Bukefalos 28 år!

Svårfödd häst och lättfödd ponny

M

majabergman

Har som ett litet problem till sommaren. Jag har en relativt svårfödd häst som behöver gå på bra bete, och sen har jag min ponny som måste gå på magert bete. Ponnyn är väldigt lättfödd och skulle nog få fång av att gå tillsammans med hästen dygnet runt. Ponnyn är då ett russ och de flesta vet ju hur dom är. Hästen är precis tvärtom, han är svårfödd och tappar väldigt lätt hull.

Förra sommaren gick ponnyn i en nerbetat hage på dagarna och tillsammans med hästen på nätterna. Det funkade väl sådär, hästen sprang väldigt mycket och ville inte vara själv. Jag vill inte ha fång på ponnyn heller.

Jag har funderat på en betesreducerare? Men vilka av dom är det som funkar då?
 
Sv: Svårfödd häst och lättfödd ponny

Finns flera trådar om betesreducerare...sök på det.

Är i samma sits som dig. Förra sommaren stödfodrade jag stora hästen, de fick helt enkelt komma in varje kväll.
I år ska de iväg på bra bete en månad, och då blir det en betesreducerare till ponnyn. Kommer att köpa Globus som verkar vara bäst. Hellre använda den än riskera fång, och han vill ju helst gå med sällskap - inte i en egen mindre hage bredvid.
 
Sv: Svårfödd häst och lättfödd ponny

Ja jag funderade också på globusen men jag hittar inget ställe att köpa den på. Våra hästar kommer att ridas/köras samtidigt som de står på bete, just för ponnyns skull och för att stora rymmer när han blir understimulerad.

Det gick faktiskt rätt bra förra sommaren men ponnyn har gått på trav och aldrig stått på bete förän förra sommaren och då var det ingen fara bara att han gick upp ett par kilo, förutom att han blev riktigt fet på slutet.
 
Sv: Svårfödd häst och lättfödd ponny

Ja jag funderade också på globusen men jag hittar inget ställe att köpa den på. Våra hästar kommer att ridas/köras samtidigt som de står på bete, just för ponnyns skull och för att stora rymmer när han blir understimulerad.

Det gick faktiskt rätt bra förra sommaren men ponnyn har gått på trav och aldrig stått på bete förän förra sommaren och då var det ingen fara bara att han gick upp ett par kilo, förutom att han blev riktigt fet på slutet.

Om du vill undvika fång så är det allra viktigaste att ponnyn INTE blir eller är fet, fetma är troligtvis den främsta anledningen till att hästar får fång. Om du måste ha båda hästarna på samma bete är (förutom betesreducerare till lilla ponnyn) ett alternativ att begränsa mängden bete till dem båda och sen stödutfodra stora hästen. Alternativt avgränsa en bit av hagen som ponnyn får stå på, då är den fortfarande nära den stora hästen. Ta bort all eventuell spannmål eller spannmålsbaserad müsli etc till ponnyn.

Lycka till!
 
Sv: Svårfödd häst och lättfödd ponny

Jo jag vet, problemet är ju då att han redan är fet... Pluggar på annan ort och har med mig stora pållen dit, därför får inte ponnyn någon motion. Men turligt nog har jag hittat en skitbra medryttare till honom som kan motionera honom.

Alexandra_W: Har inte hittat någon hemsida...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
751
Senast: Kristall10
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 679
Senast: Solis
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 493
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp