Träckprov, hur kan det skilja så mycket?

Jodå, felaktigt ätbeteende kan ärvas från mamman eller så är hästen lat och väljer det långa gräset. Det kan vara oavsett hur välvårdad hagen är. Om det är så dålig markhantering så är det fler hästar som har högre värden.


Faktiskt så reagerade jag på detta när vi fick tillbaka en nygammal ponny till stallet härom veckan. Hon är en sån som alltid har massor av mask och redan innan jag läste här så reagerade jag på att hon åt av det gräs dom andra hästarna har ratat för att det låg nära "toaletten". Hagen är 3 ha stor och låååååångt ifrån nerbetad så jag tror nog hon hade hittat annat om hon velat ;)
 
Hmmm... intressant, undrar om det är därför vårt gamla ponnysto har 2200....! Hon är ett matvrak av rang, allt kretsar kring mat, hon är en sån som alltid äter, även om resten av flocken står och vilar. Äter överallt, tar alla chanser till att stoppa munnen full. Mycket möjligt att hon är ganska okänslig för rator- det ska jag faktiskt kolla upp!
 
Intressant tråd. Har haft samma funderingar här då träckproven är väldigt varierande bland hästar som går ihop och som gått ihop i flera år.
Vi har en häst i stallet som alltid har mask i stora mängder vid varje träckprov, oftast kring 2000 EPG men nått år även över 3000 (då även stora blodmasken). Vi det tillfället så var vet orolig när vi ringde för recept, hon kom ut för att se hästen innan hon skrev ut och verkade tro att hon skulle hitta en halvdöd stackare i hagen. Men istället möttes hon av en välmående ardenner med några kilon för mycket, pigg som aldrig förr. Hennes dom var att "den där mår nog bara bra av att ha lite mask". :rofl::rofl:
Han maskas efter konstens alla regler vid varje träckprov och visar nu lägre EPG (under 1000) men blir aldrig helt "tom".
 
Intressant tråd. Har haft samma funderingar här då träckproven är väldigt varierande bland hästar som går ihop och som gått ihop i flera år.
Vi har en häst i stallet som alltid har mask i stora mängder vid varje träckprov, oftast kring 2000 EPG men nått år även över 3000 (då även stora blodmasken). Vi det tillfället så var vet orolig när vi ringde för recept, hon kom ut för att se hästen innan hon skrev ut och verkade tro att hon skulle hitta en halvdöd stackare i hagen. Men istället möttes hon av en välmående ardenner med några kilon för mycket, pigg som aldrig förr. Hennes dom var att "den där mår nog bara bra av att ha lite mask". :rofl::rofl:
Han maskas efter konstens alla regler vid varje träckprov och visar nu lägre EPG (under 1000) men blir aldrig helt "tom".
Det är ofta så, de blankaste fetaste är de som har mest mask (eller sprider mest mask). Troligtvis för att det är just de hästarna som äter mest!
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har lilla blodmasken på två av tre hästar, vilket innebär att de flesta vinterhagar innehåller smitta. Det kommer inte funka att...
2
Svar
24
· Visningar
2 805
Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 836
Senast: SiZo
·
Hästvård Jag har två hästar som alltid har högt epg med små blodsmaskar. Jag har inte mycket mark ca 1 hektar jag delat till en sommar och en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 318
Senast: Cicci75
·
Hästvård Gjorde kolla masken för 2 v sen som visade: Lif: 750epg Bam: 350 epg Mist: 2100 epg(!!!) Aldrig haft så högt värde på Mist förut, men...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 027
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp