Bukefalos 28 år!

Suuuck... Stööön... Diagram någon?

JohannaB

Trådstartare
Finns det någon här som är vän med Excel då det gäller att rita diagram?

Jag behöver rita ett linjediagram (eller ett punkt diagram där punkterna är förbunda med linjer) med TVÅ Y-axlar och en gemensam X-axel.

Tyvärr verkar inte Excel och jag vara kompatibla överhuvudtaget och hur bra jag än ställer frågor till Hjälp funktionen så verkar den missförstå mig! :mad:

Finns det NÅGON vänlig själ som vet hur man gör?

:confused:
 
Det här är lite off-topic; men går det att ha flera y-axlar i ett diagram? :confused:
 
Flera Y-axlar är väl fel uttryck egentligen...

Om du tänker dig en gemensam X-axel och att den positiva Y-axeln visar en funktion (i detta fall ml tillsatt bas) och den negativa Y-axeln något annat (ml tillsatt syra) så blir det rätt....

På något vänsters vis borde det gå att få till?
Det visas ju OFTA sådana diagram i böcker?

:confused:
 
Kan du inte bara göra två diagram med likadana X-axlar vid varandra? (Det enda diagrammet med nedåtgående Y axel och det andra med uppåtgående)
 
Aha. Då förstår jag nog vad du menar. Sådana har jag utsatts för i skolan när vi har titrerat syra/bas. :smirk:

Själv har jag dock alltid ritat för hand så jag kan inte hjälpa dig med ditt problem. :crazy:
 
Så du har läst kemi?
Jag läser till receptarie och brottas just nu med farmaceutisk kemi I och är just nu inne i en tuuung period... Typiskt nog ska muntliga redovisningar och labbar in precis då man känner sig som mest stressad! :devil:

Jo man kan väl klippa ihop två diagram så de får sin gemensamma X-axel men det blir ju inte riktigt bra...

Jag får väl ta till papper och penna om jag inte kommer på hur jag ska göra!
 
WOW! Fler farmaceuter i faggorna!

Till saken. Skulle du inte kunna lägga in negativa x-värden på antingen syra eller bas, vilken du nu vill ha neråt? Borde ju hamna neråt då.

Buffert: Ta två lösningar med båda formerna, skvimp upp lite av den ena i en bägare, sätt i en pH-elektrod, töm i av den andra tills pH är rätt... Ungefär. Var trots allt ett tag sedan jag läste det där.

/Ida
 
Om du går in på Avancerat när du väljer så finns det just 2 y-axlar (med olika värden) och en gemensam x-axel.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Någon som är haj på excel? Jag sitter och bråkar med mina diagram... Utgångspunkten är att jag har data från ett mätinstrument som har...
Svar
5
· Visningar
743
Senast: zassoo
·
Hästmänniskan Behöver andras syn på det hela för just nu sliter jag bara håret över hur jag kan känna så här... Det har väl varit i nån månad nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 629
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp