Bukefalos 28 år!

Svampsäsongen 2023

IMG_0642.jpeg

Går bra hittills!
 
Visa bifogad fil 129132
Min korg är ju nästan full…
Lämna dem, de är ju för små att orka plocka. Kan bli mycket större!
När du väl har hittat rödgul trumpetsvamp så kommer du veta det. De är verkligen bara lika på bild. I verkligheten är de väldigt olika. De luktar olika, ser olika ut och framförallt känns väldigt olika. Rödgul trumpetsvamp är otroligt sköra, och helt annan känsla att ta i. Och de växer där det är mycket blötare än miljön på bilden. Behöver du inte ha stövlar så är det mest troligt inte rödgula trumpetsvampar. Undantag finns alltid givetvis.
 
Visa bifogad fil 129132
Min korg är ju nästan full…
Kände lika i fredags, fast då var det mina påsar som var fulla 😅

received_1016099229726810.jpeg



Kl
Jag kan verkligen relatera till inläggen om "trattisar eller annat", i fredags kändes det som att jag var osäker på var och varannan svamp, men kom fram till att det nog var trattisar. Många var sådär trumpetiga, och vissa hade väldigt mörka huvuden men gula ihåliga stammar 😅
 
Lämna dem, de är ju för små att orka plocka. Kan bli mycket större!
När du väl har hittat rödgul trumpetsvamp så kommer du veta det. De är verkligen bara lika på bild. I verkligheten är de väldigt olika. De luktar olika, ser olika ut och framförallt känns väldigt olika. Rödgul trumpetsvamp är otroligt sköra, och helt annan känsla att ta i. Och de växer där det är mycket blötare än miljön på bilden. Behöver du inte ha stövlar så är det mest troligt inte rödgula trumpetsvampar. Undantag finns alltid givetvis.
Ska notera det! Vem vet om jag stöter på dem nån gång.
 
Nu var äldste sonen på besök ihop med sin fästmö och gick igår på svamppromenad med yngsta dottern (som i och för sig blivit en svampkännare senaste månaderna). De andra hade inte plockat svamp nästan alls förut. Och kom tillbaka med ca 3kg kantareller och höstkantareller.

Jag finner mig besegrad. Jag har sett sådär 15 kilo passera (och har rensat en ansenlig del av dem) men har själv inte hittat en enda i skogen. Och då är jag i skogen flera gånger i veckan. Min oduglighet som kantarellplockare är bevisad.
 
Bra skörd idag också. Inte riktigt lika mycket svarttrumpetsvamp som det ser ut, det ligger en det trattisar i botten. Dock första gången jag hittar sådana så jag är supernöjd. Återstår att bestämma vad jag ska göra med dem. Någon som har några bra recept?
Visa bifogad fil 129060
Hittills har trumpetsvampen blivit en pastasås och en sås till älgfransyska tillsammans med gula kantareller. Mycket gott både och. I går var det gula kantareller som gällde på svampturen. 2,6 kg, det är jag verkligen inte bortskämd med.
 

Bifogade filer

  • 20231001_164626.jpg
    20231001_164626.jpg
    622,5 KB · Visningar: 10

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 438
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 352
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 876
Senast: Vallmo
·
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 788
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp