Svängel-fråga

tjoffsan

Trådstartare
Har i flera års tid tänkt utrusta min vagn med en svängel. Det är dock lite svårt att få plats med den då skaklarna som sitter fästa i axlen sitter med ett snedstag inåt. Så min fråga är om det går att ha en kedja/kätting mellan hjulaxlen och svängeln om det får plats utan risk att svängeln kommer för nära hästen? Kör med loksele så jag vill ha den lågt.
 
Sv: Svängel-fråga

Det går alldeles utmärkt, detta förekommer i olika versioner på diverse vagnar som tex äldre giggar från Tidaholm, en del maratonvagnar etc.

Fördelen är att man får en draglinje som går igenom hjulnavet, vilket ger att vagnen "klättrar" bättre = mer lättdraget när marken inte utgörs av en grusplan som är inmätt med laser.

För att få en lättdragen vagn så bör mao draglinjen gå genom hjulnavet och vill man då ha en draglinje som är högre/mer parallell med marken så får man helt enkelt öka storleken på hjulen... vilket är det ursprungliga skälet till dessa giggar med monsterhjul.

Det är alltså inte per automatik rätt att sätta svängeln i samma höjd som skaklarna, utan det är hur draglinjen hamnar som är det intressanta.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 092
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 630
Senast: kma
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 251
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp