Surrogatmödraskap?

En annan sak jag funderat över, och som kanske har betydelse att de blir allt mer ”normaliserat” med surrogat även i Sverige är att det känns inte som de ses alls lika problematiskt i usa tex att få barn genom surrogat? Tycker de är var och varannan dag man läser om diverse kändisar som fått barn genom surrogat och jag ser i stort sett aldrig någon som frågesätter och påtalar de problematiska? Skulle någon kändis köpa ett organ och vara öppen med det (kanske iof är olagligt) skulle det vara helt andra tongångar kan jag tänka mig.. är det så stor skillnad?
Ta redan serien "Friends" där Phoebe var surrogatmamma till tvillingar åt brodern och hans partner. Det är ju en jättepoppis serie världen runt, som går på TV än idag. Vill inte minnas att det väckte något ramaskri.
 
Hur tänker du kring vilka kvinnor som oftast är dom som "ställer upp" på att vara surrogatmödrar? Till exempel vilka länder kvinnorna ofta kommer från.
Jag tänker att det är ett bra sätt för dem att få in pengar. Sen kan man givetvis önska att ingen behövde göra det för pengar men så ser inte världen ut idag. Massor av människor får göra saker för pengar eftersom det är pengar som styr samhället. Jag tycker dock att det ska vara kontrollerat och inte hamna i en svart marknad.
Tragiskt att jag (tex) inte skulle få bära fram ett barn till min syster (till exempel) om jag ville. Nej då ska mitt fria val begränsas,
 
Problemet här är att det är en transaktion där alla inte får göra som de vill.. vi har barn involverade.

Vid vilken ålder slutar barn att vara en handelsvara - eller en del av moderns kropp som hon gör vad hon vill med? Vi pratar inte foster här, utan barn som andas, skiter och äter. En liten unge som sannolikt helst vill göra vad alla däggdjursungar brukar vilja göra. Hänga fast vid sin mamma och dricka mjölk - varför skulle den viljan vara underordnad surrogatmammans önskan att tjäna pengar eller göra en god gärning eller de betalande föräldrarnas önskan att ha ett barn?

Att det mycket unga barnet sannolikt saknar en detaljerad medvetenhet om sin omgivning rättfärdigar det att det är en vara? - gäller då samma sak med människor som sover, är fulla, i en koma, inte talar språket eller av andra skäl inte är medvetna om sin omgivning eller kan göra sin vilja hörd?

Surrogatmödraskapet tvingar oss att acceptera att människor (barn) under vissa omständigheter inte har ett eget värde utom ett rent pekuniärt som handelsvara.
Gäller inte det adoptioner isf också? Borde vi förbjuda det också?
 
Sant, men barnet adopteras väl helt lagligt efter födseln, eller har jag missuppfattat det hela? Det är graviditeten/tjänsten man betalar för. Inte barnet. Det är inte ens alltid det förekommer en transaktion när det handlar om surrgogatmödrar.

Vad är till exempel skillnaden mot en gravid kvinna som inte vill göra abort utan istället tar kontakt med en person/personer som vill adoptera barnet? Det förekommer har jag förstått. De blivande adoptivföräldrarna kan hjälpa till med både ekonomiskt stöd och annat genom graviditeten, eller inte.
Togs tidigare i tråden upp villiga släktingar eller vänner som ställer upp och bär någon annans barn också.

Jag är som sagt varken för eller emot grundkonceptet, känner inte att jag har tillräckligt under fötterna. Sedan vet jag inte om det någonsin skulle gå att lösa rent juridiskt så att alla parter skyddas och innan det sker är det en allmänt dålig idé.

Jag har antagit att vi pratar om surrogatmödraskap där mamman insemineras genom IVF, antingen med spermier eller med ett redan befruktat ägg som hon sedan bär. Alltså att beställarparet vill ha barn och hyr en kvinna som ska bära och föda barnet som paret sedan tar med sig. I formatet som Tammuz Family erbjuder exempelvis. Det är en beställning på ett barn.

En redan gravid kvinna som inte vill ha sitt barn/inte kan ta hand om det och adopterar bort det istället för att abortera har jag inte inkluderat i begreppet surrogat eftersom den gravida kvinnan då inte är inhyrd som inkubator.

Det som exempelvis Tammuz håller på med kan jag inte se som annat än industrialisering av kvinnors kroppar och försäljning av barn.
 
Gäller inte det adoptioner isf också? Borde vi förbjuda det också?
Idealiskt sett ja, men allra helst borde man försöka eliminera grundbehovet genom att se till att alla har tillgång till riktig utbildning/info om sex och fortplantning, preventivmedel, säkra aborter och ett socialt skyddsnät som stöttar mamman ekonomiskt och på andra sätt så att man inte känner att man måste adoptera bort ett barn.
 
Idealiskt sett ja, men allra helst borde man försöka eliminera grundbehovet genom att se till att alla har tillgång till riktig utbildning/info om sex och fortplantning, preventivmedel, säkra aborter och ett socialt skyddsnät som stöttar mamman ekonomiskt och på andra sätt så att man inte känner att man måste adoptera bort ett barn.

Just det där med säkra aborter är det ju rätt få i världen som har tillgång till :(

Socialt skyddsnät, aborter och ordentlig sexualkunskap är det ju till och med rätt få i "västvärlden" som har tillgång till. Tänker på USA, Polen, etc.
 
På en arbetsplats har vi skyddsombud, arbetsrätt och arbetsmiljölagstiftning som anger sådant som arbetstid, skyddskrav, lagstadgad lön, sjukskrivning och pensionsinbetalningar. För min del har jag väldigt svårt att likställa det med en kvinnas graviditet och sedan försäljningen av ett barn, med alla de juridiska, medicinska och samhälleliga riskerna som det innebär.
Vi tillåts inte handla med mänskliga organ i Sverige trots att det finns människor som är villiga att sälja, pga risken för exploatering. Så vi har nu nånslags grundstandard för vad som är etiskt gångbart.
Om det skulle vara lagligt så varför inte ha skyddskrav, vara pensionsgrundande och lagstadgad lägsta ersättning.
Antar att du utgår ifrån att båda dessa scenario är i Sverige för så mycket till det du skrivit ovan finns inte mycket av i Indien och många andra länder.
 
Rent krasst kan jag tycka att om man är villig att utsätta en annan människa - mot betalning eller inte - för risken för (permanenta) förlossningsskador, förlossningstrauma, förlossningsdepression, magmuskeldelning, havandeskapsförgiftning, graviditetsdiabetes och andra graviditetsrelaterade risker, men också att utsätta ett barn för separationstrauma och ibland även stänga dörren för barnet att ta reda på sitt genetiska ursprung (i Ukraina och Georgien tror jag att äggdonatorerna är anonyma) vette fan om man är så lämplig att vara förälder.
 
Det finns ju en ganska stor problematik kring adoptioner och just ekonomisk utsatthet. Familjer i utsatta situationer som adopterar bort barn mot ersättning för att de inte har så mkt annat val.
Behöver ju helt klart ses över.
Tyvärr känns det som att det skrivits spaltmeter om adoptioner, Adoptionscentrum och Sverige senaste åren. Såklart bra att det luftas, men det är ledsamt att det inte bedrivits/bedrivs vettigt. Vår gulliga statsminister är till viss del inblandad i att ha sett mellan fingrarna när det larmats.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kristersson-kande-till-de-kopta-barnen
 
Jag tycker inte att det är helt enkelt. Det är självklart helt förkastligt att utnyttja fattiga kvinnor, men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att jag som kvinna bör få bestämma vad jag vill göra med min kropp. Om jag har ett syskon som inte kan bli gravid (eller som av medicinska skäl inte bör genomgå en graviditet), varför ska jag inte få ställa upp som surrogat?

Jag tycker att man se över möjligheten att låta närstående ställa upp som altruistiska surrogater.
 
Jag tycker inte att det är helt enkelt. Det är självklart helt förkastligt att utnyttja fattiga kvinnor, men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att jag som kvinna bör få bestämma vad jag vill göra med min kropp. Om jag har ett syskon som inte kan bli gravid (eller som av medicinska skäl inte bör genomgå en graviditet), varför ska jag inte få ställa upp som surrogat?

Jag tycker att man se över möjligheten att låta närstående ställa upp som altruistiska surrogater.
Samtidigt finns den möjligheten redan - det finns väl inget som hindrar att adoptera en närståendes barn? Du kanske har svårt att fixa den genetiskt önskvärda barnet eftersom IVF är dyrt och krångligt, men jag kan inte se att det är ett tillräckligt skäl att tumma på människovärdet.
 
Jag har antagit att vi pratar om surrogatmödraskap där mamman insemineras genom IVF, antingen med spermier eller med ett redan befruktat ägg som hon sedan bär. Alltså att beställarparet vill ha barn och hyr en kvinna som ska bära och föda barnet som paret sedan tar med sig. I formatet som Tammuz Family erbjuder exempelvis. Det är en beställning på ett barn.

En redan gravid kvinna som inte vill ha sitt barn/inte kan ta hand om det och adopterar bort det istället för att abortera har jag inte inkluderat i begreppet surrogat eftersom den gravida kvinnan då inte är inhyrd som inkubator.

Det som exempelvis Tammuz håller på med kan jag inte se som annat än industrialisering av kvinnors kroppar och försäljning av barn.
Jag har inte sett eller hört någonting om Tammuz utan diskuterar fenomenet i stort. Det är ju brett och inte BARA hemska grymheter med kvinnor som hålls i läger.

Jag tog upp adoption som sker på det viset för att jag inte tycker att det är så stor skillnad i hur själva barnet behandlas. Varför är det mindre en vara bara för att kvinnan var gravid från början? Om adoptivparet går in och betalar för allt runt graviditeten och kanske till och med lämnar en ekonomisk gåva till den biologiska modern, har de då betalat för hennes vård och för "sveda och värk" eller har de köpt sitt barn som i människohandel?

Och igen, om någon Vill ställa upp som surrogat för en vän, familj eller bara behövade, är det fortfarande avskyvärt och gräsligt och människohandel. Har de fortfarande köpt ett barn?
Barnet blir ju adopterat precis som i första exemplet.
 
Jag säger totalnej. Jag säger nej även till att få bära sin närståendes barn och det av samma anledning som jag säger nej till dödshjälp. En människa är ingen ö. Vi påverkas på så många sätt av de samhälle vi lever i och de människor vi har omkring oss. Att stå emot normer och medvetet göra andra val och stå på sig i sina val är enormt svårt. Se bara på en i sammanhanget så futtig sak som att raka sig. Enormt många har svårt för att säga nej till det och enormt många hävdar att de gör det för att de själva vill det och vi kan idag omöjligt veta hur många som hade gjort det om normen hade varit att inte raka. Att då tro att människor skulle orka säga nej när de ser sin nära lida av barnlöshet när det är lagligt att vara surrogat är för mycket begärt precis som det är för mycket begärt att svårt sjuka människor skulle orka hävda sin rätt till ett så bra liv som möjligt om dödshjälp blev lagligt.

Jag är inte för överförmynderi vanligtvis men i vissa fall behövs det för att samhället ska fortsätta utvecklas åt ett bra håll för den stora massan och för att människor ska slippa ställas inför val de inte kan hantera utan att behöva stå emot omgivningen på ibland helt omänskliga sätt. Delad föräldrapenning är t ex en sådan sak som måste beslutas högre upp om vi någonsin ska närma oss jämställdhet.

Det är sorgligt att endel inte kan få barn. Enormt sorgligt men det ger ingen rätt till att köpa en människas kropp eller att genom medvetna eller omedvetna påtryckningar få någon att ställa upp och utsättas för en graviditet. Jag kan tycka att det är illa när en man ser det som självklart att hans kvinnliga partner ska bära hans barn för att han vill ha barn för en graviditet och förlossning är verkligen inget som är simpelt. En graviditet och förlossning kostar kvinnan enormt mycket även när allt går enligt skolboken men många graviditeter och förlossningar är svårare än så. (Och nu kommer säkert någon säga att de gick igenom graviditet och förlossning utan minsta kostnad alls och visst finns de som är som gjorda för att bära och föda barn men de är inte skolboksexemplar utan extremt ovanliga.)
 
Jag har inte sett eller hört någonting om Tammuz utan diskuterar fenomenet i stort. Det är ju brett och inte BARA hemska grymheter med kvinnor som hålls i läger.

Jag tog upp adoption som sker på det viset för att jag inte tycker att det är så stor skillnad i hur själva barnet behandlas. Varför är det mindre en vara bara för att kvinnan var gravid från början? Om adoptivparet går in och betalar för allt runt graviditeten och kanske till och med lämnar en ekonomisk gåva till den biologiska modern, har de då betalat för hennes vård och för "sveda och värk" eller har de köpt sitt barn som i människohandel?

Och igen, om någon Vill ställa upp som surrogat för en vän, familj eller bara behövade, är det fortfarande avskyvärt och gräsligt och människohandel. Har de fortfarande köpt ett barn?
Barnet blir ju adopterat precis som i första exemplet.

Jag bara antog att det gällde kommersiellt surrogatmödraskap eftersom jag tolkade TS så när hon frågade om lagar och att använda surrogatmödrar utomlands.

Jag tycker helt klart att det är skillnad på att adoptera ett existerande barn (sedan är ju adoption i sig en fråga som varit kontroversiell) jämfört med att genomföra IVF om inte annat så för kvinnan som ska bära barnet som då får gå igenom hormonbehandling etc. Jag gör även skillnad på altruistisk surrogatmödraskap - då kan emotionell utpressning/skuld eller liknande kanske påverka (vad vet jag, det beror ju på situationen) men är det ens en stor fråga gällande den gruppen? En kvinna kan redan idag göra sig gravid och lämna över sitt barn till en annan familj om hon så vill när graviditeten är över.
 
Om det skulle vara lagligt så varför inte ha skyddskrav, vara pensionsgrundande och lagstadgad lägsta ersättning.
Antar att du utgår ifrån att båda dessa scenario är i Sverige för så mycket till det du skrivit ovan finns inte mycket av i Indien och många andra länder.

Ja, jag hade i Sverige inom parentes men tog bort det av nån anledning.

Om det finns skyddskrav, lägstalön som är pensionsgrundande, försäkringar etc, så ska jag tänka över min ståndpunkt kring surrogatmödraskap. Det tar dock inte bort frågan om legala gråzoner kring barn som beställarparet inte vill ha alternativt om beställaren/surrogatmamman ångrar sig, och det tar inte bort etiska problem kring om vi ska köpa och sälja barn.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 054
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Wonna
·
Relationer Du var som ett gift som spred sig genom varenda ven i min kropp. När du kom in i mitt liv så tappade jag allt annat. Det fanns bara du...
2
Svar
23
· Visningar
2 225
Senast: Miran
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 356
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp