Wille

Trådstartare
Jag har en surefeed till min ena katt och idag tog batterierna slut. De har bara hållit sedan 16 august, d.v.s. knappt 3 månader.

Surefeedern öppnar och stänger många gånger under en måltid. Brukar de göra det? Jag misstänker att den gör så för att katten har två microchip. Kan det vara så?

Och att den därför har dragit ur batterierna så fort. Eller är det normalt att man får byta batterier var tredje månad?
 
Feedern drar ju batteri hela tiden, inte bara när den öppnas och stängs.
Är det vanliga batterier eller nån specialsort?
Du kan prova med litiumbatterier, de håller längre (men är dyrare)
 
Feedern drar ju batteri hela tiden, inte bara när den öppnas och stängs.
Är det vanliga batterier eller nån specialsort?
Du kan prova med litiumbatterier, de håller längre (men är dyrare)
Det är vanliga batterier som är av den beteckning som det står att det ska vara.
 
Jag byter batterier otroligt sällan på mina, håller bra mycket längre än 3 månader. Ingen av mina öppnas och stängs under måltid. De har en rätt hjälpsam kundtjänst, prova med dem?
 
Min ena öppnar och stänger ganska ofta men det beror på att den katten gärna backar lite mellan tuggorna.
Tror batterierna har räckt betydligt längre än dina.
 
Min ena drar mer batterier än de 3 andra. Fast inte 3 månader, så fort går det inte. Däremot får jag även på den automaten, ibland ta ur och sätta i batterierna för den slutar öppna eller blinkar rött. Tar jag ur och sätter i, börjar den fungera igen.
 
Jag tror att en av mina drar mer batteri än den andra också. Men det kan ju också bero på hur mycket just den katten går och öppnar luckan för att kolla lite. :idea:

Vid något tillfälle har jag av misstag ställt den i "learning mode", och då verkar den dra mer också?

Att den öppnar och stänger sig kan mycket väl bero på två chip (om båda fungerar, men varför har man två chip då :confused:). Om katten har halsband kan du ju testa om det funkar bättre med brickan? Fast det kanske inte funkar ihop med chip, jag har fått för mig att den stänger sig om det är flera chip i närheten.
 
Jag tror att en av mina drar mer batteri än den andra också. Men det kan ju också bero på hur mycket just den katten går och öppnar luckan för att kolla lite. :idea:

Vid något tillfälle har jag av misstag ställt den i "learning mode", och då verkar den dra mer också?

Att den öppnar och stänger sig kan mycket väl bero på två chip (om båda fungerar, men varför har man två chip då :confused:). Om katten har halsband kan du ju testa om det funkar bättre med brickan? Fast det kanske inte funkar ihop med chip, jag har fått för mig att den stänger sig om det är flera chip i närheten.
Båda mina katter har två chip. Alla chip funkar. Det är förra ägaren som chippat och av någon anledning har det inte kontrollerats om de redan var chippade. Katterna var nämligen omplacerade på ett ställe ett tag innan det men återlämnades till hon som sedan gav dem till mig. Och den ägaren som hade dem ett litet tag lämnade ingen information alls om vad som gjorts med katterna. Så hoppsan, hejsan, det blev visst två chip var. Förra ägaren blev lika förvånad som jag när det upptäcktes att båda hade två chip.
 
Båda mina katter har två chip. Alla chip funkar. Det är förra ägaren som chippat och av någon anledning har det inte kontrollerats om de redan var chippade. Katterna var nämligen omplacerade på ett ställe ett tag innan det men återlämnades till hon som sedan gav dem till mig. Och den ägaren som hade dem ett litet tag lämnade ingen information alls om vad som gjorts med katterna. Så hoppsan, hejsan, det blev visst två chip var. Förra ägaren blev lika förvånad som jag när det upptäcktes att båda hade två chip.

Så kan det gå! Det låter ju som en rätt slarvig veterinär som inte checkade chip först. :laugh:

Nu när jag tänker efter så kanske surefeed är gjord för att man ska kunna programmera flera chip till varje maskin. :confused: Det kanske är en idé att testa att programmera den en gång till? (Gissar vilt nu... :angel:)

OT: men apropå flera chip så tror jag att jag har en såld kattunge som omplacerats till Norge, där den ägaren gick bort, katten hamnade på ett katthem för omplacering, och de tog bort det svenska chipet och satte ett norskt. :banghead:Eftersom de inte ens dokumenterade bytet så får vi aldrig reda på om det är han, men det är den bästa matchningen i en ras där det föds ett tiotal katter om året i Norden. :( (Katten mår bra och finns i ett bra hem nu, men det är ju jobbigt som uppfödare att inte veta vad som hänt och tråkigt för ägaren som inte fick med någon dokumentation pga hur dödsboet och katthemmet agerade.)
 
Så kan det gå! Det låter ju som en rätt slarvig veterinär som inte checkade chip först. :laugh:

Nu när jag tänker efter så kanske surefeed är gjord för att man ska kunna programmera flera chip till varje maskin. :confused: Det kanske är en idé att testa att programmera den en gång till? (Gissar vilt nu... :angel:)

OT: men apropå flera chip så tror jag att jag har en såld kattunge som omplacerats till Norge, där den ägaren gick bort, katten hamnade på ett katthem för omplacering, och de tog bort det svenska chipet och satte ett norskt. :banghead:Eftersom de inte ens dokumenterade bytet så får vi aldrig reda på om det är han, men det är den bästa matchningen i en ras där det föds ett tiotal katter om året i Norden. :( (Katten mår bra och finns i ett bra hem nu, men det är ju jobbigt som uppfödare att inte veta vad som hänt och tråkigt för ägaren som inte fick med någon dokumentation pga hur dödsboet och katthemmet agerade.)

32 chip tror jag varje automat tar. Men jag skulle nog också nolla den och läsa in 1 gång. Kan ju vara så att den ändå kommer läsa in båda chipen samtidigt, men den borde bara ta ett i taget.
 

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
969
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 302
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 895
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp