Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Sv: !

Hoppas verkligen att du anmälde instruktören som piskade upp ponnyn så att den kissade på sig. Fruktansvärt!

En ridlärare i göteborg blev anmäld för djurplågeri. Gruppen sommarelever kom hem från uteritten helt förskräckta och i tårar (jag var i stallet och såg det själv). Ett förbipasserande par som sett misshanden polisanmälde ridläraren.

Ponny såg fördjävlig ut. Filtvojlocken droppade av svett. Ponnyn hade långa bulor på kroppen av spöt och var totalt skärrad. Ungarna i gruppen storgrät. Vi privathästägare och övrig stallpersonal fick ta hand om gruppen och lugna tjejerna. Den ilskna ridläraren lämnade byggnaden i hiskelig fart. Han var väl medveten om att hanblivit anmäld.

Ridläraren blev avstängd från ridskolan. Tror han försvann till stenungsund eller strömstad efter det. Kommer inte ihåg vad han fick för straff. Det är många år sedan.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Säg inte vad som händer runt om i Sveriges stallar/ridhus med hästar inom olika sporter...En del rykten, visst...men ibland kan man ju undra?
Alltid när det är pengar (stora) pengar inblandat så finns det många som vill ha snabba resultat, tyvärr....
Men varför inte göra som Norge då? Införa spöfritt? Så blir det ingen diskution ang pådrivning med det. Sen också ta bort 2 års tävlande. Det säger sig ju självt att de inte håller, de har ju inte vuxit färdigt (kroppsligt & mentalt).
Jag menar de har ju tränats innan lopp och redan då inkörda som 1 åring, eller?!!!!
Hua! Ser mina 1 åringar busa i hagen *ler*.
Angående magsår eller inte, den stress som dessa hästar utsätts för inte bra, även om det inte ger magsår så är det många med ovanor. OCH DÅ MENAR JAG INTE BARA INOM TRAV (där får de ju gå ut iallafall)....Håller med den som skrev över hästar som inte får gå ut i hagen, (kan ju skada sig då...håhå jaja..klart den gör...vem skulle inte få knäpp när man äntligen blev fri..) Men visst linda in hästen i "bubbel"plast innan den släpps ut....*jössös*

*ledsen kom av mig lite. blev lite irriterad över det med*

Ingen hästägare/ryttare är väl bättre än en själv...*ler*
Nä men liiiite sunt hästförfnuft kan man väl ha...:banana:
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Det händeer mycket och man är inte förvånad varför många hästar springer runt med skador. Jobbade en gång i världen på en av sveriges större travbanor hos nr 2 av tränarna på banan. Vi hästskötare pratade en hel del med varandra trots att vi jobbade i konkurrerande stall. Det var ganska sorgligt att se hur nr 1 alltid hade pisken med och använde den på snabbjobben. Min chef hade med den men aldrig att han använde den. Bara vid lopp och om det behövdes.

Tragiskt var också att möta nr1s hästskötare när de gick skytteltrafik mellan bankliniken och stallet med hästar som skulle sprutas i lederna och "vila tre dagar" som var standard ordinationen från kliniken. Det var mer eller mindre varje dag som de gick till kliniken. Hos nr 2 tror jag att jag gick över med tre hästar totalt under min tid där. Då var en av dessa en som skulle gomsegelopereras. Jag vet att inga andra traskade över från vårat stall för mitt uppdrag, utöver vardagliga sysslor, var att ha hand om sjuklingarna.

Nr1 är fortfarande en av sveriges mest framgångsrika tränare men jag sitter och undrar över hur många hästar som möter bulten bra tidigare än planerat i de stallarna.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Dock tycker jag att allvaret med elektrisk påfösare överdrivs.
Om man ser hur hästar bankar på varandra för att få sina viljor igenom så är ju både piska och elektrisk stöt en mild fläkt.

Det här borde ramas in som en av de dummaste kommentarerna på buke:eek:

Är det ok att jaga på folk med el också? Dom som inte jobbar tillräckligt fort kanske?
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Är inte ett dugg förvånad, klart sånt här finns när det gäller en sport med så mkt pengar inblandat.
Det finns massor av dumheter inom andra grenar oxå, sätta vassa föremål i benskydden på hopphästarna så de ska anstränga sig att inte riva bommar, sätta gummiband på benen på islandshästarna så de ska lyfta ordentligt, många har säkert redan sett inslagen om dressyrryttaren som blev fälld för djurplågeri nyligen.
Sätt dit dräggen inom sporten säger jag bara.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

det finns inga bevis. de har gjort rassia och INGENTING hittades. så jag tycker att man ska låta det här vara tills det kommer fram bevis.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Det är lämpligt att försöka att se litet nyanserat på problemet.
Hästar utsätts för betydligt mycket grymmare saker som behöver hanteras först.
Innan man stirrar sig blind på de små problemen som kanske inte ens finns.

Jag gillar absolut inte tanken på att någon använder elfösare för att få hästarna att springa fortare.
Men det finns saker som jag anser vara så mycket värre att de måste hanteras först.
Det är bra att fula metoder dras ut i ljuset för att visas upp och förkastas.
Men i det här fallet så hamnar focus litet fel.

Det där ivriga piskandet tycker jag nog är värre.
Och det gäller alla dicipliner.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Det där ivriga piskandet tycker jag nog är värre.
Och det gäller alla dicipliner.
:bow::bow::bow:

Fast jag hatar grisfösare med då jag sett en lastbilskille hämta kalvar och sticka en sådan i ögat på en kalv. Jag vart totalt skogstokig. Knappt byxmyndig liten tös som studsade som en gummiboll, svor som en hel karl och skällde ut chaffisen.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Ogillar till 110% inhuman hantering av alla djur inkl hästar, det jag inte förstår är allas höga avskyrop efter detta inslag i Kalla Fakta om Åke . De flesta i Sverige äger en mobil offtast med en kamera i, den kan man fota bra bilder med som bevis vid inhuman hantering av ex hästar i stallar , stallbacken , framridningsbanor , travbanor. Varför används inte mobilkameran för att fota bevisen?? sen kan man skicka bilderna till Jordbruksverket och även sända med klockslag, datum , platts så dem vet vart detta olagliga har inträffat och vem personen är på bilderna så att de kan åtalas.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Det här borde ramas in som en av de dummaste kommentarerna på buke:eek:

Är det ok att jaga på folk med el också? Dom som inte jobbar tillräckligt fort kanske?

Polisen i Canada hade visst ihjäl ett par stycken med sådan apparat på en flygplats, om jag inte missminner mig.

Hästar är mycket känsligare mot el än människan.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Är det Jordbruksverket som hanterar anmälningar?
Jag trodde att det var Polisen.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Men det som jag faktiskt tror orsakar mest lidande totalt bland sådant som är vanligt är allt detta ryckandet i munnar på hästar.

Man slänger in en järnbit i det känsligaste som hästen har - munnen.
Och så rycks det, dras och slits i tyglar och tömmar.
Av alla möjliga från ponnybarn till proffsryttare och kuskar.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Säg inte vad som händer runt om i Sveriges stallar/ridhus med hästar inom olika sporter...En del rykten, visst...men ibland kan man ju undra?
Alltid när det är pengar (stora) pengar inblandat så finns det många som vill ha snabba resultat, tyvärr....

Det finns folk som kan behandla sina hästar hur som helst för att enbart vinna en rosett också, så det handlar inte om pengar.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Ja. ÅS humör är vida känt (tom så känt att jag som inte är mer insatt i trav än att jag tittar på Vinnare några ggr/vecka känner till det) så de gjorde ju en "hit" då de gav sig på honom, speciellt på en tävlingsdag.
Det gav precis den utdelningen de ville ha för att vinkla till ett program. Att fråga någon som inte blir upprörd ger inte lika stort "Ååååhhh" bland tittarna... Ett journalistiskt smartdrag helt enkelt:grin:

Ja, visst var det ett taktiskt drag av Kalla Fakta.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

usch jag blir så ledsen av alla inlägg här....:cry:
hur behandlas egentligen våra älskade djur???

självklart ska det granskas, att våra djur har det bra, men jag tycker nog mest man sysslar med smutskastning av travsporten i Kalla fakta...
Är det verkligen så svårt att skicka ut kontrollanter till stallarna i stället för att hänga ut folk i tv?

Nu vet inte jag om det är sant eller ej, det här med Åke, men tänk själva, om det hade hänt er och ni faktiskt inte gjort något?

Jag tycker det borde vara mer regelbundna spontana kontroller i ALLA stallar, men det är väl en önskedröm....

*skickar mycket kärlek och värme till ALLA de djur som lider pga. människors frånvaro av empati...*
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

*kl*

Visst är det så att massmedia vill ha krydda på reportaget så att folk blir upprörda vilket i sin tur kan ha den fördelen att folk blir lite mer observanta. Det kan även ge folk lite civilkurage att reagera när man ser oegentligheter och de som har fyffens för sig känner att de kan bli observerade.

Jag köper dock inte argumentet att det finns värre saker och därför behöver vi inte bry oss om det som inte är lika farligt :eek: Om vi ska komma till en mer "human" djurhållning anser jag att nolltolerans gäller för att nå dit.
Att jämföra "dispyter" mellan djur och det extra lidande som vi människor i vissa fall ger djuren håller inte heller. Det står inget i djurskyddslagen om att djuren inte får orsaka skador på varandra, däremot får vi människor inte orsaka onödigt lidande. När man orsakar smärta för att pressa djur till högre prestationer anser jag strider mor djurskyddslagen.

Utdrag ur djurskyddslagen:

2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande
och sjukdom.

5 § Djur får inte överansträngas.
Inte heller får de agas eller drivas på med redskap som lätt
kan såra eller på annat sätt skada djuret.

17 § Djur får inte tränas för eller användas vid tävling på
sådant sätt att de utsätts för lidande. Detsamma gäller vid
film-, videogram- eller televisionsinspelning och föreställning
eller annan förevisning som anordnas för allmänheten.

Sedan är det en tolkningsfråga vad som är "onödigt" lidande. Själv anser jag att tillfoga smärta är onödigt lidande om det inte är av säkerhetsskäl för människan.

"Det är aldrig hästens fel"

Rolle
Islandshästar på lösdrift
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag blir både beklämd och oroad över att det är så lätt att få till en "masspsykos".
Fakta presenteras med hjälp av ett bildspråk -vi får se noga utvalda bilder som även travets aktiva har tagit sin hand ifrån- och en lika noga utvald musik som förstärker det budskap "förmedlaren" vill få fram.
Detta är en beprövad teknik som regissörer och filmmakare vanligtvis ägnar sig åt.

Vi får höra att redaktionen har fått tag på en person som vågar ställa upp och prata med oss -ett anonymt vittne med huva och förvrängd röst.
Vi matas med vansklig eller t o m helt felaktig fakta som förmedlaren har valt ut för att passa syftet!
Fakta som spär på de fördomar som redan existerar, det som redan ligger till grund för att det ens ska bli möjligt att kunna göra ett sådant här program utan att ha mer på "fötterna"
Objektivitet och nyansering lyser med sin frånvaro.
En vinklad löng blir en sanning baserad på okunskap och fördom.
För att dra det till sin yttersta spets, detta skedde även i Tyskland på 30-talet..

För att bevisa hur, skrämmande, lätt det är att starta en konspirationsteori för att få med sig det "oupplysta och lättpåverkade folket" gjordes det ett program om att Fotbolls-VM aldrig ägde rum i Stockholm 1958.
Vissa missuppfattade programmets existens totalt -en ny sanning, baserad på en lögn, var född! Denna "sanning" sprider sig fortfarande som ringar på vattnet:
http://www.newsdesk.se/pressroom/riksidrottsforbundet/pressrelease/view/vm-58-har-aegt-rum-221823

I Kalla Fakta presenterar man det som i folkmun kallas för Busligan.
Här visar redaktionen återigen sin bristande källhänvisning.
För att ni okunniga ska få era fördomar bekräftade så tar Kalla Fakta fram ett räkneexempel -ett bevis på att det lönar sig att "piska" sin häst till framgång.

Tre tränare får statuera exempel.
En av dem körde in 14 miljoner kr 2007.
Hans bötesbelopp för samma år var ca 80 000:-
Med allvarlig röst får ni, kära tittare, veta att detta är en halv % av det inkörda beloppet!

MEN, och detta är ett stort men, det som ni inte får veta -och det är inte syftet heller, att ni ska få fakta, utan de vill att ni ska förfasas över att det är så billigt att "misshandla" sin travhäst- är att av de inkörda pengarna får tränaren 10%!

Räkna nu stället 1.4 miljoner och ett bötesbelopp på 80 000:- och ni kommer upptäcka att ni kommer en bit ifrån den halva procenten som redaktionen ville få er att tro på.
Sades det någonting om att bötesbeloppet var för "felaktigt bruk av körspö" eller var det av någon annan anledning?
Hur många starter var bötesbeloppet fördelat på?
Var det en start i ett storlopp eller var det i var tredje start året om?

Det oroar mig att vissa människor inte äger förmågan att på ett konstruktivt sätt kontrollera fakta. Deras åsikter, tro och tyckande föds ur de mest opålitliga källor och att granska dessa källors värde går dem helt förbi!

Jag har tidigare efterlyst ett konstruktivt svar på den allmänn och felaktiga uppfattningen om att "Det säger sig självt att det förekommer mer oegentligheter där det finns pengar, det ligger i människans natur osv" men fortfarande inte fått ett enda konkret svar på HUR man kan tjäna pengar på att äga en travhäst OM inte hästen är ytterst talangfull, får vara skadefri samt det viktigaste -den ska tycka att det är roligt att tävla!

Som sagt, jag skulle gärna vilja ha era råd och tips ni som vet hur jag ska få ekonomi på mitt hästeri!
Det faktum att ca 90-95% av alla travhästägare går back på sin/sina hästar går de flesta helt förbi!
En travhästägare är med i gemet för pengarnas skull likförbannat och travsporten är en cynisk penningfabrik..

90% går back..men ni vet att vi "only is in it for the money"..


Jag själv känner en större oro över att det föds för många hästar som aldrig kommer till start och som vandrar ut på en ridhästmarknad som en andrahands-vara.
DÄR ligger vår sports verkliga problem!
 
Senast ändrad:
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Är det Jordbruksverket som hanterar anmälningar?
Jag trodde att det var Polisen.

Man skickar offtast anmälningar till Länsvetrinären hos Jordbruksverket ell till Kommunens Länsvet , sen hamnar anmälan hos polisen.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Men det som jag faktiskt tror orsakar mest lidande totalt bland sådant som är vanligt är allt detta ryckandet i munnar på hästar.

Man slänger in en järnbit i det känsligaste som hästen har - munnen.
Och så rycks det, dras och slits i tyglar och tömmar.
Av alla möjliga från ponnybarn till proffsryttare och kuskar.
Och allt detta föregås dagligen helt för öppna ridåer vi människor sitter på läktaren och bara tycker att de e ju såååå duktiga på banan , se nu vann dem till och med..
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Man skickar offtast anmälningar till Länsvetrinären hos Jordbruksverket ell till Kommunens Länsvet , sen hamnar anmälan hos polisen.

Men Länsveterinären tillhör ju varken kommunen eller Jordbruksverket, den är anställd av Länsstyrelsen och tillhör Länet.
Kommunen har Djurskyddsinspektörer och Jordbruksverket har egna Statliga Veterinärer.

Så jag har fortfarande inte fått någon klarhet i vart man anmäler.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (DN) Om Åke Svanstedt fälls sänks en av travets största profiler. Travsporten? Inte mycket. Svanstedt blir bortstädad, bortglömd...
Svar
1
· Visningar
1 016
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Trots att superligan i hoppning utökades till tio lag lyckades inte Sverige behålla sin plats i högsta ligan. De svenska...
Svar
0
· Visningar
779
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Den holländska dressyrstjärnan Anky van Grunsven, världsetta och OS-guldmedaljör, kommer till Scandinavium och Göteborg horse show...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) De flesta ägare älskar sina hästar. "Du kan tala illa om någons hustru, men aldrig om hans häst", heter det i trav- och...
Svar
1
· Visningar
918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp