Svansviftande

service

Trådstartare
sto som ska igång.. gått som avelssto innan.
Röntgad och besiktad ua.

Irriterad kring svansen emellanåt, inte alltid.
Ska man sätta på täcket så kan hon reagera och vifta med svansen när man tar i den och ska ha in den i svansremmen.
I början gjorde hon så när man skulle borsta svansen, nu har det minskat och endast enstaka gång.

Ibland efter ridning, oavsett intensitet så kan hon efter jag hoppat av stå och vifta svansen som att det vore flugor där.Sadel eller ej.
Även gjort så efter töm pass.

Tankar? Inte varit med om det själv förut.
 
När händer det? Varje dag? Enstaka dagar?
Vissa ston upplever jag inte vara helt bekväma med att man pillar med svansen, speciellt nära/vid brust.
Finns vissa som inte gillar när man lyfter och eller för svansen i sidled. Tänker på avelsto, pilla med svans kan kanske vara=dräktighetskontroll för henne? Hon kanske upplevt obehag/stress i samband med det?

Kan vara någon form obehag/stresshantering? Vissa flaxar med huvudet så varför inte svansen..
Svårare med varför det görs direkt efter ridpass..
 
sto som ska igång.. gått som avelssto innan.
Röntgad och besiktad ua.

Irriterad kring svansen emellanåt, inte alltid.
Ska man sätta på täcket så kan hon reagera och vifta med svansen när man tar i den och ska ha in den i svansremmen.
I början gjorde hon så när man skulle borsta svansen, nu har det minskat och endast enstaka gång.

Ibland efter ridning, oavsett intensitet så kan hon efter jag hoppat av stå och vifta svansen som att det vore flugor där.Sadel eller ej.
Även gjort så efter töm pass.

Tankar? Inte varit med om det själv förut.
Skulle be en osteopat eller kiropraktor kolla igenom, inte ovanligt att ston bäckenet blir snett vid fölning.
 
Har du en duktig ET i närheten hade jag bett denne känna igenom hästen. Svansen är ju förlängning av ryggen, och irritation över ryggen kan visa sig i svansrörelser.

Hon påvisar inga reaktioner över ryggen, men ska ta ut et och berätta om problemet.


När händer det? Varje dag? Enstaka dagar?
Vissa ston upplever jag inte vara helt bekväma med att man pillar med svansen, speciellt nära/vid brust.
Finns vissa som inte gillar när man lyfter och eller för svansen i sidled. Tänker på avelsto, pilla med svans kan kanske vara=dräktighetskontroll för henne? Hon kanske upplevt obehag/stress i samband med det?

Kan vara någon form obehag/stresshantering? Vissa flaxar med huvudet så varför inte svansen..
Svårare med varför det görs direkt efter ridpass..

Nej inte varje dag, ska försöka kartlägga och se om jag kan få någon form av mönster.
Blir inte riktigt klok på det då tillfällena varit så spridda och aktiviteterna väldigt olika.
Fick tips och ge något med munkpeppar och se om det försvinner/återkommer osv.
Skadar inte och prova iaf tills et har tid komma ut.

Ingen aning hur hon upplevt det då jag inte varit ägaren vid fölningar.

Någon form av irritation är det ju mest troligen..
Inte varje gång efter ridning, spelar ingen roll om passet varit jobbigt eller inte.


Skulle be en osteopat eller kiropraktor kolla igenom, inte ovanligt att ston bäckenet blir snett vid fölning.

Nej så kan det ju absolut vara.
Tack för tips, ska ha ut Et så fort dom har tid.
 

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
4 966
Senast: Josofinito
·
Hästvård I ca 4 veckors tid har mitt 18-åriga sto betett sig underligt. Hon biter sig i flankerna, sparkas samt piskar irriterat med svansen med...
Svar
11
· Visningar
1 558
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
23 705
Senast: MayGrace
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 475
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp