Min häst avskyr bettet

Du kunde verkligen inte låta bli :yuck:

Ok jag vet att du inte vill höra något negativt om gummisnodden så du får väl ignorera den delen då.

Jag får faktiskt hålla med @Fiador för en gummisnodd är nog det sämsta du kan välja , däremot håller jag inte med om att inte en inspänning kan vara bra. Men välj hellre en vanlig läder med gummiring för stabiliteten som du fäster i sidorna.En gummisnodd ger varken stabilitet eller eftergift nämligen . Hästen måste ha en fast punkt att ta kontakt med om den ska finna tillit, det kan aldrig en gummisnodd ge så för hästen blir det väldigt förvirrande.
Eftergift är det ju inte så mkt tal om än utan det kommer ju först när hästen lärt sig ta kontakt.

Det är ju samma sak när du sedan rider . Du måste ju ha en stabil hand som du rider fram kontakten till. Handen är ju sedan fjädrande i underarmarna ungefär som inspänningen med gummiringen blir.

Jag har alltid ett ganska tjockt och framförallt tungt bett för man vill att dom ska lite lägga sig på bettet, det kommer dom inte göra på ett tunt och lätt bett. Det rasslar bara runt i munnen och skrämmer dom. Speciellt som så många har bettet alldeles för långt ner oxå.

Generellt och inte till TS
Helt ärligt så här jag aldrig träffat en häst som inte kan ha bett, bara en jäkla massa ryttare som inte kan rida fram en ärlig kontakt på tal om att det är sååå många hästar idag som inte kan ha bett. Det största problemet är nog att de flesta ska ge sig på att rida in och utbilda hästar själv idag utan att ha kunskap om det.
 
Fast det där var ju konstruktivt och inte bara 'det är fel'.
En fast inspänning skulle jag aldrig våga ha på den hästen, möjligen på min andra. Orsaken till att jag tror att snodden är rätt väg för honom är att han är så oerhört lätt i sin kontakt i alla lägen. Man har aldrig något i handen ens om han börjar dra när man leder i vanlig stallgrimma. Om man sträcker repet från slakt till lite mindre slakt så reagerar han som om man verkligen tagit i det och han är inte tränad till den reaktionen utan den är medfödd.
Utifrån det du skriver så blir kontentan att jag aldrig kommer kunna vänja in den hästen på bett. Jag kan numera rida en häst med en stadig hand men jag kan inte rida en häst som honom på det sättet. Han kastar med huvudet åt alla möjliga håll och kanter både i sidled, uppåt och neråt. Samtidigt som han gör det tappar han balansen. Nej jag är inte tillräckligt bra ryttare för att i de lägena var helt passiv. Det är här snodden kommer in. Slänger han med huvudet utan ryttare så tappar han inte balansen på samma sätt eftersom han inte har en extravikt att ta hänsyn till. Jag spänner den så löst så han måste sträcka fram näsan lite framför där han vanligen går. Jag använder den bara i trav eftersom jag inte vill ha pendelrörelsen i skritt. Han kan altså känna på bettet genom att vinkla fram näsan en aning och så tar den om han kör upp huvudet. Går han där han vanligen går eller om han sänker huvudet så är det bara den minimala vikten av snodden i bettringarna och det måste vara försumbart eftersom bettet jag använt är ett massivt och tungt mässingbett. Nej jag kan inte riktigt se vari problemet uppstår med att använda snodd på det sättet ca 5 minuter en till två gånger i veckan.
Jag har tänkt tanken på att skicka iväg honom på inridning hos någon som är duktigare men jag vågar inte med tanke på hur osäker han är. Jag känner ingen som skulle fixa det och att chansa med en sådan häst riskerar bara att leda till det en i min bekantskapskrets råkade ut för. Hennes häst var insutten då den åkte på utbildning och kom hem oridbar. Det tog 2-3 år innan hon tog sig upp på den igen pga att den fick panik.
 
Fast det där var ju konstruktivt och inte bara 'det är fel'.
En fast inspänning skulle jag aldrig våga ha på den hästen, möjligen på min andra. Orsaken till att jag tror att snodden är rätt väg för honom är att han är så oerhört lätt i sin kontakt i alla lägen. Man har aldrig något i handen ens om han börjar dra när man leder i vanlig stallgrimma. Om man sträcker repet från slakt till lite mindre slakt så reagerar han som om man verkligen tagit i det och han är inte tränad till den reaktionen utan den är medfödd.
Utifrån det du skriver så blir kontentan att jag aldrig kommer kunna vänja in den hästen på bett. Jag kan numera rida en häst med en stadig hand men jag kan inte rida en häst som honom på det sättet. Han kastar med huvudet åt alla möjliga håll och kanter både i sidled, uppåt och neråt. Samtidigt som han gör det tappar han balansen. Nej jag är inte tillräckligt bra ryttare för att i de lägena var helt passiv. Det är här snodden kommer in. Slänger han med huvudet utan ryttare så tappar han inte balansen på samma sätt eftersom han inte har en extravikt att ta hänsyn till. Jag spänner den så löst så han måste sträcka fram näsan lite framför där han vanligen går. Jag använder den bara i trav eftersom jag inte vill ha pendelrörelsen i skritt. Han kan altså känna på bettet genom att vinkla fram näsan en aning och så tar den om han kör upp huvudet. Går han där han vanligen går eller om han sänker huvudet så är det bara den minimala vikten av snodden i bettringarna och det måste vara försumbart eftersom bettet jag använt är ett massivt och tungt mässingbett. Nej jag kan inte riktigt se vari problemet uppstår med att använda snodd på det sättet ca 5 minuter en till två gånger i veckan.
Jag har tänkt tanken på att skicka iväg honom på inridning hos någon som är duktigare men jag vågar inte med tanke på hur osäker han är. Jag känner ingen som skulle fixa det och att chansa med en sådan häst riskerar bara att leda till det en i min bekantskapskrets råkade ut för. Hennes häst var insutten då den åkte på utbildning och kom hem oridbar. Det tog 2-3 år innan hon tog sig upp på den igen pga att den fick panik.

Just iom att den är så känslig är det väl jättesmart att skicka iväg den på inridning! Så svåra hästar ska inte gemene man utbilda.
Det Finns ju en uppsjö olika metoder för att dels desensitera den över lag. Och sen också för att formge en sån häst utan inspänningar avsuttet innan man tar det uppsuttet.

Just så pass känsliga tycker jag det är betydligt svårare att få rätt kontakt i bettet på med bara inspänningar etc.

Jag hade först tagit den för hand i träns och formgett där. Sen longera in den och formge där utan inspänningar bara genom linan, sen tömköra och sen rida.
Vill man kan man ju jobba bettlöst först och sen kombinera bett och bettlöst en period innan signalerna är fullt befästa.
Vissa har kapson, vissa vanlig grimma, vissa reprgrimma etc.

Jag har heller aldrig mött en häst som inte kan ha bett. Jag har däremot mött en uppsjö ägare som påstått att deras inte kan ha bett alt måste ha stångbett. Det har gått att lösa på några pass.
Det är pga hästen är felskolad och ryttaren inte vet hur man utbildar(skolar om).

Sen får man ju välja med omsorg vem man skickar till!
När man utbildar hästar måste man ju skola hästen åt den som ska rida den och inte en själv.
Min häst är mkt känslig och kan bli svårmodet för folk som inte vet vilka signaler de ger, är grova, sitter snett etc. Men jag utbildar ju hästar som inte ska ridas av proffs till att tåla en massa saker, miljöstörningar och ryttarbrister etc.
Så jobbar ju många andra med!
Så om du lämnar iväg, gör det till någon som hållit på ett tag och har rykte om sig att lämna lättridna och tåliga hästar. Skit i inriktning i det här stadiet!
 
Fast det där var ju konstruktivt och inte bara 'det är fel'.
En fast inspänning skulle jag aldrig våga ha på den hästen, möjligen på min andra. Orsaken till att jag tror att snodden är rätt väg för honom är att han är så oerhört lätt i sin kontakt i alla lägen. Man har aldrig något i handen ens om han börjar dra när man leder i vanlig stallgrimma. Om man sträcker repet från slakt till lite mindre slakt så reagerar han som om man verkligen tagit i det och han är inte tränad till den reaktionen utan den är medfödd.
Utifrån det du skriver så blir kontentan att jag aldrig kommer kunna vänja in den hästen på bett. Jag kan numera rida en häst med en stadig hand men jag kan inte rida en häst som honom på det sättet. Han kastar med huvudet åt alla möjliga håll och kanter både i sidled, uppåt och neråt. Samtidigt som han gör det tappar han balansen. Nej jag är inte tillräckligt bra ryttare för att i de lägena var helt passiv. Det är här snodden kommer in. Slänger han med huvudet utan ryttare så tappar han inte balansen på samma sätt eftersom han inte har en extravikt att ta hänsyn till. Jag spänner den så löst så han måste sträcka fram näsan lite framför där han vanligen går. Jag använder den bara i trav eftersom jag inte vill ha pendelrörelsen i skritt. Han kan altså känna på bettet genom att vinkla fram näsan en aning och så tar den om han kör upp huvudet. Går han där han vanligen går eller om han sänker huvudet så är det bara den minimala vikten av snodden i bettringarna och det måste vara försumbart eftersom bettet jag använt är ett massivt och tungt mässingbett. Nej jag kan inte riktigt se vari problemet uppstår med att använda snodd på det sättet ca 5 minuter en till två gånger i veckan.
Jag har tänkt tanken på att skicka iväg honom på inridning hos någon som är duktigare men jag vågar inte med tanke på hur osäker han är. Jag känner ingen som skulle fixa det och att chansa med en sådan häst riskerar bara att leda till det en i min bekantskapskrets råkade ut för. Hennes häst var insutten då den åkte på utbildning och kom hem oridbar. Det tog 2-3 år innan hon tog sig upp på den igen pga att den fick panik.
Men för att vara lite konstruktiv då, om du nu känner dig så osäker utan inspänning och hästen är känslig, kan du inte sätta inspänningen på sidepullen eller en på grimma som du har under bettet? Problemet när du fäster inspänning i bettet på en häst som inte gillar bettet blir ju att hästen kommer att ogilla bettet ändå mer pga dom tryck (och ryck) som uppstår när/om hästen slänger med huvudet. Bara en tanke.
 
Just iom att den är så känslig är det väl jättesmart att skicka iväg den på inridning! Så svåra hästar ska inte gemene man utbilda.
Det Finns ju en uppsjö olika metoder för att dels desensitera den över lag. Och sen också för att formge en sån häst utan inspänningar avsuttet innan man tar det uppsuttet.
[...]
Sen får man ju välja med omsorg vem man skickar till!
När man utbildar hästar måste man ju skola hästen åt den som ska rida den och inte en själv.
Min häst är mkt känslig och kan bli svårmodet för folk som inte vet vilka signaler de ger, är grova, sitter snett etc. Men jag utbildar ju hästar som inte ska ridas av proffs till att tåla en massa saker, miljöstörningar och ryttarbrister etc.
Så jobbar ju många andra med!
Så om du lämnar iväg, gör det till någon som hållit på ett tag och har rykte om sig att lämna lättridna och tåliga hästar. Skit i inriktning i det här stadiet!
Det är ju det här som är det svåra. Hur hittar man de där duktiga? Jag har fått rekomendationer på flera stycken för att sedan rida för dem eller stöta på hästar inridna av dem som varit helt uppåt väggarna felridna. Med en vanligt tålig häst så är det väl mest gör om gör rätt eller så funkade deras metod till hästen (för de har ju fått gott rykte av någon anledning). Vanligen har de för bråttom och är för burdusa. Inriktning skiter jag fullständigt i jag rider själv en salig blandnig av flera olika stilar.
 
Det är ju det här som är det svåra. Hur hittar man de där duktiga? Jag har fått rekomendationer på flera stycken för att sedan rida för dem eller stöta på hästar inridna av dem som varit helt uppåt väggarna felridna. Med en vanligt tålig häst så är det väl mest gör om gör rätt eller så funkade deras metod till hästen (för de har ju fått gott rykte av någon anledning). Vanligen har de för bråttom och är för burdusa. Inriktning skiter jag fullständigt i jag rider själv en salig blandnig av flera olika stilar.

Dina tränare är inte bra på sånt och tar emot? Eller känner någon?

Att fråga gemene man om utbildare känner jag är mer chansartat..
 
Dina tränare är inte bra på sånt och tar emot? Eller känner någon?

Att fråga gemene man om utbildare känner jag är mer chansartat..
Jag har ingen tränare just nu utan letar ny. Jag kunde inte ta till mig av den senastes undervisning utan blev osäker och därmed stark och otydlig. Den h*n rekomenderade var en av de jag nämnde ovan.
 
Sällar mig till de som aldrig genom alla år haft en enda häst som inte gått att rida in/skola på bett, samt delar åsikten ang att vänja en häst vid bett via snodd som olämplig av redan angivna skäl..

@Shaggy : fem minuter några gånger i veckan med bett kommer ju inte göra något för att den ska ”vänja sig” .
Hur länge har du försökt skola in den på bett?
Känner att du kanske gör en tankevurpa ang argumentet att ”hade den haft ont så har den isåfall haft det sen födseln” . Det kan väl vara en känslig individ du har som utöver det i högsta grad nu kan ha något problem/smärta i mun eller nacke ?
Att inte ens få vidröra den runt/i munnen är ju extremt .

Hade kollat upp den igen nogsamt . Utöver det hade jag tyckt det vore en sund ide att lämna bort den till någon renommerad eftersom du själv redovisar att du inte riktigt känner att du själv kan komma vidare /gör rätt osv.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 852
Senast: villhöver
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 732
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
1 916
Senast: user19728
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 946
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp