåligt samvete :cry: )

Tränaren jag vänt mig till är westerntränare, jag har tidigare tränat en häst jag haft problem med (en äldre häst) för den här tränaren och vet att han har stor erfarenhet av unghästar, därför hakade jag på en träning då det även var i "vårt" ridhus och jag slapp åka. MEN det kan ju vara så att det "signalsystem" han använder sig av och som ju även jag ridit med de senaste veckorna fungerade lite FÖR bra och nu har hästen tröttnat på att att alla "kryphål" är igentäppta och känner sig trängd. Det kan ju också vara så att det blir lite kortslutning för hästen så han inte känner igen sig riktigt jämfört med hur han blivit riden tidigare. Kan tillägga att jag inte ska rida western på hästen, utan det är dressyr som gäller för oss i framtiden.

Nu kommer jag att ligga lågt med ridbanan. Idag är det skogen och löshoppning och imorgon skogen som gäller! Nästa vecka kommer hästens förra ägare och hjälper mig och det ska bli skönt för då kan vi lägga upp en plan med "lagom" krav under vintern. Jag känner nu att hästen inte var redo för de krav som jag har ställt på honom den sista tiden och är glad att jag har en så stark magkänsla som säger mig att vi är på väg åt fel håll stället för att som så många andra konstatera att "hästen är dum" och tvinga igenom mina krav.

Tack för ett bra svar förresten! :bow:

Skulle bli jätteglad om du själv kunde tipsa om en plan som vi kan gå vidare med!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 095
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 473
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 129
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 192
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp