Svampsäsongen 2018

Hos mig är ena hästhagen (och vissa områden runtomkring) fulla med häxringar av Champinjoner! Har aldrig sett (och plockat) så mycket vilda champinjoner som i år.
Det finns även en hel del Karl-Johan, andra soppar och bra med olika sorters kremlor.

Men de gula kantarellerna och den svarta trumpetsvampen är nästan helt frånvarande, jag har hittat endast några få gula kantareller, på "ovanliga ställen".
Jag har några väldigt säkra ställen för dessa sorter, där man brukar hitta varje år, men hittills har det varit helt tomt.

En av mina stora favoriter bland matsvamparna, Stolt Fjällskivling, verkar heller inte vilja dyka upp...

Idag har vi haft regn hela dagen, äntligen en riktig rotblöta, så nu hoppas jag att svampsäsongen ska ta fart på riktigt.
Det är väl dags att gå ut och titta igen om ungefär en vecka...
 
Plockade ett gäng fjälliga bläcksvampar på morgonpromenaden idag. En storfavorit!
Undrar om säsongen helt enkelt är lite ur synk här i år för jag har verkligen ingen aning om vad jag ska leta efter från dag till dag. :down:
 
Finns ju massa olika soppar, blir ju alldeles virrig. :D

Några av dem blir du ju hjälpt av om du börjar med att bara konstatera vilka träd som växer runt om dem (aspsopp, lärksopp, björksopp). Lärksopp har jag hittat fram till flera gånger genom att lyfta blicken och konstatera "ok, där borta växer det lärkträd, då skulle där kunna finnas lärksopp". Vilket det mycket riktigt också gjort.
 
Hur mycket problem med vildsvin har ni upplevt? På många ställen har det ser ut så här:
DSC_0791.JPG

Är det ens idé då att försöka?
 
Tack vare den har traden har jag nu anmalt mig till Oregon Mycological Society, som har allt fran utbildningar i svamp kannedom, traffar for att artbestamma svamp, till samarbete med Oregon State University i forskning. Pa forstasidan har de en klar bild pa Karl Johan ... men jag maste ju lara mig om det finns giftiga avarter har ... och var man hittar dem.:confused: ( Och blir svaret liknande som for tryffel; dar det vaxer specifika trad som ar 15 - 35 ar gamla sa skriker jag. Hur ska man kunna se hur gamla tradelandena ar?:arghh:)
I alla handelser har jag sett vad jag tror ar Karl Johan ... och kantareller forstass. Jag kanner inte igen sa manga andra svampar, sa det ar dags att utbilda sig igen.:p
 
Nu har jag varit ute en sväng i skogen och letat svamp, jag behövde ta en paus från djur och stängsling.

Jag hittade en jättestor Blomkålssvamp! Det är en fantastiskt god svamp, jag gillar den lite krispigt hårdstekt i smör, med bara salt och peppar.
Men rensningen är urjobbig! Det finns en oändlig mängd vinklar och vrår och håligheter i de där svamparna, där barr och mossa gärna växer fast.

För den som undrar var man hittar blomkålssvamp, så växer den oftast i mossan vid foten av en äldre tall i typisk torr tallskog.

Annars så valde jag att huvudsakligen plocka Karl-Johan och det fåtal gula kantareller som dykt upp. Några bleka taggsvampar (de första för säsongen) och lite sandsopp fick också följa med.

Här regnade det drygt 20 mm i fredags, så om några dagar kan det vara lämpligt att försöka hinna gå ut igen.
 
Hörde på inslag i P1 idag att en riktigt god svamphöst spås pga regnet som nu ”kommit ifatt” i kombo med det ändå milda/varma vädret 👍
Svampexperten som intervjuades sa bla att i Blekinge var det riktig fart redan, men att övriga län även de spåddes stor utdelning framöver 😄
 
Hörde på inslag i P1 idag att en riktigt god svamphöst spås pga regnet som nu ”kommit ifatt” i kombo med det ändå milda/varma vädret 👍
Svampexperten som intervjuades sa bla att i Blekinge var det riktig fart redan, men att övriga län även de spåddes stor utdelning framöver 😄

Åh hoppas! Är så svampsugen!
 
Jag var ute både igår och idag också, men på lite olika ställen. Har hittat en hel del fin Karl Johan, men framförallt mängder med blodsopp! Det är så kul och det är verkligen en så häftig svamp!
Hittade röksvamp idag, dock mestadels övermogen, så några sådana plockades :)
Fick dessutom sällskap i skogen, även om modellandet inte riktigt var uppskattat :D

A98C6867-FCFF-4E68-96CF-14747D04FA00.jpeg
 
Hörde på inslag i P1 idag att en riktigt god svamphöst spås pga regnet som nu ”kommit ifatt” i kombo med det ändå milda/varma vädret 👍
Svampexperten som intervjuades sa bla att i Blekinge var det riktig fart redan, men att övriga län även de spåddes stor utdelning framöver 😄
Kan intyga att det gäller numera också Mälardalen. Resultat av en lunchpromenad - en systemkasse, en kompostpapperspåse - och jag fick avbryta mitt i ett kalas-ställe; påsarna fulla, lunchen slut.
 

Bifogade filer

  • D3DE2D5C-AEE4-4ED2-8111-DFCE203EAA59.jpeg
    D3DE2D5C-AEE4-4ED2-8111-DFCE203EAA59.jpeg
    413,4 KB · Visningar: 39

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 249
Senast: Wonna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 183
Senast: Magiana
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 950
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 175
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp