Bukefalos 28 år!

Svankrygg? nån som vet???

B

blindabelinda

min arab har extrem svank, man kan säga kanske en 15-20cm svank. men egentligen är det ingen "riktig" svank, utan man kan egentligen säga att framdelen är helt normal, men bakdelen är ENORM, så efter manken blir de som ett "knyck" i ryggen och efter de så sluttar ryggen graft uppåt. är det nån som har förstått vad jag menar och isf som kanske har erfarenhet av nån liknande häst och hur den har fungerat i ridning???? :confused: :confused: :confused:
min lille kille verkar inte ha ont nånstans, man kan klämma och hålla på utan att han reagerar minsta lilla..
någon som har miiinsta lilla hjälp att komma med???? :bow: :bow:
 
Det där låter som en häst som jag kallar för Uno o den hästen har inte ont av det heller :rofl:
Men fortsätt och rid han du han ser ut att må bra :love:
 
Kanske behöver han jobba med sin rygg. Att låta hästen får ryggmuskler genom att lära hästen att bära rytter på ett korekt sätt. Det krävs en hel del markarbete. Men så kanske han är byggd så?? Svårt att säga när man inte kan se häst eller ryttare.

Tränar du för någon instruktör?
Kanske kan få tips?

Sam
 
jo, han är byggd så har alltid sett ut så, tydligen så blev han så för hans mamma fick tillväxthormon-sprutor när hon va dräktig..
vet inte om de är så men de är den information jag har fått. nej, jag riden inte för nån instruktör, utan rider "bara" i skogen..
 
Jag har ett varmblod som är väldigt svankryggigt. Lite svårt att veta om det är på exakt samma sätt som din häst. Men min häst är väldigt svankig, vilket gör att hon blir väldigt hög bak. Har haft henne till kiropraktor och han sa att det man ska tänka på är att bygga upp ryggmusklerna ordenligt på en sån häst. Dvs mycket klättring samt att rida mycket i låg form.Men att det för övrigt inte gör någon skillnad :)
 
Det finns en del hästar som har vad man kallar för "medfödd svankrygg". Det är alltså en exteriör defekt och pållarna kan se ut som bättre begagnade damcyklar. :eek: :D
Detta brukar dock INTE påverka deras användbarhet, om man bara hittar en sadel som ligger an hela vägen, dvs även på mitten...
Jag har träffat på några sådana hästar, som fungerat alldeles utmärkt. Den ena en ponny som tävlats intensivt i många år i både dressyr och hoppning.
 
Jag har en häst med extrem svankrygg hemma. Hon är underbar att rida och har inte problem med sin svankryggighet. Jag klättrar med henne någon gång i veckan och så rider jag en hel del över bommar. Hon har inte börjat hoppa än då hon inte är så gammal. Jag tycker det är nyttig träning att trava över bommar då de måste använda ryggen då. Likaså att klättra. Jag gör väl iofs samma saker med hästarna som inte har svank men jag tänker nog mer på vad jag gör med min lilla svankhäst. Men ont har hon aldrig haft och så länge det är så är det väl toppen.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 542
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flow nu när det gäller ridningen. Det är SÅ roligt, och som @Araminta skrev något som jag måste försöka ta...
Svar
0
· Visningar
422
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 254
Senast: Karminnie
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 696
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp