Svältkost??

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Ilxpo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 351
I

Ilxpo

Min häst är av den tunnare typen och har innan varit väldigt het. Nu var vi på träningstävling och han rörde sig knappt framåt. Diskuterade fodret med min tränare och hon sa till mig att jag hade honom på svältkost, det var mat som hon skulle ge till en väldigt het inridnings häst..

Han är ca 1,65cm och väger väl ungefär 500 kg. Är halvblod men av fullblodstyp.
Han får
8 kg hö (får mer men äter det inte)
2 l torr betfor (naturligtvis uppblött, verkar dessutom tycka att det är äckligt)
1 l Krafft groov
3 l korn
mineraler och morötter / dag
Jag vet inte, det kanske är snålt, jag ger honom gärna mer bara jag vet vad.
Hon sa att jag skulle börja ge honom havre, vi läste det här i skolan men ändå har jag ingen koll...

Sv: Svältkost??

Hur ser hästen ut i hullet idag? Hur är den att rida på hemmaplan? Hästen vart kanske bara lite ställd på tävlingsplatsen och reagerade med att spänna sig och tappade därmed framåtbjudningen?

Jag hade varit försiktig med att lägga till havre i foderstaten om hästen tidigare har varit het. Om den kräver mer mat hade jag ökat krafften så att du inte får mer stärkelseintag av kornet.

Vad innehåller höt då? Om du inte nämnt något om det till din tränare så går det ju inte att avgöra bara på vad du ger om det är svältkost eller inte. Men ser man på hästen att den är alldeles för tunn och dessutom orkeslös så är det ju för lite.

Hur ofta får han hö, och hur är det uppdelat? Har nämligen hört "han äter inte mer" från andra, och det visar sig att hästen då fått bara nåt kilo morgon och middag och sen ett stort lass till natten som den inte hinner äta upp.

Tycker det låter ganska lite om det är en lite svårfött häst och desseutom just nu matt. För ett lättfödd halvblod kan man ju tänka sig att det är en ganska normal foderstat, men man måste ju se till individen.

1liter groov är ju bara 0,6-0,7kg
3liter krossad korn knappt ett kilo
Betfor vet jag inte men skulle väl tro att det inte är mer än 1 kg?

Skulle jag vara i din sits skulle jag antingen öka fodergivan (kraften om din häst nu är kräsen på hö) eller ev byta ut en del av höet mot lucernhack(ca 1-2kg). och se om det blev någon förändring. Ev skulle jag börja ge olja. och ja har du ett analycerat hö? det kan ju vara så att det är lågt i både protein och energi.

Men återigen, du kan ju inte avgöra om det är mycket eller lite kraftfoder utifrån den info du fått. Det står ju ingenting om vad höt innehåller.

Med 8 kg hö kan hästen få i sig allt från 52MJ till 80MJ.

Jag tycker det låter lite utifrån det jag läst, dvs att hästen är matt, den tunnare typen av häst behöver ju ofta lite mer mat. Därför tycker jag det låter lite. Det är det enda jag går på för tillfället.

Sen tycker jag teori och praktik är väldigt långt ifrån varann just när det gäller hästar av fullblodsmodell, skulle man föda dem på de foderstaterna som man kan räkna ut via diverse foderprogram så skulle de mer ellerm indre vara skelett.

Jotack, jag har den erfarenheten själv.

Just nu försöker jag DESPERAT fodra upp vårt fullblod, som fullkomligen rasar i vikt när han tycker livet är tråkigt. Att hålla honom på gott humör är vad min tillvaro går ut på just nu ;)

Så mycket kraftfoder som vi trattar i honom har jag inte ens drömt om går i en häst. Och då står han på fri tillgång på bra hösilage. Man kan bli galen för mindre.

Håller med dig! Det är ungefär vad min hag-pensionär behöver för att hålla hullet...

Tycker hon ska öka grooven.

Tack för alla svar!!
Jag vet att mitt hö inte är analyserat, och jag vet att det inte går att räkna ut en korrekt forerstat utan hö analys men jag tänker inte analysera det nu. Den nya skörden förmodligen men inte det som är kvar nu..

Han är väl något tunn, men inte så man reagerar. Och han är ganska omusklad får jag väl erkänna..

Vi har varit på nya ställen förr och han brukar tvärt om vara omöjlig att hålla, så något knepigt var det. Men jag funderar på om det kan vara på grund av pälsfällningen som han är lite matt..

Hästarna får hö i hagen under dagen och jag vet att han äter där och sen får de hö inne på kvällen då får han ca 6 kg och det brukar han äta upp. Han har fått hö oftare innan men då åt han sällan upp. Har även provat hösilage med samma resultat.

Men jag har väl också kommit fram till att jag helt enkelt får öka Krafften eftersom det är det enda han egentligen verkar tycka om..

Vilken Groov får han? 90 el. 125?

Jag skulle ge Groov 125 och öka mängden rejält (successivt så klart) samt lägga till tillskott av B-vitaminer.

I fällningstider ökar behovet av protein och b.vit.

Jag skulle byta ut kornet mot Krafft Groov 125 - alltså ta bort kornet och ge Groov minst 2kg.

Det har ju varit en ovanligt kall och lång vinter så det kan ju vara därför han är lite extra matt, hästar behöver ju mer mat ju kallare det är. Om din häst har svårt att sätta muskler skulle jag ta det som en varning att han får för lite mat.

Men det kan ju även vara tecken på tex en förkylning. Har han varit matt ett längre tag eller bara just den dagen?

Jag tycker itne man ska anpasas mängden mat efter vad man tycker är mycket eller lite i volym/kilo, utan hur hästen ser ut, är han omusklad, glanslös i pälsen och trött i ridningen = mer mat.
Är det en pigg, glansig och fint musklad häst = bra mängd mat
kan du inte känna revbenen om du så trycker för liv och lust så ska den ha mindre mat :) Enkelt sammanfattat ;)

Kan du inte öka grovfodret ute.... 2 kg under en hel dag är inte mycket, näst intill svältkost för en stor häst!

Visst kan jag öka höet ute, problemet är att de andra hästerna redan ser ut som bollar. De har rätt mycket annat att tugga på ute i hagen också men det är vad jag tippar på att han får i sig i hö. Det är ungefär så mycket han har fått (totoalt inne/dygn) innan och ätit upp..

Jag har liksom alltid tänkt som Smulan, att ser hästen frisk ut glansig i pälsen, och i bra hull mår hästen bra. Sen var det ju det där med glansen och hullet. Jag menar hur glansig är en häst som fäller och rullar sig i lera?:)

Han har väl varit lite "slö" sen "tävlingen" men inte innan, så ungefär en och en halv vecka. Men jag får se hur jag gör. Jag ska höra med mina "gurus" här på hemmaplan också. Han är ju inte döende.. Men å andra sidan kommer han inte att må dåligt av mer mat heller..

Är det en dramatisk förändring som kommit rätt snabbt kanske det är läge för blodprov och kolla om han har någon infektion i kroppen.

Svältkost? Hur kan hon säga så när hon inte vet innehållet i grovfodret? Min andalusier och arab som tränas regelbundet och dessutom går på lösdrift får 1 dl betfor och dl korn per dag, samt vitaminer och mineraler utöver höt. Och de är pigga och friska, har glansig päls och ser ut att må bra. Så det beror ju alldeles på situationen, i så fall skulle den tränaren förmodligen anse mina hästar som döda nu då. Men det är inte kraften som är det viktigaste, utan grovfodret.

Hej vad du behöver är energi och protein åt din häst. Varför inte börja ge .8kg hö +luzern ca 2kg fortsätt med 1/2kg grov och 1kg havre.1kg morötter 1/2dl matolja Du kan fortsätta med betfor eller ge mer morötter prova om din häst tycker om melass? Du kan prova och tycker du att han fortfarande är trög öka havren upp till ca 3kg.Ge inte korn för då får du en slö häst,istället vill jag att du ökar proteinet med luzern .Du måste träna honom regelbundet för att han ska bli fin i kroppen och sätta muskler.

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
2 071
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 731
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 490
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 707
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka