Svänga på dygnet

vinkelina

Trådstartare
jag jobbar heltid mån-fredag 7-15.
För att bli klar med skolan måste jag även göra en praktiknatt som jag missat, dvs att vaka 22-07

Undrar hur jag gör de mest praktiskt. Är en morgonmänniska och somnar ofta innan 22 (vaknar av mig själv runt 6 även lediga dagar)

Alt 1 är att göra de fredag. Dvs jobba 7-15. Hem och sova och praktik kl 22->.

Alt två att ta de mellan lördag och söndag och bara sova 3-4 timmar så att jag kan jobba på måndag.

Risken med båda är dock att jag antingen somnar ett par timmar in på praktiken eller dygnar och inte lyckas sova före följande kväll.
 
Jag jobbar skift och alla tider på dygnet blandat. Kan jobba natt för att dagen efter börja fem på morgonen och dagen efter det två på eftermiddagen.
För mig känns det som en mental inställning för att klara av det. Jag "tänker" mig trött innan nattjobb så att jag får sova ett par timmar innan jag åker iväg.

Vad gäller dig skulle jag ta fredag till lördag just för att komma ikapp till nästa vecka. Lycka till!
 
Orkar du jobba så Dygna på fredagen så hinner du bli vettig igen innan måndagen.
Det beror ju dock lite på vad du jobbar med och hur du ska ta dig hem.
 
Vilket är smartare? Att försöka sova eller att "dygna" har ett pass ikväll 16-24 och ögonen går redan i kors
 
Beror väl på. Jag får ut mycket även av att bara sova två timmar medan vissa kollegor alltid dygnar för att de tycker att lite sömn gör dem tröttare. Hade jag ingen aning om hur jag reagerar hade jag nog testat att dygna (men försöka ha ett par lugna timmar innna jobbet med lägre stressnivå och vila iaf). Fast beror väl lite på vad som krävs på jobbet under natten också.
 
Fråga trettiotvå då ;)

Hur skulle ni lägga upp maten då? För hungrig kommer jag bli.
Dagen kommer se ut enligt följande.
Frukost 6
Frukokaffe på jobbet 9 (brukar ta en yogurt)
Lunch 11
Eftermiddagskaffe 13:30, banan.
Middag ca 17.


Men sedan? Brukar äta en smörgås runt 21 hemma
 
Jag sover dåligt på en rejäl middag, så jag hade tagit smörgåsen vid 17 och sedan försökt sova en sväng för att sedan ta middagen innan jag åkte på nattjobb.
 
jag jobbar heltid mån-fredag 7-15.
För att bli klar med skolan måste jag även göra en praktiknatt som jag missat, dvs att vaka 22-07

Undrar hur jag gör de mest praktiskt. Är en morgonmänniska och somnar ofta innan 22 (vaknar av mig själv runt 6 även lediga dagar)

Alt 1 är att göra de fredag. Dvs jobba 7-15. Hem och sova och praktik kl 22->.

Alt två att ta de mellan lördag och söndag och bara sova 3-4 timmar så att jag kan jobba på måndag.

Risken med båda är dock att jag antingen somnar ett par timmar in på praktiken eller dygnar och inte lyckas sova före följande kväll.

Jag skulle se till att vara utsövd innan, och sen köra ett dygn utan sömn. Alltså gå till jobbet, och sen köra nattskift (istället för att sova)-direkt till jobbet efteråt. Jag gör så ibland när det är mycket på jobbet, och det funkar. Räkna med att du är tröttare än vanligt 4-5 dagar efteråt, och behöver sova mer än vanligt, innan du återhämtat dig helt. Planera såklart inte in något kvällen du kommer hem från jobbet efter att ha varit vaken mer än ett dygn, då kommer du rimligen däcka på en gång du kommer hem.
 
Beror väl på. Jag får ut mycket även av att bara sova två timmar medan vissa kollegor alltid dygnar för att de tycker att lite sömn gör dem tröttare. Hade jag ingen aning om hur jag reagerar hade jag nog testat att dygna (men försöka ha ett par lugna timmar innna jobbet med lägre stressnivå och vila iaf). Fast beror väl lite på vad som krävs på jobbet under natten också.

Har provat båda, och lite sömn är alltid bättre än ingen sömn. Man blir inte tröttare av att sova, man blir tröttare av att inte sova.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 999
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
711
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 252
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp