Svanskappa

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kung Bob
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 3 188
K

Kung Bob

Är det på något sätt skadligt för hästen? Jag menar, det kan väl inte vara jätteskönt att den drar i svansen hela tiden? Har nämligen en ponny som är svår att hitta sadlar till då det mesta glider fram och funderar nu på att köpa en svanskappa tills jag hittar en sdael som passar bra.

Någon som vet något mer om hur svanskappan inverkar på hästen, är den skadlig på nåt sätt?

Sv: Svanskappa

Vad jag vet är svanskappan över huvudtaget inte skadligt för hästarna, och det drar ju inte i svansen så länge sadeln inte åker fram. Om sadeln ligger så dåligt att det bara räcker med att hästen rör sig för att den ska glida fram tycker jag inte du bör rida i sadeln över huvudtaget.

Men som sagt, svanskappa är inte skadligt för hästen. Det används ju mycket inom körning, och när hästen bromsar vagnen så bildas ju ett visst tryck i svanskappan eftersom selen skjuts fram lite när vagnen trycker på, och om det skulle vara skadligt tvivlar jag på att elitkuskarna skulle använda det på sina hästar.

aaa, ok. Nej så mkt glider den inte fram, det handlar om ungefär 6 cm efter ett helt dressyrpass.

Men jag bara undrade...

Då är min första fråga hur mycket ryttaren väger. Jag anser inte att man ska använda svanskappa annat än till ekipage med små ryttare, eftersom trycket på svansen (och ryggraden) annars blir alldeles för stort.
Att jämföra med körning är ju inte heller riktigt rätt. Där kommer trycket på svansen endast när ekipage bromsar in. På ett ryttarekipage där sadeln glider fram flera centimeter och sedan stannar där skapas ett mycket stort tryck på svansen, konstant genom ett helt ridpass.

Tigertofflan skrev:
Att jämföra med körning är ju inte heller riktigt rätt. Där kommer trycket på svansen endast när ekipage bromsar in.

Precis, och inte ens det om man har baksele. Då håller den mest bak däckeln. Så nej inte att jämföra :bow:

6 cm är VÄLDIGT mycket. Om den glider fram så mycket och låser bogarna tycker jag du ska sluta använda sadeln. Svanskappa är ingen lösning på ditt problem.

jag vet inte exakt hur mkt men jag tror att det är typ 5 cm eller nåt liknande. Och ja, sadeln låser ju bogarna det är därför jag letar efter en ny.

Nu är ju iofs sadeln precis omstoppad och den har faktiskt blivt bättre efter det och glider inte fram riktigt lika mkt. En svanskappa skulle bara vara en tillfällig lösning tills jag har hittat en sådan sadel som jag letar efter.

till den som undrade, tror det var tigertofflan= ryttaren (jag) väger drygt 50 kg.

Risken finns att den tillfälliga lösningen får agera som "lösning" lite längre än planerat, och till slut har du ridit med svanskappa i flera månader. Och din häst är nog inte så glad efter det...

Vad ändrades i stoppningen?

sadeln var alldeles för hård i stoppningen så hon tog ut alltihop o la in nytt. Dom sa att det kunde göra att hon inte skulle putta fram den lika mycket eftersom den skulle vara bekvämare och det verkar ha blivit så. Den åker inte fram lika snabbt o inte lika mkt.

aaa, definitivt mjukare!! o så stoppade hon inte den så mycket fram tror jag... ja, den är iaf bättre nu!

Kung Bob skrev:
Är det på något sätt skadligt för hästen? Jag menar, det kan väl inte vara jätteskönt att den drar i svansen hela tiden? Har nämligen en ponny som är svår att hitta sadlar till då det mesta glider fram och funderar nu på att köpa en svanskappa tills jag hittar en sdael som passar bra.

Någon som vet något mer om hur svanskappan inverkar på hästen, är den skadlig på nåt sätt?

Jag skulle inte tro att d är skadligt för hästen eftersom d används ganska mycket , speciellt på små ponnyer . Svanskappa är nog bättre än att sadeln åker fram , då blir d mycker mer belastning på frambenen än i normala fall .

foxtrot skrev:
Jag skulle inte tro att d är skadligt för hästen eftersom d används ganska mycket , speciellt på små ponnyer . Svanskappa är nog bättre än att sadeln åker fram , då blir d mycker mer belastning på frambenen än i normala fall .

Men varför åker sadeln fram?? Det är ju den frågan man måste besvara allra först!!:smirk:

Julle skrev:
Men varför åker sadeln fram?? Det är ju den frågan man måste besvara allra först!!:smirk:

Men det skrev jag väl typ när jag startade tråden? Hon sluttar...

Julle svarade användaren foxtrot. Kolla till högerkanten i inlägget så ser du det ;)

Sadeln glider inte heller fram bara för att hon är överbyggd, det låter som att sadeln har blivit för smal, och därför glider fram.
Olynpic Jessican är hyfsat rak... Hm... Har din häst en normal hög manke eller har hon en låg manke? Jag har nog aldrig sett din häst utan sadel på.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Freazer
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka