Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Så du tycker att det är ok då med elchocker-för att förmå hästarna att springa sönder sig-bara det blir lika för alla- så du tycker att alla skall få nyttja det.
Du ,jag skulle ärligt vilja sätta en elkabel i aschlet på dig, så får vi se hur fort du springer.
Just for the fun ot it !

Jösses vilken mogen nivå du försöker få den här diskussionen på. :grin:
Det finns ett uttryck som heter "som f-n läser bibeln", och det är det du gör nu. Väl ingen i den här tråden som sagt det är ok att fösa hästar med el så de går fortare/hoppar högre osv?
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Japp det är lagligt att använda el på folk. Hört talas om elpistoler? Vissa poliser har det.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

*Kl*

Jag gillar visserligen inte elstängsel heller, men använder det eftersom det just nu känns som det säkraste alternativet för att hästarna inte ska råka ta sig ut på vägarna och bli påkörda eller skada sig på annat sätt.
Jag tycker att det är en helt annan sak att använda el för att hästen ska prestera bättre. Jag kan heller inte se likheten med hur tuffa tag hästarna använder mot varandra, en fras som jag för övrigt börjar bli ganska trött på.
I flocken har hästen oftast chans att komma undan och det finns "regler" som de flesta hästar känner till. Och det är verkligen inte så otroligt vanligt förekommande att hästar verkligen biter och sparkar varandra hårt, inte om det är en harmonisk flock med gott om plats. Att det plötsligt kommer ström bakifrån när man drar en sulky har ingenting med "hästspråk" att göra.
Därmed inte sagt att jag tror att Å.S. använder detta för det har jag inga som helst belägg för.
Att man använder det på grisar m.fl. djur för att de ska kunna slaktas snabbare är ingen ursäkt - tycker att det borde totalförbjudas.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Men Länsveterinären tillhör ju varken kommunen eller Jordbruksverket, den är anställd av Länsstyrelsen och tillhör Länet.
Kommunen har Djurskyddsinspektörer och Jordbruksverket har egna Statliga Veterinärer.

Så jag har fortfarande inte fått någon klarhet i vart man anmäler.
Ännu så länge anmäler man till kommunen, sedan blir det länsstyrelsen.
Klara djurplågerifall anmäls till polisen.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag försökte att belysa risken för skada.
Och den kan man ju inte anse vara så stor eftersom att elektrikst stängsel anses vara det mest skonsamma som också är effektivt.

Likheten i hästarnas tuffa tag mot varandra är att i flocken så skall de lägre i rang lyda de högre och ledaren.
Så om man ser kusken/ryttaren som ledaren och hästen som lat och ovillig kan man dra den parallellen.
Hästen lyder inte ledaren - den får en bestraffning.

Strömmen kommer naturligtvis inte plötsligt.
Hästen måste ju få en varning först annars så skulle det ju inte fungera i lopp.
Där är det ju varningen som hästen springer på om man tränat på det sättet.

Frågan är djupare.
Hur mycket får vi träna hästarna att lyda oss?
Och hur hårt skall de behöva arbeta för att göra oss till lags?
Jag har snälla hästar (inte travhästar dock) och de springer tills de stupar om jag ber om det.
Är det mera moraliskt att låta dem göra det bara för att jag inte behöver övertyga dem om det?
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Okej.
Allt är som jag trodde alltså.
Jag undrade där ett tag om jag hade missat något när Djurskyddet gick tillbaka till SJV.

Ha du ändrade!
Så det följer alltså med förprövning och annat till Länssyrelsen?
 
Senast ändrad:
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag lade till att djurplågeri kan anmälas direkt till polisen eftersom de alltid har utrett detta.
Förstår inte riktigt vad du menar med din sista mening? Förprövning har alltid legat på länsstyrelsen.
PL
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Har jag snurrat till det?
Någonting har nyligen (eller skall snart) gått över till Länstyrelsen.
Men det kanske var själva djurskyddet?
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Tillsynssansvaret skall gå över från kommunerna till länsstyrelserna.
PL
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag försökte att belysa risken för skada.
Och den kan man ju inte anse vara så stor eftersom att elektrikst stängsel anses vara det mest skonsamma som också är effektivt.

Jag håller med om att risken för fysisk skada nog inte är speciellt stor. Däremot tror jag att det kan vara förödande för hästens psyke och av den anledningen har jag också svårt att tro att det är en metod som är effektiv och hållbar i längden. Tror knappast att Järvsöfax (chansat vilt på stavningen) fått utstå detta.


Likheten i hästarnas tuffa tag mot varandra är att i flocken så skall de lägre i rang lyda de högre och ledaren.
Så om man ser kusken/ryttaren som ledaren och hästen som lat och ovillig kan man dra den parallellen.
Hästen lyder inte ledaren - den får en bestraffning.
Strömmen kommer naturligtvis inte plötsligt.
Hästen måste ju få en varning först annars så skulle det ju inte fungera i lopp.
Där är det ju varningen som hästen springer på om man tränat på det sättet..


Men är det verkligen en bestraffning som hästen förstår? Det är ju inte precis en förklarande hjälp på något sätt utan bara en plötslig "chock" som säkert kan få ett snabbt och tillfälligt resultat i att hästen sticker iväg som skjuten ur en kanon men det är knappast någon form av kommunikation som hästen känner igen från flocklivet. I mina flockar är det aldrig någon häst som bestraffar någon annan för att den är lat. De säger till varandra att de vill äta på den andras plats, ja, men de springer inte omkring och ställer en massa krav på varandra. Men nu är jag visserligen inne på en fråga som gäller all rid- och travsport och det sista du skrev;

Frågan är djupare.
Hur mycket får vi träna hästarna att lyda oss?
Och hur hårt skall de behöva arbeta för att göra oss till lags?
Jag har snälla hästar (inte travhästar dock) och de springer tills de stupar om jag ber om det.
Är det mera moraliskt att låta dem göra det bara för att jag inte behöver övertyga dem om det?

Jag tror att alla hästar har en uppgift de passar för, det kan vara allt från att vara sällskap och stöd åt någon annan häst till att glänsa på tävlingsbanan. Min åsikt är att vi människor har ett enormt ansvar att försöka läsa av dem på rätt sätt och låta dem göra det de trivs med och tycker är roligt. Hur någon kan se någon som helst glädje eller tillfredsställelse i att få en häst att prestera bättre genom att använda elstötar övergår mitt förstånd.
Och nej, det är inte mer moraliskt att låta hästarna springa tills de stupar även om det sker helt utan våld, men förhoppningsvis kan de flesta hästägare dra kloka gränser om man bara fokuserar på djurets välbefinnande framför prestation och pengar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag är övertygad om att hästarna förstår.
Annars så skulle de ju inte trava fortare utan bara flippa ur.
Man skall inte underskatta hästars intellekt.

Jag har haft dominanta hästar som jagat andra hästar för nöjes skull.
Det har varit så allvarligt att jag flera gånger har varit tvungen att avbryta aktiviteten.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag blir både beklämd och oroad över att det är så lätt att få till en "masspsykos".
Fakta presenteras med hjälp av ett bildspråk -vi får se noga utvalda bilder som även travets aktiva har tagit sin hand ifrån- och en lika noga utvald musik som förstärker det budskap "förmedlaren" vill få fram.
Detta är en beprövad teknik som regissörer och filmmakare vanligtvis ägnar sig åt.

Vi får höra att redaktionen har fått tag på en person som vågar ställa upp och prata med oss -ett anonymt vittne med huva och förvrängd röst.
Vi matas med vansklig eller t o m helt felaktig fakta som förmedlaren har valt ut för att passa syftet!
Fakta som spär på de fördomar som redan existerar, det som redan ligger till grund för att det ens ska bli möjligt att kunna göra ett sådant här program utan att ha mer på "fötterna"
Objektivitet och nyansering lyser med sin frånvaro.
En vinklad löng blir en sanning baserad på okunskap och fördom.
För att dra det till sin yttersta spets, detta skedde även i Tyskland på 30-talet..

För att bevisa hur, skrämmande, lätt det är att starta en konspirationsteori för att få med sig det "oupplysta och lättpåverkade folket" gjordes det ett program om att Fotbolls-VM aldrig ägde rum i Stockholm 1958.
Vissa missuppfattade programmets existens totalt -en ny sanning, baserad på en lögn, var född! Denna "sanning" sprider sig fortfarande som ringar på vattnet:
http://www.newsdesk.se/pressroom/riksidrottsforbundet/pressrelease/view/vm-58-har-aegt-rum-221823

I Kalla Fakta presenterar man det som i folkmun kallas för Busligan.
Här visar redaktionen återigen sin bristande källhänvisning.
För att ni okunniga ska få era fördomar bekräftade så tar Kalla Fakta fram ett räkneexempel -ett bevis på att det lönar sig att "piska" sin häst till framgång.

Tre tränare får statuera exempel.
En av dem körde in 14 miljoner kr 2007.
Hans bötesbelopp för samma år var ca 80 000:-
Med allvarlig röst får ni, kära tittare, veta att detta är en halv % av det inkörda beloppet!

MEN, och detta är ett stort men, det som ni inte får veta -och det är inte syftet heller, att ni ska få fakta, utan de vill att ni ska förfasas över att det är så billigt att "misshandla" sin travhäst- är att av de inkörda pengarna får tränaren 10%!

Räkna nu stället 1.4 miljoner och ett bötesbelopp på 80 000:- och ni kommer upptäcka att ni kommer en bit ifrån den halva procenten som redaktionen ville få er att tro på.
Sades det någonting om att bötesbeloppet var för "felaktigt bruk av körspö" eller var det av någon annan anledning?
Hur många starter var bötesbeloppet fördelat på?
Var det en start i ett storlopp eller var det i var tredje start året om?

Det oroar mig att vissa människor inte äger förmågan att på ett konstruktivt sätt kontrollera fakta. Deras åsikter, tro och tyckande föds ur de mest opålitliga källor och att granska dessa källors värde går dem helt förbi!

Jag har tidigare efterlyst ett konstruktivt svar på den allmänn och felaktiga uppfattningen om att "Det säger sig självt att det förekommer mer oegentligheter där det finns pengar, det ligger i människans natur osv" men fortfarande inte fått ett enda konkret svar på HUR man kan tjäna pengar på att äga en travhäst OM inte hästen är ytterst talangfull, får vara skadefri samt det viktigaste -den ska tycka att det är roligt att tävla!

Som sagt, jag skulle gärna vilja ha era råd och tips ni som vet hur jag ska få ekonomi på mitt hästeri!
Det faktum att ca 90-95% av alla travhästägare går back på sin/sina hästar går de flesta helt förbi!
En travhästägare är med i gemet för pengarnas skull likförbannat och travsporten är en cynisk penningfabrik..

90% går back..men ni vet att vi "only is in it for the money"..


Jag själv känner en större oro över att det föds för många hästar som aldrig kommer till start och som vandrar ut på en ridhästmarknad som en andrahands-vara.
DÄR ligger vår sports verkliga problem!

:bow::bow::bow:

Många säger att vi bara har travhästar för att tjäna pengar, men ingen vill tala om hur vi ska kunna tjäna dem om det nu är så lätt?! Jag ser då inga pengar, jo pengarna går till utgifterna...
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Nej, jag tycker inte heller att man ska underskatta hästars intellekt. Det finns så många andra sätt att kommunicera än detta, som de förstår minst lika bra.

(Ingen kritik mot dig eftersom jag inte tror att du på något sätt förespråkar grisfösare, bara ett konstaterande.)
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

DÅ EL.CHOCKER ANV- PÅ MÄN=TORTYR
DÅ EL.CHOCKER ANV. PÅ HÄST=GANSKA SKONSAMT
FÖRLÅT ???
Vari ligger det logiska ?
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag kan inte få det till att Arista på något sätt försvarar elpåfösare inom travet. Lär dig läsa innan du slänger ur dig dina ogrundade påståenden!
PL
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Risken fÖr fysisk skada ,Är i alla hÄndelser inte sÄrskilt stor , enl.vedebÖrande.dvs.skonsam metod,rent fysiskt !
Vet du-jag hade faktiskt hÖgsta betyg i svenska ,
vilket jag inom parentes sagt, hade i samtliga Ämnen
(utom i idrott ).
BÄst i hela skolan !
Sug pÅ den du- om vi nu ska vara sÅ nÄsvisa.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Risken fÖr fysisk skada ,Är i alla hÄndelser inte sÄrskilt stor , enl.vedebÖrande.dvs.skonsam metod,rent fysiskt !
Vet du-jag hade faktiskt hÖgsta betyg i svenska ,
vilket jag inom parentes sagt, hade i samtliga Ämnen
(utom i idrott ).
BÄst i hela skolan !
Sug pÅ den du- om vi nu ska vara sÅ nÄsvisa.

Du verkar ju inte kunna skriva ordentligt i alla fall, var läraren full när han satte betyget?:angel:
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Försök då för fan, en enda gång, visa det genom att skriva på svenska o med en vettig argumentering!
Jag hade också högsta betyg.
Nu har jag sugit färdigt o anser att du suger när det gäller kunskap, uppförande, svenska o sunt förnuft.

PL
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (DN) Om Åke Svanstedt fälls sänks en av travets största profiler. Travsporten? Inte mycket. Svanstedt blir bortstädad, bortglömd...
Svar
1
· Visningar
1 017
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Trots att superligan i hoppning utökades till tio lag lyckades inte Sverige behålla sin plats i högsta ligan. De svenska...
Svar
0
· Visningar
779
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Den holländska dressyrstjärnan Anky van Grunsven, världsetta och OS-guldmedaljör, kommer till Scandinavium och Göteborg horse show...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) De flesta ägare älskar sina hästar. "Du kan tala illa om någons hustru, men aldrig om hans häst", heter det i trav- och...
Svar
1
· Visningar
918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp