Svår att fånga i hagen!!!

W

Warmblood

mitt varmblodsto är väldigt oberäknerlig, ibland kommer hon direkt och följer med in från hagen, men andra dagar bara vägrar hon och man kan "springa" runt i hagen i timmar! jag vill ha alla tips som finna om hur man kan göra, håller på att bli galen på detta, när man planerat en skön ridtur i solen men hästen vill inte, och jag fasar för sommarbetes säsongen!!!
obs: Mat fungerar inte att locka med! bryr sig inte d minsta..:(
 
Sv: Svår att fånga i hagen!!!

jag har haft ett vbl med samma problem,han flydde när man skulle ta in honom.
funkade inte med mat heller,sen fick jag tipset att varje gång han vände sig bort eller sprang förbi/ifrån mig,så skulle jag driva på honom ännu mer.
han skulle inte få stanna när han ville,utan när jag slutade driva honom.
det resulterar i att det är du som bestämmer o att det blir jobbigt att fly från dig.
så länge hästen är i rörelse behöver du inte göra nåt,men när hästen stannar av så ska du driva den o sen bara avvakta tills den stannar när du vill.
hon kommer snart att tycka att det är skitjobbigt att springa när du kommer o inse att det är du som är ledaren.
det är en jobbig övning som kan ta tid men man får ta sig den tiden
jag menar inte att du ska "tokjaga" henne i hagen men driva på henne när hon stannar på behörigt avstånd från dig.
sätt dig/stå still i hagen o se om hon vänder sig mot dig/kommer mot dig i nyfikenhet,det är bra isf,det är ett steg i rätt riktnining
så fort hon tappar focus på dig,tittar på andra hästar eller så,så driv iväg henne igen
skulle inte kalla detta för en "joinup" direkt men nästan
snart så kommer hon att komma fram till dig frivilligt eller iaf låta sig fångas i hagen
focus är att DU bestämmer,driver o berömmer genom att släppa trycket.
lycka till
 
Sv: Svår att fånga i hagen!!!

...just det,, läs gärna hans tidigare artiklar (1-3), många a-ha upplevelser tycker jag! :idea:
 
Sv: Svår att fånga i hagen!!!

tack för alla tips ska ut o testa d direkt!!!
 
Sv: Svår att fånga i hagen!!!

Ellen Ofstad kommer till Saxhögens Ridskola, ca. 7 mil nordost om Göteborg, den 2-3 maj och håller en kurs om kroppspråk. Kan verkligen rekommendera den kursen, har gått den flera gånger själv och tycker att man får en djupare och bättre förståelse för hur mycket ens eget kroppsspråk påverkar och hur fina signaler man sänder ut. Hon brukar bland annat ta upp hur man får hästen att komma till sig och hur man gör om hästen inte vill komma. För mer information kan du gå in på Ellens sida: www.ellenofstad.com eller Saxhögens hemsida: www.saxhogen.com
 
Sv: Svår att fånga i hagen!!!

Jag har upptäckt något ganska så intressant med mina hästar.
Så fort de får träningsvärk eller liknande så kommer de inte/går i hagen.
Annars brukar båda två komma i hagen. Se över när det är hästen springer ifrån dig.
Hästarna kan ju inte tala om att de har en dålig dag så då försöker de springa ifrån dig ist...
Har inga ledarskapsproblem med den äldre hästen och ungisen har det bara hänt en gång med (att hon gått ifrån mig).
 
Sv: Svår att fånga i hagen!!!

Om det inte funkar med mat (vilket alltid funkat för mej:p) så läste jag någonstans (aldrig provat själv) att man kunde försöka driva upp hästen till en hörn av hagen, typ:crazy:. Då kan den inte smita iväg. Bara nåt jag läste.
 
Sv: Svår att fånga i hagen!!!

Fast det är nästan omöjligt att göra själv. Sen vet jag inte om det löser några problem heller, hästen känner sig förmodligen ganska trängd i ett sånt läge. Risken är att den blir ännu mer svårfångad istället.

Till TS: Har tyvärr inga bra tips, men håller med fjordtokan. Se över när hästen inte vill komma. Om du ridit för hårt eller för många dagar i sträck så är det helt enkelt inte roligt för den att komma in, bara jobbigt.
 
Sv: Svår att fånga i hagen!!!

någon som vet om Robert Nilsson har träningar? eller hur man kan få tag på honom? mejl, tel eller hemsida?
 
Sv: Svår att fånga i hagen!!!

att man kunde försöka driva upp hästen till en hörn av hagen, typ:crazy:. Då kan den inte smita iväg. Bara nåt jag läste.


Jag har testat och kan säga att mitt varmblod trots sin storlek på 172cm är otroligt snabb så att stänga in henne i ett hörn går inte. ;)
 
Sv: Svår att fånga i hagen!!!

Ett tips kan vara att bara att vara i hagen, utan att hämta in hästen varje gång. Att kela med hästen och vill den inte komma till dig så gå till en annan häst i hagen och kela med den istället. Ge någon godisbit ibland. Bara sitt i hagen. Så att hästen lär sig att det är inget märkvärdigt att du finns där. Och att du inte hämtar den varje gång ifrån sina kompisar eller vad den nu tycker att du gör :). Tidskrävande men värt att prova och se vad som händer ;)
 
Sv: Svår att fånga i hagen!!!

Svarar iprincip samma som i den andra hagtråde:
Gör det roligare att komma till dig :)

Brukar du hälsa på din häst förutom när du ska ta in den?

När jag kommer hem och min häst är i hagen brukar jag heja på honom, är han i närheten går jag ofta o klappar lite på honom eller ber honom komma fram. Jag är glad och lycklig över att se honom och pratar o skojar med honom och han verkar glad över att se mig med. Jag vill att han ska vilja vara med mig och om jag alltid möter honom glad och positivt och är konsekvent och vänlig tror jag han förknippar mig med ngt trevligt.

Idag behövde han hältkollas och travade snällt runt mig lite fram o tillbaka helt lös innan han stod lääänge o bara pillade i håret och blev kliad o pussad på. Han är inte NH-tränad för fem öre (inte jag heller ;)) utan brukar bara springa med lös på mina löprundor i skogen, vi leker ihop helt enkelt :)

Lika så är såklart allt "arbete" med mig kravlöst och lekfullt, man kommer så mycket längre med det (nej, han är inte en flängboll som far runt med mig ute i skogen utan en rätt välskolad snart 5 år gammal pojk :)).

Vad jag försöker förmedla är att om hästen inte vill bli infångad så fundera över hur KUL ni har ihop. Det ska vara kul o lekfullt att komma o hälsa på matte :) Finns det något bättre än att se hästen lysa upp när man hälsar på den borta i hagen :love:
 
Sv: Svår att fånga i hagen!!!

mitt varmblodsto är väldigt oberäknerlig, ibland kommer hon direkt och följer med in från hagen, men andra dagar bara vägrar hon och man kan "springa" runt i hagen i timmar! jag vill ha alla tips som finna om hur man kan göra, håller på att bli galen på detta, när man planerat en skön ridtur i solen men hästen vill inte, och jag fasar för sommarbetes säsongen!!!
obs: Mat fungerar inte att locka med! bryr sig inte d minsta..:(

Hej! Du har säkert fått massvis av tips ovan men bra att maten inte funkar att locka med! För sånt kan jag få tuppjuck på, när man kommer till hagen och så har alla mutat hästen med mat innan - bortskämda köttbullar brukar jag kalla dom. Inget illa ment till er som använder mat - erat eget val!
Men då är hästen oftast ännu mer envis, för den väntar på den där godsaken.
Men jag läste att det var någon som föreslog att driva på hästen och det är något som funkat på varenda häst jag stött på som varit svårfångad - om jag fått hålla på tillräckligt länge utan att avbrytas av folk som insisisterar på att använda mat.

Sen får man kanske se över vad man gör med hästen i stallet, att den har en anledning att vilja komma in, kanske den har ont i tänderna när du rider...ont i ryggen...ja minsta lilla grej på utrustningen som orsakar smärta eller obehag kan få hästen att inte vilja komma in.

Om utrustningen är okey, kanske man ska se över sina vanor, hur rider man? Vad avslutar man passet med..? Vad gör man med hästen precis innan den får gå ut?

Om man gör det trevligt för hästen att avsluta ett ridpass, vila en stund, kanske lite hö i boxen att gnaga på, lite mys och gos är aldrig fel. Detta minns hästen när du ska ta in den igen, den sista stunden du spenderade med hästen. Om den var behaglig kanske hästen blir piggare på att komma in.

Men jag skulle aldrig få för mig att muta min häst med mat, härom veckan hoppade min häst över 135 cm högt staket för att komma till mig när ja ropade på honom, han kom i full galopp och mötte mig utanför stallet - idiot! Men han ville iallafall komma in!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 214
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 374
Hästhantering Jag har precis köpt ny häst som går i en flock med ca 20 andra hästar i en gigantisk hage (ca 10 hektar). Problemet är att jag inte kan...
2
Svar
22
· Visningar
2 748
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 346
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp