Varför håller jag på med hästar?? Hjälp

Sv: Varför håller jag på med hästar?? Hjälp

Hoppas verkligen att du och hästen kommer trivas bättre i nya stallet :)
 
Sv: Varför håller jag på med hästar?? Hjälp

Låter som om du skulle behöva reda upp ett och annat om du väljer att vara kvar där du är nu. Mina förslag är:


Går det att försöka komma överens med de andra i stallet? Sätta upp gemensamma regler? Prata igenom olika åsikter och försöka komma ram till något som ni alla kan vara överens om. Ta eventuellt hjälp av en medlare utifrån och slut fred!

Kom ihåg att alla i stallet bör respektera varandras åsikter. Alla måste få sköta och rida sin häst som de vill, så länge hästen inte far direkt illa av behandlingen!

Stallets ägare är i första hand ansvarig för vilka regler som gäller.

Se om det går att ordna rullande schema när det gäller utsläpp och fodring. Alla i stallet har en dag där de släpper ut och fodrar alla hästarna. Den som har på morgonen är befriad från kvällen! Varje hästägare ansvarar dock för att det är mockat och att foder är iordninggjort. Diskutera också hur man smidigast ordnar med täckbyten och lindor.

Ha stallmöten med jämna mellanrum och stäm av hur allt fungerar. Passa samtidigt på att ha lite mysigt tillsammans. Fixa fika och snacka. Lär känna varandra.


Hoppas mina tips hjälpte. Stallmiljöer är alltid svåra att umgås i.
 
Sv: Varför håller jag på med hästar?? Hjälp

Nu har jag ju hittat ett stall som jag tror kommer att bli super.

Det som var att det gick INTE att försöka komma överens med dom två andra. Jag har försökt på hundra olika sätta, jag kunde ta in deras hästar m.m. Min mamma var där och pratade med dom funkade inte det heller.. Stallägaren VILL INTE ha något med stallet att göra han släpper ut alla vardagar sen vill han inte veta av stallet mer vad vi gör och inte har inte han något med att göra.

Jag struntar full ständigt i hur dom sköter sina hästar tar dom ut hovslagaren 1 gång i halvåret är det deras problem inte mitt.. Det som blev var ju att deras egen satta regler gick ut över mig och min häst och jag kunde/kan inte ta hand om honom på det sättet jag vill.. Kommer jag senare till stallet får jag inte borsta av honom som är ett sätt för mig att se att allt är bra med honom..

Alla sköter sitt det finns inget att samarbeta med och dom vill inte samarbeta. Därav får jag åka och ta in min häst varje dag. Dom vill inte och ger inte sina hästar kvällsfoder. Jag VILL INTE ge min häst sitt kvällsfoder kl 18 därav får jag sitta och åka upp varje kväll för att ge honom kvällsfodret.

Men nu ska jag ju flytta så mina problem löser sig. Men jag hade och göra med personer som inte vill umgås eller ha stallmöten, dom ansåg att regelerna satte dom och följde man inte dom vart man hotad. Jag har till och med pratat med polisen pga saker som blev för att jag ville borsta av min häst.

Kan även skriva citat från stallägaren när jag kom och sa att jag skulle flytta ifrån stallet för att jag inte gick ihop med x och y. stallägaren svarar: Ne vem går ihop med x och y. Det är bara x och y som funkar med x och y.. Så det är inte bara jag som haft problem och jag har verkligen försökt att vrida och vända på mig för att det ska ha gått att lösa men utan framsteg. Och jag är inte heller den enda som flyttar ifrån det här stallet pga x och y.

Men tackar för tipsen :) det är så tråkigt att det ska bli såhär med vissa folk
 
Senast ändrad:
Sv: Varför håller jag på med hästar?? Hjälp

Hoppas ni får det super i nya stallet. Tycker det låter som ett trevligt ett..
Skulle inte ha något emot 7min cykeltur om vi säger så ;):D
 
Sv: Varför håller jag på med hästar?? Hjälp

Byt stall! Jag har varit i en liknande situation alldeles nyligen, till slut var jag nästan rädd för att åka till stallet bara för att en person där motarbetade mig, mobbades, pratade skit bakom min rygg, stal mina saker och eldade upp mitt hö. Jag älskar mina hästar över allt annat på jorden, men till slut var det nästan övermänskligt att stå ut med att vara i stallet.

Nu bytte jag stall, trots att kostnaderna är det dubbla på det nya stället är det så mycket värt det. Jag har utsläppet för alla hästarna (mina två + sex andra) en dag varje helg, i övrigt har jag inte en enda tidig morgon. Mocka och ta in gör alla själva. Boxarna är stora, stallet är ljust och fräscht, hagarna är underbara, hästarna är ute minst 13 timmar varje dag (mot ca. 8 i det förra stallet), det finns två paddockar varav en med lyse, uppvärmd sadelkammare, separat rum att torka och förvara täcken i, rinnande vatten, spolspilta, bra ridvägar, sällskap och framför allt, både människorna och hästarna är trevliga. Stor skillnad mot det förra stället där jag alltid fick rida ensam, vägarna var urdåliga, det fanns ingen paddock på gården och jag var tvungen att åka dit minst 4 gånger varje dag, 13 km enkel resa.

Trivs man inte i stallet, svalnar till slut det allra mest brinnande hästintresse.
 
Sv: Varför håller jag på med hästar?? Hjälp

Byt stall. Stå inte kvar i ett sådant där stallägaren inte bryr sig och där det är allmänt tjaffs hela tiden, inte värt det. Eller hur?

Skriv en lista på fördelar å nackdelar. Vad är värt mest för dig och dina hästar?
 
Sv: Varför håller jag på med hästar?? Hjälp

Skönt! Och du, när du boat in dig lite kanske du kan försöka rucka på dom och prata om hur viktigt det är för hästarna att vara ute mkt, och kanske kan du få dom med dig på längre utedagar?!?
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 959
Senast: Linda_A
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 745
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
586
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp