Bukefalos 28 år!

Svar på maskmängd

Coop

Trådstartare
Hej!
Behöver lite hjälp känner jag.

Har skickat iväg två prover "kolla masken". Fick svar idag. Den ena hästen har 0 på allt, samma som i våras.
Häst nummer två har:
EPG (ägg per gram träck) från:
Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lillablodmasken) 150 , odling är satt och provsvar kommer v 40.

Frågor
Hur kommer det sig att bara ena hästen har fått detta?
Vad är det för mask egentligen? vad gör den för skada?
Vilket preparat brukar man använda för att få bort den.

Har läst i Hälsoråd för häst men fick inget svar om just masken, någon annan bra sida på nätet kanske finns?

Tacksam för alla råd i detta.
 
Sv: Svar på maskmängd

Strongylus/Cyathostominae = Liten blodmask...villket är den vanligaste masken. Nästintill alla hästar har den mer eller mindre. Odling är satt på Stora blodmasken ( Strongylus vulgaris ), villket är en farlig mask. Dom sätter odling över ett visst EPG. Inte säkert du har den. Anledningen till att ena hästen är fri är ju att olika individer är olika mottagliga. Ivermectiner och Pyrantel tar blodmaskarna.



http://www.fass.se/LIF/produktfakta/fakta_vet_artikel.jsp?articleID=73703
 
Senast ändrad:
Sv: Svar på maskmängd

Utöver det bra svaret Mynta2 gav så tar även moxidectin blodmasken, tillhör dock samma resistensgrupp som ivermectin.

Olika hästar har olika starkt eget försvar mot mask. Dessutom betar de olika. Vissa är glupskare och betar närmare rator, vilket gör att dessa får i sig mer mask än de som är mer kräsna och äter långt ifrån skithögarna.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Jag flyttade till nytt stall för knappt en månad sen. Gjorde träckprov i veckan inför betessäsongen. Gjorde ingen extra odling. Ena...
Svar
6
· Visningar
1 556
Senast: Boj
·
Hästvård Fick precis svar på höstens träckprov och blir inte riktigt klok på en grej. Två av våra hästar, 9 och 11 år gamla, går ihop i hagen...
2
Svar
23
· Visningar
3 243
Senast: Madick
·
Hästvård Fick provsvaren idag. Ena hästen 17 år, har blivit avmaskad men vet inte när sist. Andra hästen snart 3 år, aldrig avmaskad, kommit till...
Svar
3
· Visningar
836
Senast: Madick
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp