svälld i bakbenen

miss_kala

Trådstartare
Mitt sto, 15 år går på bete just nu. Har gått ca 1 och en halv månad.
Både hon och hennes två beteskompisar har fått mugg tyvärr... *jobbigt* Håller på och behandlar det så gott det går. Senaste dagarna har hon varit rätt så svullen i bakbenen, som gallor fast hårdare än hon haft förr.
Jag har lagt på kyllera, men tyckte inte att det blev så mycket bättre. Hon har bara blivit mycket lätt riden, skritt-turer med lite trav.
Vad kan det bero på? Och vad ska jag göra åt det? Har tänkt linda henne, men är det så bra om hon får gå med lindor hela natten? Vill ju inte förvärra saken..
Funderar mycket över att ta henne ifrån betet så snart som möjligt, både pga muggen, och svullnaderna. Kan det vara så att hon blir svälld pga för mycket gräs, eller kanske för att hon aldrig får vila riktigt, som hon får göra när hon står inne på nätterna?

//Miss K.\\

Gallor är vanligt på hästar som går på bete men så här i slutet av säsongen brukar det minska. Mugg kan om det är mycket eller om hästen är känslig också vara orsaken till att benen svullnar eftersom det lätt blir lite infekterat. Vanliga gallor blir ofta bättre om hästen rör sig. Om du har möjlighet prova att ha henne inne några nätter alternativt i en hage utan så mycket gräs och istället fodra med fjolårshö. Försvinner gallorna då beror det nog på betet. Då är det nog muggen eller något annat som orsakar hennes gallor. :)

OJOJOJ.... ta ut veterinären på en gång. Finns nåt som heter "akut fukt mugg". Det måste behandlas med antibiotika...
Benet svullnar ORDENTLIGT upp, och hästen får hemskt ont. Ingen kyl lera, det hjälper inte. Muggen är en infektion, och det kan ligga som smitta på betet sa en veterinär till min väninnas häst som drabbades av detta. 3 hästar på samma bete blev dåliga...
Så lyd ett gott råd. Ring ut veterinären...
:(
/CJ

Tack för ditt svar! :)

Idag kändes benen mycket bättre, inte alls så bubbliga som igår! Som du säger är det nog bra att hon får röra på sig lite, så jag ska försöka ta ut henne en stund varje dag framöver. Sen lägger jag på lera också, i förebyggande syfte! Det har alltid funkat förr, men då har hon ju stått med det inomhus. Fast det kanske har nån större betydelse?

Muggen ser bättre ut för varje dag också.. jätteskönt! Och hon kommer att få börja gå in om ca 2 veckor.

Fick lite panik bara, när gallorna kändes så hårda. Har aldrig varit med om det förut! Är ju rädd om min ögonsten! :love:

//Miss K.\\

Usch, det låter otäckt!! :eek:
Ska ta ut vet. i nästa vecka för en vaccination, så då får hon ju naturligtvis titta på muggen också!

Men som jag skrev, kändes och såg benen mycket bättre ut idag än igår. Så jag är inte jätteorolig längre!

Men tack för varningen, det låter ju som det skulle kunna vara en smitta, eftersom alla tre hästarna har fått mugg.
De andra två är dock inte svällda alls.

//Miss K.\\

Min flicka svullnar i benen på ett bete vi bytte till för några dagar sedan. Det är kraftigare än det vi hade innan, egentligen alldeles för kraftigt för henne, hon blir så tjock.. :( Men just nu har vi inget val.

Men rider jag en timma om dagen, även om jag bara skrittar, så går svullnaderna ner.

Mugg kan de få när det är klimatförändringar. Våra hade lite grann när det plötsligt blev så himla varmt och torrt. Det är borta nu, försvann av sig själv.

Ja, jag får också försöka rida en sväng varje dag. Idag var hon ungefär likadan i benen som igår. Nästan inte svälld alls! *skönt* :) Och i morgon ska hon bli skodd, vilket är väldigt nödvändigt! Ser ut som f-n just nu...! :crazy:

Verkar som att många har haft mugg-problem i sommar förresten. Inte så konstigt med tanke på klimatet kanske..

//Miss K.\\

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 906
Senast: Freazer
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 299
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 312
Senast: Hedwig
·
Hästvård Min häst fick förra hösten väldigt otäck mugg i ena karleden bak. Behandlade hela hösten (hade veterinär ute med) men det gav inte ed...
Svar
11
· Visningar
2 541
Senast: godishanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka