Svårare att hitta

Sv: Svårare att hitta

Och Jorunn själv hatar att stå de slutar alltid med att hon till slut hittar på en massa dumheter så som att börja rymma ut ur hagen för hon har tråkigt och vill komma ut:crazy:
Blir dryg å hantera ja helt enkelt väldigt rastlös

=)

Haha! Känner igen det där. Kvekki klättrar på väggarna om hon inte får komma ut o leka iaf ibland! Jag har oxå kört kortare vilor oftare på henne.

När Kvekki kom hem från töltsättningen så red jag henne ett par gånger, sen fick hon ledigt i tre veckor (jag åkte till island!). Och när jag kom hem fick hon besök av massör o vilken skillnad sen! Hon hade tänkt igenom tölten väl under vilan. Så det vill jag tipsa dig om, rid jorunn ett par gånger när hon kommer hem för att känna på det, låt en massör massera de muskler hon förut aldrig använt så hårt o ge vila 2-3veckor. Det är bra om de får fundera igenom vad de lärt och vila musklerna, att börja tölta är ju rätt jobbigt. Kvekki satte två rumpmuskelbubblor ovanpå svansen den månaden hon var borta! Otroligt vad fort det går :)

Om hon blir rastlös av att vila kan det ju helt klart bero på underhållning i hage. Tex storlek på hage, kompisar, bete osv.... Alla hästar kan varva ner efter ett tag och de behöver sin vila för att återhämta sig och för att kunna vara mottagliga för ny information. Är de vana vid att ridas är det klart att de till en början står vid grinden och undrar och kanske också som du säger hittar på rackartyg, men då skulle jag som sagt se över hästens miljö i hage osv.
Risken är annars att du tappar hennes glädje med att jobba, hon är ju väldigt ung också dessutom.

Jag tycker inte att det var svårare att hitta medryttare till islandshäst däremot så visade min häst efter ca 5 ridturer att någon annan än sin matte ville han inte ha på ryggen. Jag som tyckte att han blivit så lugn och pålitlig men det gällde visst bara för mig. När han fick ny ryttare på ryggen så började han hitta på sattyg igen. Så fick det bli, nu rids han ca 2 dgr i veckan + lörd och söndag. Jag kan inte hinna mer, tyvärr.

Tja hon har rymt ur en hage där det gick alla möjliga hästar i hagen var ca 5 h stor äng skog osv..

Hon rymmer när hon känner sig rastlös hade ett helsike med hennes rymmningar innan jag red in henne och alla sa åt mig att INTE hantera henne när jag köpte henne.
Tog in mitt hbl och red iväg och vem tror du inte knatade så fint bakom??
Jo då jorunn:crazy:

7 av 10 gånger jag tog in hbl så klev jounn över hagen och knallade in i stallet gick in i en box och där stod hon och vägrade gå ut förrens man hade borstat lite på henne.:rofl:
Ni skulle ha sett mig så som jag försökte få ut hästen innan jag kom på vad hon ville.

När jag började med att hantera henne, ta in och borsta och lägga lite tid på henne gå ut och gå så vips så stannade hon kvar i hagen när jag tog ut mit hbl:banana:

Men detta tillhör inte trådens fråga utan den handlar om om det är svårare att finna medryttare till islandshäsatr!;)

Detta var jag livrädd att få på Jorunn så jag har redan från inridningen slängt upp olika ryttare.. så jag har bett kompisar och så setat upp på jorunn just för att hon ska vänja sig vid olika ryttare och lyssna till alla lika bra..

Så idag har jag en häst som kan ridas av verkligen alla superrädd till erfaren=):banana::bump:

*offtopic*

Var ju inte svar på frågan...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 932
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 607
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 409
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 044
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka