Min osäkerhet äter upp mig...

Trött och grinigt blåbär svarar:

Det känns som att ingen av er kan (som i "har förmågan att") leverera det som den andra vill ha och behöver. Då har ni rent krasst tre val:
1) Fortsätta som nu (och vara missnöjda).
2) Ändra "beställningen" till något ni kan få levererat.
3) Byta leverantör.

Det verkar som att din sambo är mest inne på alternativ 3, vilket jag tycker känns ganska klokt i sammanhanget. Separera och fokusera på din terapi och utveckling, att ha honom i vardagen under tiden kommer antagligen bara göra dig mer labil.

(Jag hade inte orkat leva med någon av er.)
 
Jag blir alltid fundersam när svaren går i riktningen att TS är för "otrygg för att ha relationer" och liknande. Kan enbart psykiskt perfekta människor leva med andra?

Snarare tänker jag att TS behöver hitta andra sätt att hantera (och uttrycka) sin oro än att så att säga distribuera ut den till sin partner. Din oro handlar om dig och är din sak att ta ansvar för.

Intressant tanke/tolkning... Nej, det tycker jag verkligen inte! Men i TS fall läser jag om en person vars mående dels är kopplat till just relationer (i någon mån i alla fall, det är ju bara den delen vi fått beskrivit för oss), vars relation nu är i kris samtidigt som hon mår mycket dåligt. Jag får den starka uppfattningen att om en ska "räddas" kommer TS att hålla fokus på relationen snarare än sig själv. Klarar man, som du skriver, att hitta andra sätt att hantera och uttrycka sin oro medan man fortfarande är mitt i situationen så kan man se annorlunda på det. Men för mig låter det som en övermänsklig uppgift?
 
Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg.

Jag och min, sen tre år, sambo är i 45-års åldern. Vi har i mitt tycke haft ett väldigt bra förhållande, vi är bästa vänner och vi har väldigt roligt ihop. Jag själv är sedan tidigare relation kanske något skadad, jag har svårt att prata om vad jag själv känner och tycker. Jag har en historik av att bli bryskt avvisad och lämnad när jag berör något som känns fel. Jag har också lätt att "höra" kritik mot mig själv och blir lätt att känna mig värdelös och otillräcklig. Jag bryter ihop lätt och gråter hejdlöst. Min sambo är däremot mycket analytisk och har lätt att sätta ord på sina känslor. Det här har varit ett problem för honom, "vi kan ju aldrig diskutera något utan att du blir ledsen".

Vårt sexliv har inte varit bra under mycket lång tid, det erkänner jag. Jag har inte vågat yppa det som känts fel (av rädsla att han ska ta det fel-vilket visade sig vara obefogat).

För två månader sen kommer han hem och säger att han förälskat sig sedan 13 veckor i en kvinna han har kontakt med via jobbet. Jag förklarar att jag förstår att det kan hända, och det viktiga är ju vad man väljer att göra av det. Han säger att han inte vet vad det betyder, mer än att vi har haft det så dåligt (av ovanstående orsaker).

I slutet av april kommer han hem sent en kväll och erkänner att han träffat henne "för att ta reda på mina känslor" och vill att vi flyttar isär. Det som komplicerar saken (för honom) är att hon är syrisk muslim, och just därför tror jag honom när han säger att de inte gjort något fysiskt. De har däremot haft relativt mycket kontakt per sms och telefonsamtal. Han tycker att han gjort mig så illa att det är bättre vi gör slut.

Jag blir/är helt förkrossad. Bryter ihop och får inte mycket sagt. Jag vill inte förlora honom! Jag får bo hos en arbetskamrat några dagar och med lite distans så diskuterar vi och jag ber honom att stanna, vilket han går med på. Många dagar följer där vi båda gråter, pratar och reder i vårt förhållande och jag vågar äntligen berätta vad som varit fel för mig i sängen. (Här hör till saken, att han först inte tror mig "en sån liten sak kan inte spela så stor roll".) I affekt så hävdar han att han inte har lust att ändra på sig - men senare ber han om ursäkt och vill ge oss en chans.

Min tillit har ju däremot fått sig en rejäl törn. Han påstår att han inte vet hur hon känner för honom, och att han inte alls kände så mycket som han trott när han väl träffade henne, vilket jag betvivlar. Jag ber honom att att avsluta kontakten med den här kvinnan, radera henne ur telefon och mail, ta bort kort på henne ur datorn - han vägrar. Han tycker tom att vi borde kunna ha en gemensam kontakt med henne, bjuda hem henne och hjälpa henne tillrätta i Sverige (för hon är såå ensam). "Ni skulle säkert komma bra överens". Han vägrar visa mig vem hon är på korten (det är gruppbilder) och hävdar att jag inte har att göra med hans minnen - och att raderade nummer och mailadresser i sig inte borde vara någon som helst garanti för mig. Sånt går ju att ta reda på igen (och det har han ju rätt i). Jag blev tvungen att acceptera det även om det sitter en tagg i bröstet. Han lovar mig sedan att om hon hör av sig ska han hålla kontakten på en neutral nivå, han ska inte träffa henne eller själv ta kontakt.

När jag sedan upptäcker att han långt tidigare vid något tillfälle använt min dator för att logga in på båda sina mailkonton(även jobbmail), blir frestelsen alltför stor... Men han har noll och ingen alls kontakt, eller något skumt för sig alls efter deras sista samtal (som jag bad att få höra, men inte fick, där han skulle förklara att de inte kunde ses mer).

Nu följer några väldigt bra veckor, jag känner att det här kan gå vägen, vi har fantastiskt sex och vi gör väldigt roliga saker tillsammans.

En natt när jag inte kunde sova, fick jag för mig att leta efter våra räkningar, som finns på skrivbordet. Jag hittade dem inte(trött och letade dåligt), men däremot hittade jag ett papperskopierat kort där hon är med! På vårt skrivbord! Jag fick tokspel, rev sönder bilden, slet upp sovrumsdörren och skrek åt honom, kastade remsorna på sängen! (Inte så klokt kanske, men blev såå arg) Han blir chockad, rädd och fattade inte alls var jag hittat den... Tyckte att jag verkade mer eller mindre galen och påstod sig bli rädd för vad som mer kunde utlösa en sån reaktion hos mig. Vi blir inte sams, jag ber om ursäkt för att jag väckte honom så drastiskt. Jag blir oerhört ledsen för att han blev så otillgänglig och sluten. Jag gråter hejdlöst. Nu kommer han kanske att vilja lämna mig igen, tänkte jag.

Nästa dag kommer chocken... På jobbet har han tydligen en kvinnlig arbetskamrat som han anförtror sig till. Jag förstår på konversationen att de träffas och pratar. Hon har skickat (just den dagen efter att vi bråkat) ett mail där hon ber honom om hjälp med en uppgift "så ska jag ordna en snygg tjej till dig" och han svarar "en snygg tjej vill jag ha, gärna i plural".

När han kommer hem är det illa. Han säger att han blir rädd för mina reaktioner och om jag känner så mycket bitterhet och ilska borde jag dra konsekvenserna av det och göra slut. Han vill inte leva med att jag tvivlar på honom. (Jag nämner inte ett ljud om vad jag vet, och försöker intala mig att de har en chargong på jobbet och att det nog inte betyder så mycket). Jag känner mig tvingad att göra slut och ber honom säga upp lägenheten. Han vill att vi blir särbos, men att vi ska vara överens. Jag blir då helt förkrossad och ber honom åter om att ge oss en chans. Särbo är lika med helt slut för min del... Han påstår att han vill stanna hos mig återigen och att han älskar mig så mycket.

Hoppet tänds.

Dagen efter har han fått mejl från "förälskelsen". I och för sig väldigt formellt och han svarar lika formellt. "Hur mår du- jag mår bra" ungefär.

Jag förväntar mig ju nu att han ska berätta om kontakten. Tror ni han gör det? Icke!

Jag har nu bokat tid hos terapeut för att försöka reda ut mig själv och mina känslor och få hjälp att återvinna tilliten. Sambon säger att han är beredd att gå i parterapi och att han vill att vi ska få det bra.

Jag vet att jag gjort fel som läst mejl (och skulle förmodligen förlora honom för alltid om han fick veta) och jag vet att jag måste sluta läsa för att på riktigt kunna satsa på oss. Men det är så svårt just nu! Innerst inne vill jag konfrontera honom med vad jag vet och verkligen få veta hur mycket han är beredd att göra för att det ska fungera mellan oss. Å andra sidan läker ju tiden många sår och om vi kommer så långt som till terapin så kanske det är möjligt för mig att släppa det här. Jag vill ju kunna göra det, samtidigt som jag inte vill bli lurad...

Finns det nån klok som kan reda i mina tankar?
Jag tänker så här. Fortsätt o gå och prata med psykolog/terapeut för att få ordning på dina känslor o tankar.

Sedan, kasta ut karln!! Du är värd något bättre. Din dåliga självkänsla verkar göra att du tror det inte finns någon bättre. DU är värd något bättre! Det finns bättre karlar än så där!
 
Intressant tanke/tolkning... Nej, det tycker jag verkligen inte! Men i TS fall läser jag om en person vars mående dels är kopplat till just relationer (i någon mån i alla fall, det är ju bara den delen vi fått beskrivit för oss), vars relation nu är i kris samtidigt som hon mår mycket dåligt. Jag får den starka uppfattningen att om en ska "räddas" kommer TS att hålla fokus på relationen snarare än sig själv. Klarar man, som du skriver, att hitta andra sätt att hantera och uttrycka sin oro medan man fortfarande är mitt i situationen så kan man se annorlunda på det. Men för mig låter det som en övermänsklig uppgift?

Om det är övermänskligt eller inte, har jag ingen uppfattning om. "Mitt i situationen", tänker jag mig att man är i stort sett alltid. Jag har ingen aning, men min gissning är att det här inte är det enda tillfället i livet som ts har distribuerat sin oro till någon annan. Att det skulle debutera i samband med ett relativt kort förhållande när man är 40+ framstår som osannolikt för mig.

Jag tänker helt enkelt att det inte nödvändigtvis är hur man mår och hur orolig man är som är det större problemet, utan just vad man gör med det. Hur man hanterar och uttrycker det. Och att det inte nödvändigtvis är en så himla djuplodande fråga. Utan mer jämförbar med frågan om vad partner gör med sin förälskels/förtjusning i en annan kvinna.
 
Om det är övermänskligt eller inte, har jag ingen uppfattning om. "Mitt i situationen", tänker jag mig att man är i stort sett alltid. Jag har ingen aning, men min gissning är att det här inte är det enda tillfället i livet som ts har distribuerat sin oro till någon annan. Att det skulle debutera i samband med ett relativt kort förhållande när man är 40+ framstår som osannolikt för mig.

Jag tänker helt enkelt att det inte nödvändigtvis är hur man mår och hur orolig man är som är det större problemet, utan just vad man gör med det. Hur man hanterar och uttrycker det. Och att det inte nödvändigtvis är en så himla djuplodande fråga. Utan mer jämförbar med frågan om vad partner gör med sin förälskels/förtjusning i en annan kvinna.

Visst, man är alltid mitt i någon situation. Men inte alltid mitt i en relation som är i kaos. Jag tror verkligen inte heller det här är något nytt problem för TS (hon skriver ju även själv om gamla erfarenheter), men jag förstår inte riktigt hur det skulle göra något enklare (om det är så du menar)? Snarare tvärt om, befästa tanke- och beteendemönster är väl svårare att ändra än nya?

Jag tycker det verkar väldigt mycket svårare att leva i en krisande relation samtidigt som jag jobbar på mig själv på det sättet. För mig är beteendeförändringar svåra och kräver en hel del jobb, och de är lättast att komma åt om jag tar en bit i taget. Att sätta mig mitt i ett trasselnystan och försöka reda känns för mig hopplöst.
 
@Cha9

Först och främst: vilken otroligt jobbig situation för dig! Jag vill försöka svara utifrån mina erfarenheter, som faktiskt är rätt lika dina.

Till att börja med: Det är ett helvete när man fastnar i snoka-träsket. Om vi bortser från att man ju inte ska göra det eftersom man gör orätt mot sin partner så är det faktiskt så att det är orätt mot dig också. Man blir inte lugnare - eftersom man sitter och analyserar vad som bara är jargong och vad som faktiskt kan betyda nåt. Man får se saker man inte kan tolka som man inte kan fråga sin partner om - eftersom man är rädd att berätta vad man gör. För min del hamnade jag så djupt ner i träsket att jag till slut började tänka "tänk om han vet att jag snokar och raderar det jag inte får se?" och så är det ju - du har ingen aning om vad som kan ha funnits tidigare i telefonen och är borttaget. Antingen litar man på sin partner eller inte, för det är utanför ens kontroll vad hen i fråga gör. Snokandet blir en falsk trygghet som kanske lindrar för stunden men i längden skapar oändligt mycket mer problem.

Angående din partner så kan jag säga att jag tycker att han beter sig illa. Jag har själv tagit mig ur svartsjuketräsket med tidigare partner men det hade aldrig gått om han hade betett sig som din gjort. Man kan fela, herregud jag är inte den som gjort alla rätt i livet direkt, men att vara så ovillig att se hur det här har skadat din tillit är i min värld märkligt. Om jag själv hade blivit kär i någon annan men valt att stanna med min partner, och han visste det, hade jag aldrig någonsin ens försökt få dem att bli vänner. På ett rationellt plan så visst, det kanske makes sense, men har nån form av emotionell intelligens så förstår man att det knappast är något att ens be sin partner om. Inte om partnern reagerat och mått som du gjort i alla fall.

Slutligen: Jag kan inte säga ett ord om vad du ska göra med din kille. Jag personligen hade lämnat honom, jag hade nog inte kunnat gå vidare ur allt snokande och svartsjuka och skit och hade nog inte varit villig att "arbeta fram" nån form av fungerande relation. För din egen skull tycker jag att du ska gå i terapi - så du kan jobba på din självkänsla, att våga ta plats, att vara tryggare i dig själv.

Ta hand om dig nu och stor kram från mig!
 
Det här är svar på Niphredils inlägg ( blev nåt tokigt när jag skulle svara)
Tja.. Du har ju helt rätt.. Samtidigt har allt det här rullat på i en så rasande fart att det är svårt att sortera i alla känslor och intryck. Det här är helt nytt för mig - känslan av osäkerhet och styng av svartsjuka. I mitt tidigare, 15-åriga förhållande, fanns aldrig en enda känsla av svartsjuka eller oro, trots att han var hovslagare och for runt till hela bygdens kvinnor... Jag har alltid resonerat "att vill man inte ha mig så är man inte värd mig". Det var helt andra orsaker som gjorde att jag lämnade den relationen. Mina vänner sa alltid att jag nog egentligen inte hade några äkta känslor för honom eftersom jag inte brydde mig om skojflirtande till höger och vänster...

Det här är därför så märkligt att jag känner så här nu... Fast det kanske är så enkelt att jag faktiskt tror att jag har träffat den klyschiga "mannen i mitt liv" och inte för allt smör i Småland vill förlora honom - inte vet jag. Eller så har jag blivit helt tokig och tappat alla hjärnceller. Terapin kanske kan ge mig svar. Jag skrev mitt inlägg efter en natt med hemskt lite sömn och mycket grubblerier - just nu mår jag lite bättre.
 
Det här är svar på Niphredils inlägg ( blev nåt tokigt när jag skulle svara)
Tja.. Du har ju helt rätt.. Samtidigt har allt det här rullat på i en så rasande fart att det är svårt att sortera i alla känslor och intryck. Det här är helt nytt för mig - känslan av osäkerhet och styng av svartsjuka. I mitt tidigare, 15-åriga förhållande, fanns aldrig en enda känsla av svartsjuka eller oro, trots att han var hovslagare och for runt till hela bygdens kvinnor... Jag har alltid resonerat "att vill man inte ha mig så är man inte värd mig". Det var helt andra orsaker som gjorde att jag lämnade den relationen. Mina vänner sa alltid att jag nog egentligen inte hade några äkta känslor för honom eftersom jag inte brydde mig om skojflirtande till höger och vänster...

Det här är därför så märkligt att jag känner så här nu... Fast det kanske är så enkelt att jag faktiskt tror att jag har träffat den klyschiga "mannen i mitt liv" och inte för allt smör i Småland vill förlora honom - inte vet jag. Eller så har jag blivit helt tokig och tappat alla hjärnceller. Terapin kanske kan ge mig svar. Jag skrev mitt inlägg efter en natt med hemskt lite sömn och mycket grubblerier - just nu mår jag lite bättre.
Jag funderar på om styrkan på svartsjuka kan vara olika beroende på vilken kille man är med. Att det inte handlar om hur mycket känslor man har utan hur trygg man känner sig med personen. Det påverkas om hur han väljer att uttrycka sig.

Jag kunde vara svartsjuk med min första pojkvän. Nu trodde jag aldrig att han skulle vara otrogen men det svartsjuka uppkom över saker han sa. Till ex vi kunde prata i telefon när han helt plötsligt berättade att han såg en tjej med en snygg rumpa. Eller att han berättade att han var avundsjuk på killar som fick ligga med många olika tjejer. Det var saker jag inte mådde bra av att höra.

Med andra killar senare där jag haft starkare känslor har jag inte alls varit svartsjuk. Visst jag kan ha blivit mognare och starkare i mig själv men jag tror det mycket kan ligga i killen iallafall när det gäller mig. Men visst kan man vara svartsjuk person utan att det beror på killen också. Så jag säger inte att det enbart är partners fel att man är svartsjuk.

Jag tycker du ska fundera på om du verkligen mår bra av att vara med nuvarande. Men skönt att det känns bättre nu :)
 
Jag vill bara kommentera vad gäller svartsjuka. Det är inte ett bevis på hur mycket/lite man älskar någon. Det är ens egen osäkerhet som spökar.

Jag älskar min särbo väldigt mycket men är inte ett dugg svartsjuk (och då är han väldigt flörtig av sig, precis som jag). Däremot är jag helt trygg i mina känslor för honom och hans känslor för mig. Det kan givetvis förändras men så ser det ut idag.
 
Fast det kanske är så enkelt att jag faktiskt tror att jag har träffat den klyschiga "mannen i mitt liv" och inte för allt smör i Småland vill förlora honom - inte vet jag.
Jag tror mest att det handlar om osäkerhet bara, vilket kan bero på många olika saker. En själv, ens partners shitty beteende etc etc.
 
Visst, man är alltid mitt i någon situation. Men inte alltid mitt i en relation som är i kaos. Jag tror verkligen inte heller det här är något nytt problem för TS (hon skriver ju även själv om gamla erfarenheter), men jag förstår inte riktigt hur det skulle göra något enklare (om det är så du menar)? Snarare tvärt om, befästa tanke- och beteendemönster är väl svårare att ändra än nya?

Jag tycker det verkar väldigt mycket svårare att leva i en krisande relation samtidigt som jag jobbar på mig själv på det sättet. För mig är beteendeförändringar svåra och kräver en hel del jobb, och de är lättast att komma åt om jag tar en bit i taget. Att sätta mig mitt i ett trasselnystan och försöka reda känns för mig hopplöst.
Nej, jag tror inte alls att det är lättare att ändra på befästa mönster, så klart. Men om det är ett befäst mönster, så är det ju i högre grad fråga om att vara mitt i just den situationen, där man brukar hamna.

Alltså, jag har ingen aning om hur TS bör göra. Jag tycker bara att tanken att man måste vara på ett visst sätt, eller ha nått vissa insikter och vara stabil i vissa avseenden för att kunna ha ett förhållande är så himla märklig. Man skulle för min del lika gärna kunna säga att exakt samma egenskaper krävs för att man ska kunna leva ensam. Det är hugget som stucket, tycker jag, vilket av de två som skulle vara mest krävande. Jag tänker att det helt enkelt är livet som är krävande och det kan man ändå inte sätta på paus.
 
Det här är svar på Niphredils inlägg ( blev nåt tokigt när jag skulle svara)
Tja.. Du har ju helt rätt.. Samtidigt har allt det här rullat på i en så rasande fart att det är svårt att sortera i alla känslor och intryck. Det här är helt nytt för mig - känslan av osäkerhet och styng av svartsjuka. I mitt tidigare, 15-åriga förhållande, fanns aldrig en enda känsla av svartsjuka eller oro, trots att han var hovslagare och for runt till hela bygdens kvinnor... Jag har alltid resonerat "att vill man inte ha mig så är man inte värd mig". Det var helt andra orsaker som gjorde att jag lämnade den relationen. Mina vänner sa alltid att jag nog egentligen inte hade några äkta känslor för honom eftersom jag inte brydde mig om skojflirtande till höger och vänster...

Det här är därför så märkligt att jag känner så här nu... Fast det kanske är så enkelt att jag faktiskt tror att jag har träffat den klyschiga "mannen i mitt liv" och inte för allt smör i Småland vill förlora honom - inte vet jag. Eller så har jag blivit helt tokig och tappat alla hjärnceller. Terapin kanske kan ge mig svar. Jag skrev mitt inlägg efter en natt med hemskt lite sömn och mycket grubblerier - just nu mår jag lite bättre.
Jag tror att olika personer triggar olika känslor (svaga punkter) hos en person.
Det tror jag är förklaringen till att det inte alls var samma med din hovis du var tillsammans med.
Den här mannen gör det, men kanske inte någon annan gör det alls.
Det är inte svårt att förstå att han triggar det hos dig. Det är ju uppenbart och ganska provocerande, kan jag tycka.
Han verkar inte särskilt hänsynsfull när gäller dina behov.
Jag tycker han behandlar dig väldigt respektlöst. Dessutom projicerar han allt på dig.
Det är också väldigt lätt att tappa bort sig själv i en relation om man inte riktigt vet vem man är eller vad man vill. Får lite det intrycket av dig, men jag kan förståtts ha fel.

Det är inte särskilt vanligt förekommande att man umgås obehindrat med sin ex/partner och andra partners. Jag tycker hans förslag är hutlöst med tanke på att du inte vill det
Men, jag har faktiskt en väninna som gör det. :p
Alla hennes tre ex kommer alldeles utmärkt överens och dom brukar umgås hela bunten.
Men som sagt, jag tror det är väldigt ovanligt och inte alls läge som det är nu. Dessutom har det gått lång tid för dom, många år.

Vissa människor passar inte ihop helt enkel.
Jag har bevittnat 50 års äktenskap hos mina föräldrar som var både dysfunktionella på sitt sätt och rätt vidriga tillsammans.
Dom tog verkligen fram det värsta hos varandra och var inte särskilt trevliga att umgås med eller trevliga mot sina barnbarn ( mina och syrrans).
Förra året skilde de sig, 70 år gamla.
Pappa hade träffat en ny som uppenbarligen har ett mycket gott inflytande på min pappa. Han är som en ny person och hans sambo är bara :love:
Mamma har också blivit trevligare. Hon inser att hon måste och det har blivit bra det också.

Så, vad jag vill säga är att ni kanske inte passar ihop.
Du kanske behöver en mer stabil och "tråkig" partner och framförallt någon som uppskattar din lojalitet.
Tre år förhållande utan barn är ingen tid i din ålder. Det finns någon där för dig.
Kram! :heart
 

Liknande trådar

S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 162
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 077
Senast: Whoever
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 070
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp