Träckprov, hur kan det skilja så mycket?

parfymflaska

Trådstartare
Fick precis svar på höstens träckprov och blir inte riktigt klok på en grej.
Två av våra hästar, 9 och 11 år gamla, går ihop i hagen bara de två och har gjort så i över ett år. De växlar mellan 3 olika hagar, som det bara är dom som går i. Hagarna mockas och putsas regelbundet, de serveras hö i höhäck. Den ena har över 1000 EPG, den andra har 0. (Det var likadant i våras, och då avmaskades båda (i april) eftersom en ponny i hagen brevid visade förekomst av stor blodmask vid odling. Ut i "ren" hage efter avmaskning, och tillbaka till den "smittade" när det varit minusgrader ett tag.)

Men hur kan den ena hästen ha jättemycket och den andra ingenting? :confused:
 
Är också inne på det Evolution säger. Men har faktiskt också funderat på det där. I min hästs hage är de 6 st. De andra 5 st har ganska mycket mask, utan att det för den skull är onormalt, men runt 250-750. Min häst har 0 rakt igenom, och alltid haft. :D Han måste ha någon slags superkropp...
 
Jo det är väl nåt i den stilen, men det är en väldigt frisk häst, jag kan inte minnas att hon någonsin varit hängig eller så. Mest bekymrad är jag väl över ifall avmaskningen ens tog i våras, när hon nu har lika supermycket ett halvår senare. Det får nog bli en effekt- och resistenskontroll också denna gången, eller om man kan använda ett annat preparat kanske. Varför är det alltid mina hästar som har mask för?!:arghh:
Men min shettis har iaf bara hälften i EPG mot vad hon hade i våras, alltid något!:up:
 
Det är helt sant att vissa hästar är känsligare än andra, framför allt föl och unghästar. Jag har haft samma resultat, den medelålders ponnyn har haft 0 på alla sina prover. Den stora hästen har haft mycket mask ända sen jag fick henne som unghäst och verkar vara väldigt känslig. Även om hon avmaskas enligt veterinärens rekommendationer har hon nästan alltid haft höga värden vid nästa avmaskningsperiod. (svenskt halvblod som är 50% fullblod)
 
Såhär såg det ut i våran hage (eller vår hage + 2 till) efter betet och då hade min som nu hade 150, avmaskats hela sommaren :grin: (sista dosen första Augusti, provet togs 15 september)
Men som någon annan sa, det har väl att göra med olika hästars känslighet? Min häst hade över 7-8000 av bandmask när han var föl... och sen har han alltid haft mycket mask. Avmaskades med ett svagare preparat nu i våras-somras fyra gånger eftersom han hade 750 medan ingen i hagen hade någon mask alls typ (en hade 80 tror jag).

eFHwrvO.png
 
Hos oss gjorde vi en koll i våras, och sen avmaskade. Nu gjordes en ny koll.
Häst 1 (10år): 850 (vår) 150 (höst)
Häst 2 (24år): 1800 (vår) 250 (höst)
Häst 3 (15år): 1000 (vår) 1200 (höst)
Häst 4 (14år): 250 (vår) 60 (höst)

Häst 3, har ökat under åren vilken förbryllar ägaren, 2013 - 275 EPG, 2014 - 650 EPG, speciellt eftersom hästen avmaskades efter 2015 vårprov och det verkar som den hästen ökat hela tiden under åren.
 
Jag har liknande resultat här.
Ena ettåringen: 2200
Andra ettåringen: 0
24-åriga stoet: 2200
20-åriga stoet: 0
10-åriga stoet: 50
3-åriga stoet: 450

Jag blir lite nervös när de har så mycket som 2200.... speciellt som ettåringen hade mindre, tror det var 600, i våras och avmaskades då. Nu har han alltså nästan 4 ggr så mycket....! :eek:

Och gamla stoet har haft flera fånganfall, så nu är jag bekymrad över vad som händer med henne när jag avmaskar och det förmodligen blir störning i tarmfloran.

Alltid är det något!
 
Hej!

Min är en sån som alltid har mask, jag har fått ner mängderna, men fortfarande har hon mask. Har aldrig nollat, trots väl skötta avmaskningar och mockad hage året om.

Min förra häst hade aldrig mask, trots att jag (när jag var yngre och kunde mindre) inte avmaskade på år innan jag började träckprova. Hennes hagar mockades aldrig!

/Lavinia
 
@parfymflaska det är inget konstigt alls det är så det oftast är på hästarna utifrån individ och vad hästen har med sig sen tidigare, vilken symbios den lyckats etablera med parasiterna och vilket avmasknings program man följt för den individ som har mask osv .
 
Ja, det är verkligen ett mysterium det där! Verkar inte rasbundet heller om jag förstår det rätt. Mina hästar är alla araber utom det 24-åriga stoet som är welsh....
Grannen har anglos och har ungefär samma skillnader som jag.
 
Lyckades skriva samtidigt som du, Mackan! ;)
Jo men tycker inte det är så enkelt.
Min ettåring med en massa mask är maskad så som man gör med föl, dvs mamman maskas inom 36 timmar efter fölning och därefter var åttonde vecka, med olika typer av preparat. Han kollades med träckprov i våras (maj) och hade då 600, avmaskades med det som rekommenderades. Nu har han alltså 2200....
 
Lyckades skriva samtidigt som du, Mackan! ;)
Jo men tycker inte det är så enkelt.
Min ettåring med en massa mask är maskad så som man gör med föl, dvs mamman maskas inom 36 timmar efter fölning och därefter var åttonde vecka, med olika typer av preparat. Han kollades med träckprov i våras (maj) och hade då 600, avmaskades med det som rekommenderades. Nu har han alltså 2200....

Fast det är ju jättevanligt att just unghästarna har mycket mask . De har inte ngn symbios /upprättat balans ang parasiter och massor har ju att göra med dess egen hälsa, kondition, motstånd /immunförsvar osv allmänt . Denna symbios/balans infinner sig oftast sen bara markerna hålls vettigt och avmaskningsprogram följs på ett korrekt sätt .

Så många verkar tro att mask dels är ngt kollektivt (det är det inte om markerna sköts ) och även tro att en "nollad" häst har noll mask . Det har den ju inte . ALLA hästar har mask, nollvärdet är endast ett mätmedel människorna använt sig av . Men nollvärde - upp till ett par hundrafemtio epg är en måttstock på att hästen har en vettig "relation" till parasiter i kroppen .
Såvida markerna inte är dåligt skötta och infesterade så tillpass att alla hästar i hagen typ betar mask , vilket de inte gör normalt om betena sköts/hagarna är vettiga och mask koll görs enligt föreskrift på hästarna osv, så blir inte individer med "noll" mask infesterade även om en individ i hagen har massor med mask .
 
Fick precis svar på höstens träckprov och blir inte riktigt klok på en grej.
Två av våra hästar, 9 och 11 år gamla, går ihop i hagen bara de två och har gjort så i över ett år. De växlar mellan 3 olika hagar, som det bara är dom som går i. Hagarna mockas och putsas regelbundet, de serveras hö i höhäck. Den ena har över 1000 EPG, den andra har 0. (Det var likadant i våras, och då avmaskades båda (i april) eftersom en ponny i hagen brevid visade förekomst av stor blodmask vid odling. Ut i "ren" hage efter avmaskning, och tillbaka till den "smittade" när det varit minusgrader ett tag.)

Men hur kan den ena hästen ha jättemycket och den andra ingenting? :confused:
Det är helt normalt. Man räknar med att en av fem är en "svarte petter" som alltid sprider mycket smitta. Det kan antingen vara att hästen har ett felaktigt ätbeteende, alltså går och äter i ratorna eller nära bajshögar, det kan också vara att hästen har mycket smitta lagrad i tarmslemhinnan (lilla blodmasken) som vaknar upp i den balans som hästens immunförsvar tillåter.

Det är mer normalt att hästarna har 0 än höga värden. Om många hästar som går ihop har medelhöga/höga värden är det ett tecken på att man behöver förbättra sina rutiner runt parasiter och markhantering.
 
Det är helt normalt. Man räknar med att en av fem är en "svarte petter" som alltid sprider mycket smitta. Det kan antingen vara att hästen har ett felaktigt ätbeteende, alltså går och äter i ratorna eller nära bajshögar, det kan också vara att hästen har mycket smitta lagrad i tarmslemhinnan (lilla blodmasken) som vaknar upp i den balans som hästens immunförsvar tillåter.

Det är mer normalt att hästarna har 0 än höga värden. Om många hästar som går ihop har medelhöga/höga värden är det ett tecken på att man behöver förbättra sina rutiner runt parasiter och markhantering.
Skulle vilja "förtydliga" ang din förklaring att "felaktigt beteende" nog inte är en illustrerande förklaring i sammanhanget . Att hästar äter rator/nära bajs högarna osv är ju precis som jag avsett i min kommentar isåfall pga hållningen i sig och brister runt hagarna och hästarnas behov . Inga hästar allmänt äter där bajset ligger såvida inte hållningen av hästarna är sådan att de ändå mot all instinkt ändå gör det . Därav precis mina tidigare kommentarer som du även själv poängterar .
 
Senast ändrad:
Skulle vilja "förtydliga" ang din förklaring att "felaktigt beteende" nog inte är en illustrerande förklaring i sammanhanget . Att hästar äter rator/nära bajs högarna osv är ju precis som jag avsett i min kommentar isåfall pga hållningen i sig och brister runt hagarna och hästarnas behov . Inga hästar allmänt äter där bajset ligger såvida inte hållningen av hästarna är sådan att de ändå mot all instinkt ändå gör det . Därav precis mina tidigare kommentarer som du även själv poängterar .
Jodå, felaktigt ätbeteende kan ärvas från mamman eller så är hästen lat och väljer det långa gräset. Det kan vara oavsett hur välvårdad hagen är. Om det är så dålig markhantering så är det fler hästar som har högre värden.
 
Jodå, felaktigt ätbeteende kan ärvas från mamman eller så är hästen lat och väljer det långa gräset. Det kan vara oavsett hur välvårdad hagen är. Om det är så dålig markhantering så är det fler hästar som har högre värden.

Hej!

Det är väl min ett prima exempel på. Hagen mockas varje dag och ändå lyckas hon ha mask, jämt. *suck*. Min slutar aldrig äta, när hennes hagkompis gett upp för länge sen går min fortfarande och gnager i backen och letar mera mat.

/L
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har lilla blodmasken på två av tre hästar, vilket innebär att de flesta vinterhagar innehåller smitta. Det kommer inte funka att...
2
Svar
24
· Visningar
2 805
Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 837
Senast: SiZo
·
Hästvård Jag har två hästar som alltid har högt epg med små blodsmaskar. Jag har inte mycket mark ca 1 hektar jag delat till en sommar och en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 318
Senast: Cicci75
·
Hästvård Gjorde kolla masken för 2 v sen som visade: Lif: 750epg Bam: 350 epg Mist: 2100 epg(!!!) Aldrig haft så högt värde på Mist förut, men...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 027
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp