Sur vid sadling och vill inte ta bettet

Gabriol

Trådstartare
Har nyligen köpt en häst som är irriterad vid sadling och som inte vill bli tränsad. Han är veterinärbesiktiad UA och genomgången av Equiterapeut, så vi hittar inga fysiska fel på honom. Har även noga utprovad sadel. Veterinären kollade ju honom i munnen vid besiktningen, men ska åka till en hästtandläkare med honom för att få en riktig koll.

När man sadlar så står han förvisso still, men visar obehag genom att slå med svansen och lägga öronen bak, när man sedan drar sadelgjorden kan han även hugga lite i luften. Det känns som om det är lite till och från, ena dagen är det värre, och andra dagen visar han knappt något alls. Om han har intresset riktat mot något annat så "glömmer" han sadlingen lite.

När man ska tränsa tar han upp huvudet och vill sedan inte öppna munnen.


Jag har gjort så att jag tagit det väldigt lugnt när jag sadlat, först klappat på ryggen och sen lagt på sadeln försiktigt. Spänner sadelgjorden väldigt lugnt och masserar först lite i sadelgjordsläget. Brukar klappa honom och försöka avdramatisera det hela lite. Funkar vissa dagar, andra dagar inte.

När jag har tränsat har jag lugnt tagit ner huvudet på honom, och sen stoppat in ett finger i mungipan så att han har öppnat munnen, efter det har han fått en godisbit så att han får stå och tugga lite och förhoppningsvis ska förknippa det med något bra att få bettet i munnen. Funkar väl sådär, han tar fortfarande upp huvudet och så, men intresserar sig mer för en när man kommer med tränset, eftersom han vet att han får godis.

Har hållt på med detta i några veckor nu, och tänker att han behöver lite tid för att komma ut gamla vanor och inse att det kanske inte är så farligt att bli sadlad och tränsad. Har misstankar om att han gått med en sadel som inte passat så bra innan.
Jag har inga problem med honom i ridningen, han kan dock bli ngt tung i handen, men det blir bättre och bättre, så jag tror att det mer är en utbildningssak.

Har ni några tips på vad man mer kan göra? Hade ni fortsatt så som jag gör eller hade ni gjort något helt annat?

Funderingar och åsikter välkomnas! :)
 
Sv: Sur vid sadling och vill inte ta bettet

Min första undran är hur gammal hästen är och hur länge den varit riden plus utbildningsståndpunkt? Är den väldigt ung och/eller om den stått en längre tid förklarar det en del liksom om den är illa riden sedan tidigare.

Hur är den med öronen?

Om hästen gått med illa avpassad sadel eller varit felriden kan den ha obehagliga associationer till sadeln. Dessutom kanske den varit tufft tillrättavisad vid själva sadlingen (ag har sett en del otrevligheter genom åren). Jag brukar bara ignorera beteendet (så länge hästen inte hugger efter mig då).

Många hästar är dessutom väldigt känsliga för hur sadeln trycker och hur gjorden klämmer - för att inte tala om om sadelgjorden är smutsig. Är nya sadeln rätt anpassad borde den inte vara något problem (tänk på att hästar som inte är i kondition musklar om sig fort och kan behöva ny sadel efter bara några månader), men tänk på själva gjorden också. Om hästen har sadeltvång bör man inte spänna gjorden alls (man sätter den på yttersta hålen så att den är helt lös) innan man gått lite med hästen. Sen pänner man bara ett hål i taget med promenad emellan.

När det gäller tränsningen (och om han inte har ont i öronen): är bettet ljummet när han ska tränsas? En del hästar vägrar ta ett kallt bett i munnen. Passar bettet? För långa bett trycker, för korta klämmer och nyps, för stora bett gör ont i gommen.

Annars är mitt tips att bara fortsätta. Några veckor är inte lång tid - det kan ta bra mycket mer tid än så. Du kan inte fråga förra ägaren hur han var där?

Jag hade inte gjort så stor sak av det hela: bara lagt på sadeln inte kastat på den, men inte pillat så mycket innan heller) och bara tränsat (inget godis), men det är säkert olika vad man tycker funkar för en själv.
 
Sv: Sur vid sadling och vill inte ta bettet

hur gammal är hästen? Vad har den gjort innan i sitt liv? Försök få reda på varför den har problemen, lättare att komma till rätta med dom då :)

hästen kanske har en släng av sadeltvång... min förra häst hade det i mindre skala.. så när vi sadlade så satte jag i princip bara fast sadeln så lite det gick för att den skulle hålla sig på plats... sen när vi gått ut ur stallet spände jag ett hål, gick en bit, spände ett hål till, gick en bit osv..... det fungerade på honom... =)

Tränsningen verkar du ju redan ha kommit en bit på!! tror det är bara att fortsätta och var lugn o konsekvent =) tänk på att värma bettet...

lycka til =)
 
Sv: Sur vid sadling och vill inte ta bettet

Denna häst kanske inte tycker att det han förknippar med sadling/tränsning är speciellt kul - det kan ju tex vara ridningen, inte själva tränset/sadeln.

Personligen hade jag gjort annat en tid, ffa när hästen är ny. Lekt och hittat på skojj på marken istället. Först utan utrustning och sen kanske med. När jag väl tog upp ridningen hade jag varit noga med att göra det hela motiverande och meningsfullt för hästen, istället för att träna på det som jag själv egentligen kanske önskat, eller på den nivån som hästen kanske eg är. Genom att lägga ner största prio på motivation och förtroende skapar man en stabil grund som i framtiden gör ridningen och allt runt omkring den, så mycket roligare och enklare, för både häst och människa. :)

Sen kan du ju prova att lägga undan bettet och istället rida med grimma, kapson eller sidepull. Och att avstå från sadling är ju enkelt.
 
Sv: Sur vid sadling och vill inte ta bettet

Svarar till allihopa:

Hästen är 10 år, så han är ju riden ett tag (inriden vid 3-4) och är ganska allsidigt tränad. Har gått både hoppning, dressyr och är mycket uteriden.
Jag upplever det inte som om att han är rädd om öronen. Han var lite spänd i nacken när equiterapeuten var här, så jag brukar massera honom lite i nacken och han har även ett vadderat nackstycke för att jämna ut trycket där.

Han har en fårskinnstunnel på sadelgjorden, och jag spänner alltid den väldigt löst från början och drar sedan ett hål i taget och låter han gå lite i mellan. Han rids med ett 3-delat bett som jag tycker passar bra till honom. Rider med löst spänd nosgrimma. Brukar värma bettet lite innan ridning, men ska vara ännu mer noga med det och se om det ger bättre resultat.

Har också funderat på om det är något med ridningen som han inte tycker är roligt. Dock upplever jag honom som positiv till ridningen, alltid spetsade öron och pigg och glad. Jag rider väldigt varierat också, rider mycket ute i olika miljöer, rider till ridhus ibland, rider på ridbanan ibland och varierar alltid ridövningarna mycket. Han visar inte någon irritation när man rider, utan känns alltid glad. Kan väl tillägga att de första 2 veckorna jag hade honom red jag inte alls utan pysslade bara och var ute och gick för att bygga upp en bra relation. Brukar också släppa honom på ridbanan/ridhuset i mellanåt och låta honom busa av sig, har även löshoppat några gånger vilket han tycker är väldigt kul.

:)
 
Senast ändrad:
Sv: Sur vid sadling och vill inte ta bettet

För mig låter detta som sadel tvång..inte helt ovanligt..försök att lägga på sadeln långsamt och försiktigt..spänn bara på yttersta hålet..longera eller led hästen en stund..spänn lite till..led eller longera igen och spänn sedan helt. kan räcka med ett varv varje gång! Eftersom ni har kollat hästen och den inte har fysiska fel så är det troligt att det är så här..annars rekommenderar jag sadel utprovning till hästen och en massör/kiropraktor.Gel pad?
 
Sv: Sur vid sadling och vill inte ta bettet

Som jag skrivit innan lägger jag på sadeln försiktigt och spänner gjorden väldigt långsamt, låter han gå lite och andas innan jag spänner mer.
Har även nyligen haft ute sadelutprovare och equiterapeut.
Gelpad är inte aktuellt då han har en väl anpassad sadel som ligger bra utan padd.


Till alla:

Kan tillägga att han nästa aldrig surar när man drar sadelgjorden efter att man sadlar och bara satt den i första hålet. Det är i princip bara när man lägger på sadeln och sätter gjorden i första hålet som han visar irritation. Sen när han väl har den på sig så drar jag ett hål i taget under, då reagerar han sällan. Tycker att han borde visa irritation hela tiden om det är sadeltvång det handlar om.
 
Sv: Sur vid sadling och vill inte ta bettet

Det där med att spänna gjorden är troligtvi ett minne.

Jag har haft min häst som nu är 18 sen föl o alltid spänt gjorden löst sen pö om pö. Sen köpte jag en dressyrgjord- där kanten trycktes in i magen o sen dess så finner han allt obehagligt- tyvärr. Fast han inte hade den många ggr.

tycker att du gör rätt med tränsningen. Var alltid lugn o ta tag om nosen o när han har sänkt huvudet släpper du på trycket o berömmer så kommer det att gå över. Var försiktig med öronen. Klokt att ha vadderat nackstycke.:bow:
Vem vet om den har kastat sig när den har suttit fast:confused:
 
Sv: Sur vid sadling och vill inte ta bettet

vissa hästar som är känsliga gillar inte när sadeln läggs på eller täcken behöver inte vara något fel. Men nu är det pälsfällningstider också, något som ofta kan göra hästarna mer känsliga och griniga. Det kan också vara så att hästen tidigare haft en illasittande sadel och förknippar det med din sadel.
 
Sv: Sur vid sadling och vill inte ta bettet

jag hade problem med min förra häst, ett fullblod när jag fick honom... bad någon annan stå framför o ge honom hö samtidigt som jag lugntlugnt sadlade honom, det fick honom mer positiv till sadeln... sen hade han ju då även litelite sadeltvång... =)
 
Sv: Sur vid sadling och vill inte ta bettet

Som någon annan skrev så kanske han har haft en illapassande sadel innan och minns detta. Min häst hade en dålig sadel hos den förra ägaren och tycker det är väldigt obehagligt när man sadlar honom. Nu har det blivit bättre nu när jag har en sadel som passar honom. Men jag gör ingen affär över det, jag lägger på sadlen och spänner sadelgjorden löst. Det har blivit bättre men beteendet kommer nog alltid sitta i då han reds med dålig sadel väldigt länge samt att han inte trivdes där han var innan. Jag hade gett din häst tid och sadlat som vanligt. Men beteendet kanske aldrig försvinner. Angående tränsningen kan det vara samma där eller att han testar dig. Kolla munnen och kanske testa ett annat bett. Lycka till
 
Sv: Sur vid sadling och vill inte ta bettet

Just nu i pälsfällningstider så finns det många hästar som inte vill bli sadlade...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 287
Senast: Sirap
·
Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
996
Senast: Leeelot
·
Träning Min snart 5 åring rids på sidepull. Han är mycket känslig så det fungerar alldeles utmärkt. Nu är det bara det att ibland kan det vara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 588
Senast: mackan
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 443
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp