Svansrosett på tävling - storlek ??

JasMiin

Trådstartare
Halloj!

Hjälp min lite här.
Har en stor häst, som oftast blir ganska sur och sparkar om andra hästar kommer för nära. Främst händer detta på framridning till hopptävling mm (folk är ju galna, haha), skämt åtsido... :D

Hur som, spelar det roll hur stor svans-rosett man använder?
Tänkt sätta en sådan på honom, så folk verkligen ser.
För säkerhetsskull för dem och oss. Vill ha en så stor som möjligt.
Finns det någon regel hur stor den får vara? hittar inte i TR...

Tack för hjälpen! :bow:

Har inte hittat ngn regel om max/min storlek det ska vara.
Jag brukar bara knyta ett rött present snöre i svansen. Smidigt, billigt och hållbart.

Jag tycker det är så sanslöst fult med en stor blaffig rosett, så jag satte bara ett sidenband i svansen.

Sen är respekten för röda band/rosetter ganska dålig, så det hjälper nog inte med ens en superstor rosett. Även ett band syns om inte hästen har en rödbrun färg som ligger nära.

296764_146017052160943_269168858_n.jpg

Jag tycker det är så sanslöst fult med en stor blaffig rosett, så jag satte bara ett sidenband i svansen.

Sen är respekten för röda band/rosetter ganska dålig, så det hjälper nog inte med ens en superstor rosett. Även ett band syns om inte hästen har en rödbrun färg som ligger nära.

296764_146017052160943_269168858_n.jpg
håller med, brukar alltid få skälla ut åtminstone en person på tävling som använt min fuxfia som bromskloss.
bara för att en häst ser lugn ut, så betyder det inte att den inte kommer att slå ut tänderna på din häst om du galopperar in i henne. :banghead::rage:

Precis. Min var rätt snäll, kunde stå nära andra hästar, du kunde leda en häst bakom honom osv. Men red du upp i ändan small det.

Den enda andra jag haft som behövt rosett slog så det visslade om de var närmare än 50 cm bakåt. Hon fick sitt space - men inte på rosetten utan att de andra såg när första puckot red för nära att "fan den ska man akta sig för". Så tröttsamt, bandet sitter ju där för de inte ska behöva slå - och för andra inte ska riskera att träffas. Så varför "testa"?

Man får ha hur stor rosett som helst.
Sötaste ekipaget jag sett var en mörkbrun ponny (c eller d) med magiskt stor och fluffig svans med en lika stor och fluffig, röd rosett där banden gick nästan ända ner till där svansen slutade :love:
Det var ingen prydnad och den som slarvade och kom för nära kunde ju inte skylla på att den inte sett rosetten ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka