Svår lastad häst!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare PansParis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 251
P

PansParis

Min häst har på senare tid blivit svårlastad. Hon är så otroligt smart så jag blir galen vid lastning. Transporten är hon inte ett dugg rädd för. Lugnt och fint går hon på förutom att hon ställer ena hoven på lämmen så man inte kan stänga! :bump:

Jag blir galen på detta. När hon väl står där med hoven på lämmen är det omöjligt att få in henne och stänga. Går någon bakom och puttar backar hon ut. Sen är det samma visa igen. Hon kan även känna på sig om vi ska åka eller om vi bara ska lasträna (kan erkänna att jag blir lite nervös, ska hon gå in?). Vid lastträning stövlar hon in och när det är på riktigt så står hon där med ena hoven. Vill sätta henne på plats men vet inte riktigt hur för jag vill ju inte befästa transporten som obehaglig!? Ska tillägga att jag lastar med vanlig grimma.

Har ni haft liknade erfarenheter eller några tips :bow: på hur jag ska ta mig till?

Konstigt problem, men kan erkänna att det är så frusterande!

Trevlig kväll! Mvh Jenny

Sv: Svår lastad häst!

Använd sökfunktionen! Finns många trådar med tips och erfarenheter. Har också haft en häst som varit omöjlig. Mitt bästa tips är: Ta hjälp av en tränare!! Då får man MÅNGA tips och får se allt irl. Var bor du? Lycka till!

är hon inne med hela kroppen, med bara en hov kvar på lämmen?

varför inte bara sätta upp bommen bakom så att hon inte kan backa ur och sen fälla upp? då måste hon ju flytta in hoven. ärh on inte rädd är det ju inget att "bråka" om heller...

är hon däremot rädd (man måste ju vara helt säker) är det en annan femma...

edit: titta också på vad som är annorlunda när ni tränar och när det är på riktigt? eftersom hon verkar gå in utan problem vid lastträning.. är du nervösare? har ni annan utrustning, transporten på annan plats, någon annan som hanterar etc?

nästa gång ni ska åka nånstans, gör helt enkelt en lastträning av det, för dåverkar det ju funka bra!

FeatherCloud skrev:
är hon inne med hela kroppen, med bara en hov kvar på lämmen?

varför inte bara sätta upp bommen bakom så att hon inte kan backa ur och sen fälla upp? då måste hon ju flytta in hoven. ärh on inte rädd är det ju inget att "bråka" om heller...

är hon däremot rädd (man måste ju vara helt säker) är det en annan femma...

edit: titta också på vad som är annorlunda när ni tränar och när det är på riktigt? eftersom hon verkar gå in utan problem vid lastträning.. är du nervösare? har ni annan utrustning, transporten på annan plats, någon annan som hanterar etc?

nästa gång ni ska åka nånstans, gör helt enkelt en lastträning av det, för dåverkar det ju funka bra!

Jag har haft min polla i tio år nu och hon känner mig utan och innan. Försöker att vara lugn och inte bli nervös men hon känner det direkt. Jag gör lika dant, på med transportskydd och täcken men det funkar inte ändå.

Hon är smart denna häst för tar vi tag i bommen så backar hon ut. Sen är det samma visa, går in ställer hoven på lämmen och när vi ska stänga går/pressar hon sig ut.

Jag blir galen! :bump:

ha inte så bråttom! Träna mer i transporten, hästen är inte mogen än!! Du ska kunna flytta ett steg både framåt o bakåt, backa ut komma in igen innan du börjar stänga bakom. Använd ett sopskaft o rör hästen baktill för att simulera bommen bakom, och du ska komma till ett stadium när hästen går undan för trycket av din hand baktill för det där sista steget in. Hästar är inte så smarta som du tror utan du har lärt den ett beteende ( omedvetet) att inte kliva in med det sista benet. Träna mer! Transportskydd o täcken under träningen är ovesäntliga detaljer som du kan skippa!

Jag kan lova att dom har tränat massor! Och som hon säger på träningen går hon ju in. Hon är supersmart den hästen. ;)

/Maria

krambanan skrev:
Jag kan lova att dom har tränat massor! Och som hon säger på träningen går hon ju in. Hon är supersmart den hästen. ;)

/Maria
Att vara smart innebär att man kan tänka logiskt. Hästens förmåga till logiskt tänkande är NOLL, bl a beroende på bristande ( Noll)kommunikation mellan hjärnhalvorna, så tro för all del inte att en häst är smart.Det största misstaget man kan göra är att tro att de kan tänka logiskt. jag skulle tro att när det är en "skarp" lastning, man ska åka nånstans, så har ägaren bråttom, är stressad, har tid att passa o s v.och beter sej annorlunda än när det är lastträning. Detta märker hästen !!!!!!!! och det hela blir en ond spiral. Se till att du har gott om tid att lasta i början, kanske en, en o en halv timme till lastning när du ska åka nånstans i början.
Har man hela dan på sej tar det en minut, har man en minut på sej tar det hela dan! Fundera på dessa visa ord!;)

Fairdogsparis skrev:
Jag har haft min polla i tio år nu och hon känner mig utan och innan.
Hon är smart denna häst för tar vi tag i bommen så backar hon ut. Sen är det samma visa, går in ställer hoven på lämmen och när vi ska stänga går/pressar hon sig ut.

Jag blir galen! :bump:

Hej!

Tänkte bara nämna hur jag löste mitt liknande problem. Jag känner min häst väl, han är 4 år och jag har haft honom sedan han var 1,5år. Vi har tränat med hjälp av NH och "vanligt hästvett".

Lastningen fungerade bra de första nio gångerna. sedan kom problemet. Han började backa. Alltså, han gick på och i transporten men sedan direkt ut igen. Jag hann alltså inte att sätta upp bommen bak innan han var ute igen. Jag fick ett tips och det var att piska till honom då han backade. Jag övervägde detta. Funderade på vilken typ av häst han är och beslöt mig för att prova. Alltså beröm och äpple då han går framåt och in i transporten, ingenting alls då han står still och pisk om han går bakåt. Två tillfällen då jag var tvungen att använda pisken samt ett tillfälle då jag petade till honom lite lätt på ett bakben som han bakade med. Och nu, nu går han upp på rampen, funderar ett par minuter, tittar på mig, tittar på hon som står i transporten med äpplet och sedan går han rakt in. Står kvar, äter sitt äpple lugnt och odramatiskt kan jag sedan fästa bommen och stänga rampen. Inga problem längre.

Detta fungerade för mig och min häst.

Lycka till med din häst!

Använder aldrig spö vid lastning, utan möjligtvis kvasten.

Det brukar gå att slå in hästen en gång men inte mer.

Hästen blir då väldigt fokuserad på vad som händer bakom, o tänker då bakåt.

An vänd hellre en lina som tar stopp tills ni har stängt bakbommen.

Jag använder alltid transportskydd under träning efter att man häst bakade snett ned för lämmen och skrapade sig. Med transportskydd hade vi undvikit denna situation. Bättre att förebygga tycker jag.

Går det inte med "lock och pock" skulle du kunna försöka med att fästa en longerlina i transporten - följ med linan bakom hästens rumpa - "tryck" in hästen med linan tills du fått stängt bommen. Kanske skulle kunna funka?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 681
Senast: Ceta
·
Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
2 201
Senast: Masse
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 927
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är märkligt hur dessa djur kan fluktuera i pris så snabbt. Från "bortskänkes mot avhämtning" ena dagen till en miljon dollar den...
Svar
2
· Visningar
1 157
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka