Svankrygg ponny på 4 år

Emsaam

Trådstartare
Hej.
Vi har en liten c-ponny som blir 4 år i sommar.
Hon är väldigt svankrygg.
Hög manke. Lite överbygd.
Men svank.
Jag undrar om ni har tips på att få ryggen att bli bättre?
Om det går att "få upp" ryggen iaf lite?
Hon är ganska mycket svankrygg.
Mvh
 
Hej.
Vi har en liten c-ponny som blir 4 år i sommar.
Hon är väldigt svankrygg.
Hög manke. Lite överbygd.
Men svank.
Jag undrar om ni har tips på att få ryggen att bli bättre?
Om det går att "få upp" ryggen iaf lite?
Hon är ganska mycket svankrygg.
Mvh

Samt om det kan påverka henne mer än utseende? Något speciellt man kan tänka på?
 

Bifogade filer

  • 20210310_155118.jpg
    20210310_155118.jpg
    401,5 KB · Visningar: 219
Det kan vara så att hon inte är färdigvuxen ännu så att det blir bättre nästa år. Mina halvblod har vuxit tills de var fem år och ponnyer brukar ju växa färdigt senare än så.
 
En del hästar är svankryggiga redan från födseln. Jag har träffat (varit med och ridit in) en häst med medfödd svankrygg, som såg ut som en damcykel - alltså mycket mer svankryggig än er ponny. Det sägs att det egentligen inte påverkar dem särskilt mycket, om man bara hittar en sadel som passar dem. De kan ridas som vanligt.
 
Hej.
Vi har en liten c-ponny som blir 4 år i sommar.
Hon är väldigt svankrygg.
Hög manke. Lite överbygd.
Men svank.
Jag undrar om ni har tips på att få ryggen att bli bättre?
Om det går att "få upp" ryggen iaf lite?
Hon är ganska mycket svankrygg.
Mvh
Jag tänker att det är bra med övningar som stärker magmusklerna på ponnyn. Viktigt också, att hon inte blir överviktigt för då kommer svankryggen att bli mer framträdande.
 
Vissa är mer svankryggiga än andra. Men det finns övningar och arbete som är stärkande för de muskler som kan hjälpa till att hålla upp buken och undersidan på hästen och då kommer ryggen upp mer.
Jag skulle ta kontakt med en duktig tränare och equiterapeut för att få övningar anpassade för just din ponny.
 
En del hästar är svankryggiga redan från födseln. Jag har träffat (varit med och ridit in) en häst med medfödd svankrygg, som såg ut som en damcykel - alltså mycket mer svankryggig än er ponny. Det sägs att det egentligen inte påverkar dem särskilt mycket, om man bara hittar en sadel som passar dem. De kan ridas som vanligt.

Jag kände en galopphäst som såg ut så. Den hade en bomlös sadel och det kändes väldigt märkligt när man hoppade upp, man satt liksom mer i hästen än på hästen, men i övrigt var den som de andra i stallet.
 
Jag kan ha fel, men jag tycker sådana ryggar upplevs som mindre svankiga när man tränat upp rygg och magmuskler.
Överbyggdheten brukar också upplevas som mindre när man utvecklat muskulaturen enligt min erfarenhet.
Därmed inte sagt att man inte kommer se någon svank alls då.
 
Samt om det kan påverka henne mer än utseende? Något speciellt man kan tänka på?
Hela bakstället ser ju lite knepigt ut, med raka hasor och upprättade kotor. Vad säger hovslagaren om bakhovarna?

Med en sån exteriör tänker jag att det är extra viktigt att ponnyn jobbar rätt med kroppen under sadel, att den kommer upp med ryggen och använder magmusklerna, så att den kan kompensera exteriören med muskler. Den får ju mindre gratis än en häst med mer korrekt exteriör.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
749
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 889
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 883
Senast: Valle
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 116
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp