Surrogatmödraskap?

Instämmer helt.

Jag har sett flera (enligt min bedömning välgjorda) dokumentärer och läst en del om ämnet, och min spontana tanke efter det är hela tiden "NEJ det ska inte vara tillåtet!!" men det är ju just för att det är så oerhört vanligt att fattiga utnyttjas. Känslomässigt vill jag inte att de utnyttjas, men självklart är det enda sättet att lösa problemet att se till så att folk inte behöver det hela av ekonomiska skäl.

Håller med. Ett annat problem jag ser är ju också att det är omöjligt att veta hur man kommer att reagera känslomässigt på att föda barn. Min egen erfarenhet är att det förändrar allt. Nu vet jag inte hur avtalen brukar se ut, men riskerar man att bli fråntagen sitt nyfödda barn mot sin vilja, ponera att man ändrat sig under graviditetens gång eller efter förlossning, så kan jag inte föreställa mig ett värre trauma för en människa.

För ett gäng år sedan var jag mer liberal i frågan och kände själv att jag absolut skulle kunna vara surrogat. Med facit i hand visste jag inte vad jag pratade om. Det är min starka övertygelse att det inte går att förutspå hur det är att bära och föda barn innan man gjort det, så jag kan inte se hur en människa skulle kunna ta ett sådant beslut. Ska det ske så måste en kvinna ha chansen att behålla barnet själv om hon vill och jag kan inte se hur det skulle fungera rent juridiskt om man bär andras befruktade ägg. Så nej, ju mer jag tänker på det ju mer komplicerat blir det. Jag tror inte att det går att lösa på ett bra sätt.
 
Vad jag förstått det som är "den svenska modellen" inte alls speciellt uppskattad av sexarbetarna själva. Om det beror på att polisen är rövhattar eller att hela lagen slår fel, vet jag inte. Tror att det är skitviktigt att inte återigen falla i "white saviour"- feminism där lagstiftning sker utan att faktiskt prata med de som ska "skyddas".

Jag håller helt med om att det är enormt problematiskt och jättesvårt.

Min uppfattning är tvärtemot, när det kommer till sexarbetares syn på lagstiftningen. Efter en del vittnesmål till en ideell organisation mot trafficking som jag arbetade för tidigare. Men.. jag tror inte att det går att säga vad sexarbetare som grupp tycker eller inte tycker. De är ju ofantligt många, med olika åsikter och bakgrund.
 
https://svenska.yle.fi/a/7-816995

Själv blir jag gråtfärdig när jag läser om fallet som det jag länkat. Här födde en thailändsk kvinna två tvillingar varav det ena med downs syndrom. Paret från Australien ville inte ha det barnet men tog med sig tvillingsystern. Enligt artikeln hade paret redan under graviditeten vetat om att barnet har downs syndrom och hade då försökt få henne att göra abort vilket hon inte ville.

För mig är det här hjärtskärande och väcker så många frågor. Framförallt frågor kring vad paren som anlitar surrogatmödrar förväntar sig. Är man inte beredd på verkligheten dvs tar man för givet att få "perfekta barn"?

Sen funderar jag på vilket ansvar paren tar om något går helt fel? Ibland kan jag tycka att vi i sverige tar graviditeter och förlossningar nästan för givet men trots allt kan saker gå väldigt fel. Även i sverige händer det att mammor avlider i förlossningar och en hel del får förlossningsskador. Vilket ansvar tar man om en surrogatmamma skulle avlida och lämna efter sig andra barn? Eller om hon får allvarliga skador?
 
Tänker för övrigt fortfarande på mannen från Timbro i aktuellt som jämförde det med att det är lagligt att donera sin njure..

Vad jag vet är det väll dock inte lagligt och köpa organ. Sen är det som många skrivit även ett nytt liv inblandat, det handlar alltså inte bara om risken med ens egen kropp utan också ett nytt liv som lätt kan hamna i kläm, på många olika sätt.
 
Min uppfattning är tvärtemot, när det kommer till sexarbetares syn på lagstiftningen. Efter en del vittnesmål till en ideell organisation mot trafficking som jag arbetade för tidigare. Men.. jag tror inte att det går att säga vad sexarbetare som grupp tycker eller inte tycker. De är ju ofantligt många, med olika åsikter och bakgrund.

Detta är också en annan fråga jag brottas med. Vad är bäst för det utsatta? Vilka lagar och regleringar gynnar dom?

I teorin gillar jag den svenska modellen, men jag har noll erfarenhet eller kunskap om den faktiskt hjälper eller stjälper..
 
Jag ser inte hur vi någonsin kommer leva i en såpass jämlik värld att det inte behöver regleras (=förbjudas i detta fallet) vad rikt folk gör med sina pengar. Surrogatmödraskap känns för mig som väldigt över gränsen iom risker med graviditet och förlossning bland annat. Nyttiga inlägg i tråden, tack!
 
Jag tänkte precis på jämförelsen med organdonation. Om jag frivilligt ger upp mitt organ (mot pengar eller icke så, med risk för mitt eget liv eller icke så) tycker jag att jag borde få göra det. Samtidigt hamnar vi fortfarande i en risk för utnyttjande... För mig är det en jättesvår fråga.
Särskilt eftersom man också måste ta hänsyn till det blivande barnet/barnen.

Jag tänker själv att om jag varit yngre, garanterad kejsarsnitt, inte sprutfobisk och annat så what the hell liksom. Men skulle det legaliserat är det ju så Otroligt många eventualiteter som måste täckas att frågan är om det ens är möjligt.
 
Jag tänkte precis på jämförelsen med organdonation. Om jag frivilligt ger upp mitt organ (mot pengar eller icke så, med risk för mitt eget liv eller icke så) tycker jag att jag borde få göra det. Samtidigt hamnar vi fortfarande i en risk för utnyttjande... För mig är det en jättesvår fråga.
Särskilt eftersom man också måste ta hänsyn till det blivande barnet/barnen.

Är det ett stort problem att folk donerar organ pga utsatthet? En fråga jag funderat på men som fallit i glömska att kolla upp som dök upp nu igen. Jag känner mig tveksam där också men är ännu mindre påläst i den frågan.

Men min inställning till människan är ju väldigt negativ i grunden så därav inte alls så liberala svar 😅 Det känns liksom som att girigheten övervinner allt hela tiden och jag tycker inte den ska få härja helt fritt.
 
Är det ett stort problem att folk donerar organ pga utsatthet? En fråga jag funderat på men som fallit i glömska att kolla upp som dök upp nu igen. Jag känner mig tveksam där också men är ännu mindre påläst i den frågan.

Men min inställning till människan är ju väldigt negativ i grunden så därav inte alls så liberala svar 😅 Det känns liksom som att girigheten övervinner allt hela tiden och jag tycker inte den ska få härja helt fritt.
Jag måste erkänna att jag inte vet, men det känns på något vis jämförbart. Att donera till exempel en njure för xxx summa pengar, jag skulle bli mycket överraskad om det inte var hyfsat vanligt förekommande och inte bara en urban myth.
Men bara det faktum att jag får göra det, men inte vara surrogat till någons barn är lite märkligt.

Det är ju ingen som hindrar mottagaren vid en donation att ge mig en summa pengar som gåva.
 
Håller med. Ett annat problem jag ser är ju också att det är omöjligt att veta hur man kommer att reagera känslomässigt på att föda barn. Min egen erfarenhet är att det förändrar allt. Nu vet jag inte hur avtalen brukar se ut, men riskerar man att bli fråntagen sitt nyfödda barn mot sin vilja, ponera att man ändrat sig under graviditetens gång eller efter förlossning, så kan jag inte föreställa mig ett värre trauma för en människa.

För ett gäng år sedan var jag mer liberal i frågan och kände själv att jag absolut skulle kunna vara surrogat. Med facit i hand visste jag inte vad jag pratade om. Det är min starka övertygelse att det inte går att förutspå hur det är att bära och föda barn innan man gjort det, så jag kan inte se hur en människa skulle kunna ta ett sådant beslut. Ska det ske så måste en kvinna ha chansen att behålla barnet själv om hon vill och jag kan inte se hur det skulle fungera rent juridiskt om man bär andras befruktade ägg. Så nej, ju mer jag tänker på det ju mer komplicerat blir det. Jag tror inte att det går att lösa på ett bra sätt.
Ja jag tänker också att det finns en chans att surrogatmamman inte vill lämna ifrån sig barnet när det är fött. Ska hon bli tvingad då? Låter ju orimligt...och blir hon skyldig pengar eller hamnar i skuld till paret och företagen som förmedlar detta..

Undrar hur ett sånt kontrakt ser ut. Skulle vara intressant att se... Eller jag gissar att jag skulle bli upprörd över det...
 
Jag kan på ett sätt se jämförelsen med organ men på samma sätt inte. Jag tänker att det är mer känsligt och mer komplicerat när det gäller ett barn - ett annat liv. Man har ju i regel inte samma känslor för sin njure som ett barn man fött.
Jag minns att jag såg en dokumentär om fattiga som sålde sina organ i Sydamerika. Vidrig business det med.
 
Jag kan på ett sätt se jämförelsen med organ men på samma sätt inte. Jag tänker att det är mer känsligt och mer komplicerat när det gäller ett barn - ett annat liv. Man har ju i regel inte samma känslor för sin njure som ett barn man fött.
Jag minns att jag såg en dokumentär om fattiga som sålde sina organ i Sydamerika. Vidrig business det med.

Samma här. Med organdonation tänkte jag mer på likheten i vad andra tycker de kan tjäna pengar på/ badman kan känna sig behöva göra.

Det är kanske okänsligt och irrelevant att nämna i denna tråden men jag har liknande känslor kring ganska mycket mer normaliserat i våra liv tex arbetsplatsolyckor/utbrändhet. Vad våra kroppar och psyken krävs att utstå för att betala mat och husrum och vad samhället ser som rimligt.

Förlåt om det är för OT, i min hjärna ligger det liksom "nära".
 
Min uppfattning är tvärtemot, när det kommer till sexarbetares syn på lagstiftningen. Efter en del vittnesmål till en ideell organisation mot trafficking som jag arbetade för tidigare. Men.. jag tror inte att det går att säga vad sexarbetare som grupp tycker eller inte tycker. De är ju ofantligt många, med olika åsikter och bakgrund.
Håller med om att det inte går att generalisera, dessutom tycker jag att en del av problemet i grunden där är att köparen anser sig ha rätt till sex under andra omständigheter än ett genuint entusiastiskt samtycke. Och det är ju ett problem som drabbar främst de som säljer, samt andra utsatta, hårdast men som utöver det är betydligt större än vad olika grupperingar anser om olika varianter av lagstiftning, eftersom det hos köparen är en förövar-attityd till sex som slår igenom på olika sätt även i andra delar av samhället.
 
En annan sak jag funderat över, och som kanske har betydelse att de blir allt mer ”normaliserat” med surrogat även i Sverige är att det känns inte som de ses alls lika problematiskt i usa tex att få barn genom surrogat? Tycker de är var och varannan dag man läser om diverse kändisar som fått barn genom surrogat och jag ser i stort sett aldrig någon som frågesätter och påtalar de problematiska? Skulle någon kändis köpa ett organ och vara öppen med det (kanske iof är olagligt) skulle det vara helt andra tongångar kan jag tänka mig.. är det så stor skillnad?
 
Tänker för övrigt fortfarande på mannen från Timbro i aktuellt som jämförde det med att det är lagligt att donera sin njure..

Vad jag vet är det väll dock inte lagligt och köpa organ. Sen är det som många skrivit även ett nytt liv inblandat, det handlar alltså inte bara om risken med ens egen kropp utan också ett nytt liv som lätt kan hamna i kläm, på många olika sätt.
Kommer inte helt osökt att tänka på Öppna Moderater, som är partiets HBT-förbund (inte Q, tydligen), som brukar göra idiotiska utfall mot tex. S för att vara homofobiska och emot regnbågsfamiljer när de är emot surrogatmoderskap.
https://oppnamoderater.se/socialdemokraterna-vill-stoppa-nya-regnbagsfamiljer/
 
Surrogatmoderskap är vidrigt och skapar problem på så många sätt som flera beskrivit. Barnfabriker som de hade i Ukraina och har i Indien där flickorna är inneboende med toppmat och bra säng som en kofarm. Män är fysiskt starkare och två män som väljer att inte konfrontera sig med kvinnor behöver inga bArn. Vilka djvlr Egon och de vackra brudarna i Hollywood som inte vill få figuren förstörd. Äckliga är de. Det finns ingen ”rättighet” att få barn.
 
Jag tycker det har liknande problematik som prostitution. I teorin så finns säkert ’den lyckliga horan’ men i praktiken så finns ett allt för stort utnyttjande, misär mm för att berättiga att sexköp ska vara lagligt. Eftersom allt för många människor inte har några skrupler för att utnyttja andra behöver vi skydda fattiga/folk i beroendeställning.

Hur de två kända manliga profilerna uttryckte sig i SVT intervjun om deras process var ju bara 🤮


Såg på aktuellt precis där detta var ett ämne och eftersom de finns så många kloka här vill jag höra era tankar om detta omstridda ämne. Tycker ni det borde vara lagligt i Sverige? borde det förbjudas att använda surrogat utomlands? Borde det endast vara lagligt med altruistiskt surrogat istället?

Är rätten till ett (genetiskt?) barn större än livmoderbärarens rätt till fullt självbestämmande av sin kropp?

Eller är det helt enkelt en fråga om att detta självbestämmande betyder att man borde få göra vad man vill med sin kropp, om de så är att hyra ut den i 9 månader till någon annans bebis?

Vad tänker ni buke?
 
Är det ett stort problem att folk donerar organ pga utsatthet? En fråga jag funderat på men som fallit i glömska att kolla upp som dök upp nu igen. Jag känner mig tveksam där också men är ännu mindre påläst i den frågan.

Men min inställning till människan är ju väldigt negativ i grunden så därav inte alls så liberala svar 😅 Det känns liksom som att girigheten övervinner allt hela tiden och jag tycker inte den ska få härja helt fritt.
Ja, på vissa ställen är de ett problem. Jag lyssnade på en dokumentär om detta nyss.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 193
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: Wonna
·
Relationer Du var som ett gift som spred sig genom varenda ven i min kropp. När du kom in i mitt liv så tappade jag allt annat. Det fanns bara du...
2
Svar
23
· Visningar
2 246
Senast: Miran
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 422
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp