Varför håller jag på med hästar?? Hjälp

Eme_liie

Trådstartare
Behöver andras syn på det hela för just nu sliter jag bara håret över hur jag kan känna så här...

Det har väl varit i nån månad nu att jag känner varför har jag häst?? Men samtidigt känner jag att det inte är själva hästeriet som är jobbigt men det blir ju jobbigt på grund av att annat i hästväg är jobbigt..

Så här ser det ut nu:
Äger två hästar en svensk varmblodig travare 19 år, han är allt för mig vi har gått igenom så otroligt mkt och det var på honom jag lärde mig att rida häst å inte åka häst.. Han följer mig vart jag än skulle gå och jag gör det samma. Står på stall (stall x). En 1 åring svenskt varmblod, står på lösdrift på ett super ställe (stall y) dock ligger det ca 40 minuter bort. Men dom sköter allt så behöver inte åka dit överhuvudtaget..

Så jag betalar för två hästar men "har" bara en eftersom att det bara är den äldre jag verkligen tar hand om.

Men nu börjar det liksom äta inom mig att varför har jag häst? Men det hela försvinner så fort jag ser honom i hagen då är allt guld och gröna skogar.. Men det känns som om att det är för mkt som bara går åt skogen och jag ligger +-0 varje månad i pengar dock inte den stora frågan då jag ändå inte har annat att göra för dom pengarna. Det börjar bli så illa att jag känner att det kanske är dax att ge upp hästarna, men jag vill ändå inte eftersom att jag vet hur Dåligt jag mår utan dom. Sälja 19 åringen känns som en omöjlig uppgift, Vem köper en 19 årig x-travare (dock bra utbildad) Känns bara fel? lämna ut på foder? nej tack har gjort det och gör inte om det.. Avliva? Det kommer jag ångra så fort skottet är gjort.. Men tror ni att det kanske skulle hjälpa att byta stall för att jag ska må bättre, dock finns det inga lika bra stall som det här även eftersom att han får vara ute 13 timmar och i en stor hage, alltså ingen lerhage utan det är gräs i den året runt, alltså tillräckligt stor.. Men det här är det enda + för som det är nu.. här kommer -
  • Får åka till stallet 3 ggr per dag
  • Får fixa allt material själv, alltså spån, hö m.m.
  • Finns en uteridbana (dock utan belysning ibland)
  • Otroligt dåligt med ridvägar.. överallt sitter det ridförbud
  • Gubben är svårlastad så finns ingen möjlighet att åka till ridhus 2 ggr i veckan. ridhus behöver vara inom ridavstånd
  • Ingen i samhället håller igång hästarna som jag gör. alltså rider jag alltid själv
  • Ingen i min egen ålder.. skilljer runt 20 år
  • Det är aldrig lugnt mellan oss personer i stallet. finns trådar om det
  • Pga mina åsikter så blir det lätt bråk (åsikter som att jag tycker att en häst mår bra av att gå 6 dagar i veckan och inte 1 gång varannan vecka.

Finns säkert mkt mer men det jag kommer på för tillfället.. Det är allt det där som gör att jag får upp frågan varför håller jag på med hästar?.

Så funderar nu på kan det kanske hjälpa om jag byter stall får komma ifrån det små synta samhället. Men då vet jag oxå att jag kommer att få välja bort 13 timmar ute i stor hage. Fast så kanske jag ska säga att han har stått i "värre" stall med mindre utevistelse och mindre hagar utan att ha dött av det.. Men mitt samvete vill inte riktigt släppa det men min själ mår inte bra av hur vi har det nu..

Väntar just nu på ett svar från stall y om dom har platser kvar men det kommer innebära bilfärd på lite över 1 timme, är det värt det? men finns ridhus super ridvägar och om jag har fattat det hela rätt så mockar dom och sköter det hela så jag behöver bara åka dit för att rida inte tänka på fodret, strö m.m. Och jag kan ta min dag i veckan med den lilla när jag ändå fixar med min gammel gubbe.

Ska även leta om det finns något närmre men vet att det inte finns något stall härom kring som har hästarna ute så länge så utevistelsen kommer jag inte ifrån..

Hoppas ni orkade läsa igenom det hela det är säkert jätte rörigt så fråga om det är något som är oklart.. Sen ska jag egentligen inte lägga in trådar mitt i natten då jag tänker mindre klart men behöver skriva av mig och som sagt få någon annans syn på det hela..
 
Sv: Varför håller jag på med hästar?? Hjälp

Jag har inget långt svar att ge, men jag kan säga att jag skulle också tröttna om jag skulle ut till 3 gånger om dagen. Det tror jag verkligen vem som helst skulle göra. Jag känner igen det där med ålder som skiljer men har haft turen att komma till stall där ålder spelat mindre roll iaf. 1 timme i vardera riktning som jag tolkar är visserligen viss tid att åka varje dag och visst stjäl det tid från livet. Har själv gjort det, men hade lätt kunna fortsätta med det om det hade gällt ett bra stall, för oss var det inte rätt och vi flyttade till ett närmare. Men hur går det upp emot att åka ut så många gånger på en och samma dag i tid?
 
Senast ändrad:
Sv: Varför håller jag på med hästar?? Hjälp

ca lite mer än 1 timme fram och tillbaka till det nya stallet. Mitt nuvarande stall ligger ca 7 minuter enkelväg med bil men som sagt åker 3 ggr per dag. Första gången jag åker ut så är det alltså 7 min + mockning, ridning, minst 2 timmar + 7 min hem. 20:00. 7 min dit, ta in är där ca:20-30 minuter, 7 minuter hem. 22:00 7 min dit, fodrar tar mellan 15-30 min beror på hur gosig han är å hur han har ställt till. 7 min hem.. På helgen är det oxå en gång till på morgonen men det blir max 3 ggr i månaden. Men då är det oxå 7 min dit, släppa ut tar ca 45 min. 7 min hem.

Har även någonstans fått för mig att det dra mer soppa att åka korta sträckor.

Brukar inte ha problem med åldern men eftersom att det blir så mkt bråk hela tiden så blir ju jag den där snorungen som tror att jag är något.. Finns även polisanmälan från min sida. Det jag kan känna är det eftersom att jag inte umgås med jämnåriga på fritiden utan då även där umgås med vuxna kanske det skulle vara kul att ha någon jämnårig i stallet.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför håller jag på med hästar?? Hjälp

Glömde även skriva i första inlägget på minus att

Jag inte får vara i stallet när jag vill. Utan det måste ske på vissa tider.. Och ridningen försvåras eller allt försvåras..
 
Sv: Varför håller jag på med hästar?? Hjälp

Kära nån.. För mig ser det glasklart ut varför du ledsnar på att åka till stallet. Byt stall! Det måste vara värt det som jag ser det. Tänk all den tid som går åt att fixa "runtomkring"saker nu, den kan du istället lägga ner på att umgås med din häst. Kanske kan längre utevistelse ordnas med små enkla medel? Alternativet kan ju vara att åka dit lagom till intag och ta ut din häst för motion då och på så vis förlänga dagarna ute. Det är ju superviktigt att man har en, övervägande, positiv upplevelse av att vara i stallet.

// Jimma som saknar alla gamla stallkompisar.
 
Sv: Varför håller jag på med hästar?? Hjälp

Jag har inte heller ett "färdigt" svar att ge dig, för jag har inga som helst erfarenheter av det du beskriver.( vi har eget stall på gården å har alltid haft hästarna hemma) men generellt så kan jag säga att om man behöver fråga sig VARFÖR finns det nått som är galet...

Det kan ju bero på din stall och rid-situation men det är något du måste bena ut... du behöver ställa dig vid sidan och analysera NÄR, VAD och HUR...först då kan du se vad du måste göra....

Förstår man VARFÖR man känner/gör/upplever som man gör kan man förändra...

Kramar iaf från mig i Norr
 
Sv: Varför håller jag på med hästar?? Hjälp

Jag hade bytt stall om jag var du. Det är nog viktigare att du har hästen på ett ställe där du trivs än att hästen har en bättre hage. Om du inte orkar med det så blir det ju inte bra ändå. Nu har jag bara haft egen häst här hemma men tror ändå att jag kan sätta mig in i din situation.

Byt till ett stall där det räcker att du åker en gång om dagen och kan göra det som är kul med hästen. Sedan kan de kanske vara dumt att ha båda hästarna kvar? Om du bara har den ena kvar så kan du ju betala mer för den platsen och slipper dessutom känna dig stressad av att hinna med båda hästarna.

Sedan måste man inte hålla på med hästar i hela sitt liv man kan ju göra uppehåll ett tag för att sedan börja igen.
 
Sv: Varför håller jag på med hästar?? Hjälp

Jag har i flera år haft enkel resa till hästarna på 30 minuter. Det är faktiskt helt OK. Ett tips är att låna några böcker på cd så flyter tiden snabbt som tusan.

Om jag var i ditt ställe skulle jag helt klart välja det bättre stallet som låg en bit bort. Då åker du till hästen en gång per dag och sen är du klar och behöver inte tänka mer på stallet. Om du dessutom inte behöver mocka så "kvittar" du ju mock-tiden mot bil-åkar-tiden.
Sen är det inte bara tiden det tar att åka till stallet som räknas som restid, tänk hur l¨ång tid det tar att göra i ordning sig och bilen innan avfärd, helst i vinter när det blir isskrapning etc.
Du åker en sträcka på 7 minuter 6 ggr/dag. Det blir enkelt räknat 42 minuter. Alltså kommer du få ungefär 18 minuter extra i bilen varje dag, men som sagt, om någon mockar åt dig så blir det ju nästan kvittat.

Ridhus och att inte bry sig om att skaffa fram foder och strö är guld värt! Jag skulle verkligen byta!

Nu har du inte skrivit om utevistelsen på nya stället, men jag har fått uppfattningen av att det är mindre tid än där du står nu. Jag tror att hästen inte bryr sig vidare värst mycket om det blir några färre timmar ute. Men däremot tror jag att han kommer märka av att matte blir gladare och mår bättre :)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför håller jag på med hästar?? Hjälp

Jag har inget riktigt svar på din fråga, däremot vill jag göra klart för dig att du ialla fall inte är ensam om att känna så. Jag står också i ett stall där jag behöver göra allt själv, förutom kvällsfodring. Jag är oftast i stallet två gånger om dagen, men för övrigt trivs jag i stallet och tycker det är supertrevligt att faktiskt göra rent min egna hästs box, hänga upp vattenhinkarna osv.

Det har gått i perioder, då jag tröttnat & vill flytta till ett annat stall. Men över lag mår jag inte bra eftersom det varit alldeles för mycket under en period. Håller på att utbilda mig till svetsare (ohja, det tar energi) & samtidigt har jag häst på heltid. Jag är glad om jag hinner göra något annat alls, som att laga mat. ;) Men jag härdar ut, för jag har varit utan häst och vet att jag mår desto sämre då. Man blir mättad, så är det nog med allt. Tur att vi har våra fyrbenta :)
 
Sv: Varför håller jag på med hästar?? Hjälp

Jag förstår också varför du tröttnat, i det stallet hade jag aldrig orkat stå i.
13 timmar utevistelse är nog inte omöjligt att ordna :)

Leta nytt stall och känn lugnet. 30 min i bil är helt okej, det kan behövas ifall man bor i stan och vill ut på landet.
 
Sv: Varför håller jag på med hästar?? Hjälp

Titta runt efter nytt stall, det skadar ju inte att leta om det finns något som är bättre. Sen tror jag att många kan få lite höst-depp också. Försök ta dig igenom hösten och vintern och se vad du känner till sommaren! Det är ju alltid jobbigare med hästeriet på höst och vinter.

Men först och främst hade jag tittat runt efter nytt stall. Jag tror absolut inte att det är omöjligt att hitta ett stall med mycket utevistelse, men samtidigt kan man ju inte få allt tyvärr. Man får kompromissa, det kanske är mindre utevistelse, men bättre ridvägar och ridbana tex som kompenserar upp det hela?

Lycka till!
 
Sv: Varför håller jag på med hästar?? Hjälp

Vilket svårt beslut du har framför dig. Som jag tolkar dig så ser jag det som ohållbart att vara kvar i det stallet du är i nu. Ditt dilemma med hästens utetider förstår jag mkt väl. Jag har själv haft egen gård under flera år, men ska nu tyvärr flytta. Här jag bor är det många som vill att hästarna ska gå ute endast några timmar per dag, endel vill dessutom att hästarna ska gå 1 o en i hagen. Så det kan vara jättesvårt att hitta stallplats, jag vet. Det viktigaste för mig när jag väljer stallplats är att hästen ska få det bra. Mycket ute tid, flock och rejält med hösilage/hö är prio ett. Efter det kommer bra ridvägar och ridbana/paddock. Jag är själaglad att jag nu har hittat ett stall där hästarna går ute 6.30-19.30, det är mindre utetid än hemma men det enda inom acceptabel nivå för mig häromkring. Hon går i flock och har fri tillgång på hösilage. Däremot blev det varken paddock eller ridhus, men ändå OK ridvägar.

Det verkar som vi är ganska lika med tanke på det dåliga samvetet med det här med lite utevistelse. Tänk igenom vilket som är viktigast för dig, och leta stall efter de premisserna. Kanske kan du göra som föreslagits ovan, ha hästen i stallet med lite utetid och se till att hantera hästen efter insläpp varje dag?! Så har jag fått göra under en period för många år sedan. Hästarna i det stallet gick in kl 16. Det innebar att jag gjorde stallet efter kl 16 varje dag, för att hästen skulle slippa stå still i boxen i 15-16 timmar vilket verkligen inte är ok i min värld.

Lycka till med stalletandet!
 
Sv: Varför håller jag på med hästar?? Hjälp

Går det inte att ha båda hästarna på "superstället"? Antar att det finns en hake för det är ju annars den givna lösningen (?)
Jag tror att mycket ändras om du har folk i din egen ålder omkring dig. Allt blir så mycket roligare då.
 
Sv: Varför håller jag på med hästar?? Hjälp

Tack för svar och att jag ser att jag inte är helt ute och cyklar i min tankar..

Ska försöka svar på frågorna som kommit:

Helt klart kan man lägga upp det på det sättet att jag åker dit efter intag för att få mindre tid i boxen. Är ju tyvärr inte många stall häromkring som tar ut 7-19 utan dom kommer oftast ut vid 8 och så är det lite olika men senast 18 om jag har fattat det hela rätt men det är olika från stall till stall.

Cizma: Det känns som om det är allt åkande och den dåliga stämmingen i stallet som förstör humöret. Finns ju alltid tankar, ny ska det fixasspån, ny ska jag fixa hö m.m så jag blir ju aldrig helt ledig. Sen efter att ha varit på större anläggning med 6 ridhus, galoppbana och 4 utebanor så vet jag hur det på verkar mitt tränings sätt. Var igång och red mer seriöst under den perioden, medans idag har jag en enda ridväg att rida på och håller jag igång så är vi runt den på 35 minuter. Ridbanorna finns men som sagt lyset funkar inte alltid och då får man glömma att rida där. Så det känns som om det är dom här stora problem som gör att det blir jobbigt. Men svårt att veta när man är så själv att granska det hela. Så det känns lite som att flytta och se om det hela blir bättre.

Forest: 1 åringen behöver jag inte göra något med så där känner jag att tiden inte är något problem, men att ha hästarna på samma ställe skulle ge mig mer inblick i hur hennes träning går. Har räknat stor hästen stallhyra och den ligger på samma pris på dom andra stallen och finns även dom stallen som kostar lika mkt där även mockningen ingår.
Uppehåll vet jag inte hur jag ska lösa för som sagt den ena är för gammal för att lämna vidare. Och den lilla har jag av den anledningen att om gubben går bort har jag något som hjälper mig, den dagen han går bort kommer jag själv gå under tyvärr. Gjorde ett uppehåll på ett år (höll fortfarande på med hästar men bara ridskole aktigt) och har aldrig mått så dåligt.

DarkInNight: Har inte fått tag på dom ägarna under dagen men om jag inte är helt ute å simmar så kommer hästarna ut vid 8 och sen in vid 17 lite senare på sommaren.

Censur: Låter lite som hos mig även om jag inte pluggar och jobbar inte fulltid. Att vara i stallet trivs jag absolut med men det är just dom här små sakerna runt omkring som gör att jag funderar på varför häst? stått i det här stallet i lite mer än 2 år nu.

Lina123: Det är något jag ska ha i åtanke även om jag tycker det är så svårt att stoppa in honom i en mindre hage med mindre tid.

Zeus: Har samma här att 15-16 timmar i boxen är inte ok för mig speciellt nu när han blir till åren. Men hade helt förträngt att jag faktiskt kan fixa honom då när dom kommer in vilket blir ca 2 timmar för mig.. Så får väl ha en "regel" om att det blir tidigast 16 om dom går ut 7 och tidigast 17 om dom går ut 8. Även om 12 timmar är mkt så kanske jag får sträcka mig så långt för att komma ifrån mitt nuvarande stall.. Sen kan jag ju alltid hålla ögonen öppna och så om jag har tur så dycker det där drömstallet upp.

Ponnytant: Väntar på svar därifrån om det finns platser kvar vet inte om det är så att jag har sån otur att det är fullt. Haken blir den att jag får resetid på lite mer än 1 timme varje dag. Och att hagtiden är mindre runt 4 timmar mindre. Men plus är ju att det finns bra ridvägar, ridhus med möjlighet att träna, han hamnar på samma ställe som unghästen, Det är även en rätt stor anläggning så att träffa och umgås med folk i min ålder blir inte svårt.. Har även jag känslan av att det spelar in att jag känner som jag gör att jag inte har någon runt min ålder.

Tackar igen för svar och pepp, letar just nu för fullt efter ny stallplats. Och ska iväg imorgon och titta på den första.
 
Sv: Varför håller jag på med hästar?? Hjälp

Tack :) Det var en helt okej plats så blir väl å bestämma när jag ska flytta nu bara men ska kolla några till innan det är helt bestämmt
 
Sv: Varför håller jag på med hästar?? Hjälp

Va? Får du inte vara i stallet när du vill?
 
Sv: Varför håller jag på med hästar?? Hjälp

Får får jag men jag får inte borsta min häst, mocka eller sopa efter ett vist klockslag.. Sopa kan jag förstå att man vill undvika när hästarna kommit in.. Så jag får ju vara där men kan ju inte göra vad jag vill när jag vill.
 
Sv: Varför håller jag på med hästar?? Hjälp

Funderar lite vidare på det här med att ställa båda i unghästens stall... Hur många inackorderade är det där? Bor det någon på gården? Det brukar inte vara omöjligt att betala någon en slant för att ta just dina hästar lite senare, om de kan gå tillsammans vill säga. För i så fall löser sig ju i alla fall frågan om utevistelsetiden. Jag är inne lite på DarkInNights tanke om att du ändå kommer att tjäna ihop tiden om du bara behöver åka en gång om dagen en timme, och dessutom slipper mocka. Om inte annat så kommer du att få mycket mer energi av att slippa det gamla stallet, och då känns det nog värt det. Jag hade 1,5 timme kommunalt enkel väg ut till stallet länge, och det är faktiskt inte så jobbigt som det låter. :) Lycka till!
 
Sv: Varför håller jag på med hästar?? Hjälp

kl

För den som är intresserad tänkte jag uppdatera hur det gått. :)

Fick reda på att stallet där min unghäst står var bara att glömma. 2800+moms skulle bli lite väl saftigt för min plånbok.. Höll på att ge upp ett tag då många av stallen inte hade fungerat alls och så i veckan dagen efter att jag tänkte det kommer inte att gå i vinter så ringde en tjej som tagit mitt nummer efter att hennes stallplats blivit uppbokad. Hon som skulle ha boxen skulle inte ha den mer så hon undra om jag fortfarande var intresserad. Hon lät super på telefon och var där och tittade idag :love: nybyggt fint stall med bra hagar, granne med ridhus och det finns super bra ridvägar. På 8 minuter tar jag mig till mitt gammla stall om jag cyklar som en idiot, 7 minuter tog det att cykla till nya stallet och då cykla jag inte speciellt fort. Det enda som är lite synd är att det blir typ 2 timmar mindre ute i hagen och så måste han ha täcke över natten då hon inte byter täcke, torv är ingen favorit hos mig heller men hon jobbade på att hon skulle kunna ändra till spån.. Men det borde vi överleva. Känns väldigt bra det här ändå.

Tackar igen för tips och pepp :D
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 474
Senast: Linda_A
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 042
Senast: Smurfoff
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 471
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 290
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp