Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Fast hade vi inte haft våra hästar till förfogande, hade det inte funnits mycket travsport att spela på.



Vi som sysslar med ridsport och snuvar er på era pengar får faktiskt själva se till att ha egna hästar att förfoga över.


Sedan tycker jag det är tragiskt med spel öht,travet inte undantaget, en massa förlorare mot en mindre klick vinnare, sorgligt.

Dessutom har jag varit inne och kollat lite på vad spelarna tycker om travet, och det visade sig, att vissa, undantag? tycker travloppen är skit för kuskarna kör för mesigt, och hotar med att lägga ner sitt spelande!:eek:Är det därför du försvarar "icke diskning", för att det kan vara så att viss del av publiken kräver lite fräck körning på upploppet, dit viss otillåten drivning av häst kan höra?
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Kan du inte svara?, säg som det är, du tycker all drivning om det inte är misshandel hör till de händelser som inte bör diskas.

Man kan ju undra varför du behårt försvarar sådan drivning som ligger utanför ramen av tillåtet och som leder till att hästen går lite extra fort, jo, det är försvar när man tycker kusken och hästägaren ska behålla pengarna och placeringsstatistiken som man har fått av en otillåten piskanledning.

Ja, jag tror inte diskning är rätt straff om man ska har de regler vi har som grund.
Förövrigt har jag inte försvarat en endast drivning överhuvdtaget, jag har gett en syn och försökt ge infomation om hur drivningar går till, hur reglerna är idag och försökt förklara olika typer av drivning.

Huruvida ägaren får pengar eller kusken hamnar i statestik intresserar mig egentligen inte o ligger inte till grund hur jag funderar runt detta överhuvudtaget.

Men ska man vara löjlig så få det gärna bli diskning på alla drivningar, jag har en häst om inte går att driva, så det passar fint....
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Vi som sysslar med ridsport och snuvar er på era pengar får faktiskt själva se till att ha egna hästar att förfoga över.


Sedan tycker jag det är tragiskt med spel öht,travet inte undantaget, en massa förlorare mot en mindre klick vinnare, sorgligt.

Dessutom har jag varit inne och kollat lite på vad spelarna tycker om travet, och det visade sig, att vissa, undantag? tycker travloppen är skit för kuskarna kör för mesigt, och hotar med att lägga ner sitt spelande!:eek:Är det därför du försvarar "icke diskning", för att det kan vara så att viss del av publiken kräver lite fräck körning på upploppet, dit viss otillåten drivning av häst kan höra?

Fast ni var det inte riktigt så.
Jag tycker pengarna från travet i första hand ska gå till travet o i andra hand till ridsporten.
Mest för att travet har problem själva o jag tycker pengarna i första hand ska ta hand om de problemen.

Vad spelare tycker intresserar mig icke ett dugg!
Jag spelar väldigt sällan själv!
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Så du skiter i vad de som står för den ekonomiska motorn i verksamheten tycker!
PL
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Smart inställning!
Tror du också att det i praktiken är möjligt för ATG att fördela svenska folkets spelpengar helt efter eget gottfinnande?
PL
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Mmm det tycker jag absolut det är, jag värnar om hästarna o det gör sällan spelarna..
Utan spelare inget trav, men då är det så för det ska vara på hästens villkor o inte på spelarnas!

Måste gå hårt åt dig nu men du är mycket naiv. Vad skulle hända om travet slutar?? tänk på det.

Travet ska sluta betala galopp sporten massvis med pengar samt ridsporten som finansieras med stora pengar av "våra" pengar. Hade detta hänt skulle all galopp sport i Sverige försvunnit samt delar av ridsporten försvinna helt.

Är detta något som ni vill ha om travet slutar skulle ni inte ha mycket att göra med era hästar ändå. Spelet är INTE till för hästarna det är tränarna som är till för hästarna. Spelet gör att travet lever och att galoppen lever och till viss del ridsporten. Vill inte spelarna spela för att spelsäkerheten inte kan garanteras så kommer mycket häst sport i Sverige dö och DET tror jag ingen av oss vill, eller?:confused:?
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

*KL*

Nu har jag läst många av era inlägg här och i andra trådar och jag tror att ni ofta är mer överrens än det verkar ;)

Jag skall börja med att säga att jag inte är speciellt insatt.

Men vad har ni för åsikter om följande förslag till regelskärpning.

Det är tillåtet att slå i sulkyn eller i luften och att ropa i princip hur mycket som helt (jag vet att detta rimligen är en lättnad, men det skadar rimligen inte hästen alls och ger möjlighet till drivning) Det är tillåtet med piskkontakt på hästen en eller två gånger under upploppet, reglerat som tidigare, kontakt men inte för hårt.

Om det blir fler än två, eller om man väljer en gång, dras 50% av prissumman från både kusk och alla andra som eventuellt delar på den. Det skall svida för alla, och kuskar som inte kan hålla sig till reglerna skall man som hästägare akta sig för att anlita.

Man skulle även kunna ha en andra gräns om hästen exempelvis träffas av pisken mer än fyra gånger på upploppet. Då skulle man kunna ge en veckas avstängning av kusken, eventuellt också ta 75-100% av prissumman.

De pengar man får in på detta sätt skulle kunna gå till att stärka djurskyddet inom travet.

Självklart skulle man också kunna välja att diska ett ekipage helt vid exempelvis fyra träffar av spöet på upploppet, att jag är lite försiktig med att föreslå det är att jag är osäker på hur lätt det är att räkna hur många slag som träffar på kort tid. Då ett resultat måste fram fort till spelet. Risken är att det blir fort och kanske fel.
Prispengar och avstängning kan göras i efterhand efter noga granskning av film.

Om en kusk åker dit för för mycket drivning vid fler tillfällen inom exempelvis en 12-månadersperiod kan man lämpligen lägga till ytterligare veckor så att det vid andra förseelsen blir två veckors avstängning vid tredje tre veckor osv.

Andra brott mot reglerna kan läggas in i respektive system på lämpligt sätt, som sagt jag är inte fullt insatt.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Måste gå hårt åt dig nu men du är mycket naiv. Vad skulle hända om travet slutar?? tänk på det.

Travet ska sluta betala galopp sporten massvis med pengar samt ridsporten som finansieras med stora pengar av "våra" pengar. Hade detta hänt skulle all galopp sport i Sverige försvunnit samt delar av ridsporten försvinna helt.

Är detta något som ni vill ha om travet slutar skulle ni inte ha mycket att göra med era hästar ändå. Spelet är INTE till för hästarna det är tränarna som är till för hästarna. Spelet gör att travet lever och att galoppen lever och till viss del ridsporten. Vill inte spelarna spela för att spelsäkerheten inte kan garanteras så kommer mycket häst sport i Sverige dö och DET tror jag ingen av oss vill, eller?:confused:?

Jag har inte sagt att jag vill att spelarna ska sluta spela, jag menade att det inte ska få var på "deras" villkor, alltså det ska inte handla om vem som kommer först i mål på vilka villkor som helst, utan hästen i första hand.

Så nej jag bryr mig inte särskillt mycket om vad spelare tycker, om det inkräktar på hästens väl o ve.

Och är det så att travet skulle få sluta, för regler skulle bli mer anpassade hästen o mindre spelaren så ser jag det som lika bra i såfall, för jag vill då inte ha en travsport på spelares villkor!

Jag är en travtjej som har en hel del spelar vänner o deras tänkade sätter då inte hästens intressen i första hand :(
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

*KL*

Nu har jag läst många av era inlägg här och i andra trådar och jag tror att ni ofta är mer överrens än det verkar ;)
Det tror jag oxå :)

Jag skall börja med att säga att jag inte är speciellt insatt.

Men vad har ni för åsikter om följande förslag till regelskärpning.

Det är tillåtet att slå i sulkyn eller i luften och att ropa i princip hur mycket som helt (jag vet att detta rimligen är en lättnad, men det skadar rimligen inte hästen alls och ger möjlighet till drivning) Det är tillåtet med piskkontakt på hästen en eller två gånger under upploppet, reglerat som tidigare, kontakt men inte för hårt.
Njea.. Jga tycker inte man ska få skämma hästen, vilket man då gör genom att slå på skalem eller ropa högt. Det kan även skrämma hästar på sidan o bakifrån.

Om det blir fler än två, eller om man väljer en gång, dras 50% av prissumman från både kusk och alla andra som eventuellt delar på den. Det skall svida för alla, och kuskar som inte kan hålla sig till reglerna skall man som hästägare akta sig för att anlita.
Jag tycker grunden i drivning ska vara så klar att det inte ska kunna gå att göra hästen illa. Du ska alltså inte kunna driva den så hårt att den lider av det fysiskt.
Då kommer vi till det psykiska där det är viktigt att man inte ska få pressa hästen. Pressar man hästen med fler drivningar än tillåtet ska man bli bestraffad självklart.

Kusken får normalt 10% av inkört i kör provision. Får han inga pengar med hästen i loppet får han ingen lön.


Man skulle även kunna ha en andra gräns om hästen exempelvis träffas av pisken mer än fyra gånger på upploppet. Då skulle man kunna ge en veckas avstängning av kusken, eventuellt också ta 75-100% av prissumman.
Vi är på samma linje :)
Och en kusk som hela tiden är avstängd kommer varken ses som en bra kusk eller finnas tillänglig, så en sån kusk borde självsaneras...


Självklart skulle man också kunna välja att diska ett ekipage helt vid exempelvis fyra träffar av spöet på upploppet, att jag är lite försiktig med att föreslå det är att jag är osäker på hur lätt det är att räkna hur många slag som träffar på kort tid. Då ett resultat måste fram fort till spelet. Risken är att det blir fort och kanske fel.
Prispengar och avstängning kan göras i efterhand efter noga granskning av film.
Ja, om reglerna för drivning är så tydliga att det inte går att tolka dem lite som man vill o det är olika regler på olika banor beroende på personalens tycke..

Om en kusk åker dit för för mycket drivning vid fler tillfällen inom exempelvis en 12-månadersperiod kan man lämpligen lägga till ytterligare veckor så att det vid andra förseelsen blir två veckors avstängning vid tredje tre veckor osv.
Bra ide :)

Andra brott mot reglerna kan läggas in i respektive system på lämpligt sätt, som sagt jag är inte fullt insatt.
Tycker du har sunda ideer o finner det betydligt roligare att debattera ideér på förbättringar än de vi tidigare hängav oss åt :)
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag har inte sagt att jag vill att spelarna ska sluta spela, jag menade att det inte ska få var på "deras" villkor, alltså det ska inte handla om vem som kommer först i mål på vilka villkor som helst, utan hästen i första hand.

Så nej jag bryr mig inte särskillt mycket om vad spelare tycker, om det inkräktar på hästens väl o ve.

Och är det så att travet skulle få sluta, för regler skulle bli mer anpassade hästen o mindre spelaren så ser jag det som lika bra i såfall, för jag vill då inte ha en travsport på spelares villkor!

Jag är en travtjej som har en hel del spelar vänner o deras tänkade sätter då inte hästens intressen i första hand :(

Och det är SPELARNA INTE HÄSTARNA som betalar för travsporten så travet är på spelarnas villkor säger spelarna att dom vill ha det på ett visst sätt kommer det att bli så. Det är tränarnas uppgift att träna hästen så långt att dom kan tävla annars skall hästen inte vara på banan. Tål inte hästen träning kommer den sällan att starta.
Jag tycker att fokus borde vara på alla tränings metoder som skadar hästarna istället för hur man driver sista 400 metrarna i ett lopp.
Hästen skadas inte av lite drivning den skadas av att man inte tränar hästen rätt eller ens mycket nog för att tävla. En häst som är vältränad och frisk i benen behöver man oftast inte driva mycket dom vill springa dom tycker att det är roligt att springa.
99% av hästens skador kommer inte i travlopp utan tränare som inte grundtränar sina hästar utan bara kör snabbare och snabbare. Vi kanske skulle göra en liten del i trav forumet om tränings metoder :D "hint hint" ;):bump:

En annan sak som kom till mig just nu varför är travare så hatade bland ridfolk?:confused:? nästan alla annonser man ser står det EJ TRAVARE varför?? vad är det för fel på våra hästar inom rid sporten?

Detta brukar ofta göra att man slaktar av travhästar för det är "ingen" som vill ha dom.

Jag lyckades rädda min häst nu som jag fick sålt men annars hade hon fått gå till slakt. Har haft annons på henne i nästan 4 månader på olika ställen och inga seriösa svar någonstans. Och jag ser hellre att hästen går till slakt än att den hamnar hos någon oseriös person eller hästhandlare.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

En annan sak som kom till mig just nu varför är travare så hatade bland ridfolk?? nästan alla annonser man ser står det EJ TRAVARE varför?? vad är det för fel på våra hästar inom rid sporten?
För att dom inte kan galoppera kanske? Och sen har dom ju ofta inte så mkt register i traven heller. Annars tycker jag travare är snygga hästar ofta , och så är dom vad jag vet (har inte mkt erfarenhet av travare) bra i temperamentet.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Varför ridfolk inte vill ha travare - de är avlade för att vara körhäst, inte ridhäst. Som PL skriver - DU vill säkert inte ha ett halvblod som travhäst...:angel:
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Varför ridfolk inte vill ha travare - de är avlade för att vara körhäst, inte ridhäst. Som PL skriver - DU vill säkert inte ha ett halvblod som travhäst...:angel:

Vi FÅR inte tävla med halv blod ni FÅR tävla med travare så enkelt är det.:angel:
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

För att dom inte kan galoppera kanske? Och sen har dom ju ofta inte så mkt register i traven heller. Annars tycker jag travare är snygga hästar ofta , och så är dom vad jag vet (har inte mkt erfarenhet av travare) bra i temperamentet.

:rofl::rofl::rofl: har du ens sett på trav någon gång? Antagligen inte...
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Vi FÅR inte tävla med halv blod ni FÅR tävla med travare så enkelt är det.:angel:

Precis, så enkelt är det! Travare/annan ras är vad jag vet en av de framstående ickehoppavlade korsningarna som har gjort bäst resultat i t ex VM och OS. Och säkert en av de mest framstående ickehoppavlade raserna övh om man bortser från fullblodet. Har aldrig hört talas om en fjording som har vunnit 1,50 och de anses ju som bra ridhästar(vilket jag tycker de är också)

Att man sedan inte ser så bra ekipage alltid beror på att ryttaren i sadeln är för dålig(eller att just den hästen inte hade de rätta förutsättningarna). Säg något halvblod som skulle kunna gå msv-dressyr med en 12 åring i sadeln som har ridit på ridskola 1ggr/vecka i ett halvår...
Mer status på travaren som ridhäst så kanske mindre behöver sätta livet till efter karriären eller innan den ens började!

Civil Ation: Jag bor i Blekinge som svar på din fråga. Håller till mest på Tingsryd, kalmar, jägerso och halmstad. Vad håller du till?:)
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

:rofl::rofl::rofl: har du ens sett på trav någon gång? Antagligen inte...

jajjamen, har tom varit på Solvalla! och faktiskt kört en travhäst en gång i travstall Östersund på 80-talet.
Men så här är det, om jag vill ha en häst att rida i skogen med så visst är travare bra till det, men om jag ska köpa en dressyrhäst och träna dressyr så vill jag ha en häst som är mest lämpad för det ändamålet och det är inte travare, så är det bara. Jag menar att det är väl tillräckligt svårt att rida på en häst som är lämpad för uppgiften, så att lägga ner pengar och massa onödigt jobb på en häst som är avlad för annat ändamål verkar ju ganska meningslöst. Och jag tycker inte att en travhäst har lika bra galopp och swung i traven så som jag vill , därför skulle jag inte köpa en travhäst.
Jag har aldrig sett en travhäst med en riktig fin ökad trav med påskjut bakifrån utan att travartraven lyser ingenom. Men om du menar att travhästarna har dessa kvalifikationer så får jag väl åka till Solvalla igen o kolla när det är dags för ny dressyrhäst!
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

jajjamen, har tom varit på Solvalla! och faktiskt kört en travhäst en gång i travstall Östersund på 80-talet.
Men så här är det, om jag vill ha en häst att rida i skogen med så visst är travare bra till det, men om jag ska köpa en dressyrhäst och träna dressyr så vill jag ha en häst som är mest lämpad för det ändamålet och det är inte travare, så är det bara. Jag menar att det är väl tillräckligt svårt att rida på en häst som är lämpad för uppgiften, så att lägga ner pengar och massa onödigt jobb på en häst som är avlad för annat ändamål verkar ju ganska meningslöst. Och jag tycker inte att en travhäst har lika bra galopp och swung i traven så som jag vill , därför skulle jag inte köpa en travhäst.
Jag har aldrig sett en travhäst med en riktig fin ökad trav med påskjut bakifrån utan att travartraven lyser ingenom. Men om du menar att travhästarna har dessa kvalifikationer så får jag väl åka till Solvalla igen o kolla när det är dags för ny dressyrhäst!

Letade du noga tror jag nog att du skulle finna ett fint exemplar. Kanske inte för msv-dressyr i första taget, men visst finns det en del fina ridämnen på travbanan. Många får som sagt inte chansen... Men jag vet en som fick det och det var en travare i USA som nu tävlar på St.George nivå med sin manliga dressyrryttare. Denna travare gick på travet innan dess. Så visst finns det en del talanger, det gäller bara att hitta dem!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (DN) Om Åke Svanstedt fälls sänks en av travets största profiler. Travsporten? Inte mycket. Svanstedt blir bortstädad, bortglömd...
Svar
1
· Visningar
1 027
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Trots att superligan i hoppning utökades till tio lag lyckades inte Sverige behålla sin plats i högsta ligan. De svenska...
Svar
0
· Visningar
790
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Den holländska dressyrstjärnan Anky van Grunsven, världsetta och OS-guldmedaljör, kommer till Scandinavium och Göteborg horse show...
Svar
0
· Visningar
840
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) De flesta ägare älskar sina hästar. "Du kan tala illa om någons hustru, men aldrig om hans häst", heter det i trav- och...
Svar
1
· Visningar
929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp